Meny

.

Chausson 644 Duelltest

Testbilarna för dagen kostar lika mycket och Àr likadant möblerade. Kvaliteten Àr densamma, men det skiljer en del i utrustning och interiördesign. De har till och med samma modellnamn. Men den ena stÄr pÄ Ford chassi, den andra pÄ Fiat. Hos Chausson kan du nÀmligen sjÀlv vÀlja. FrÄgan vi stÀller oss Àr: Vilken Àr bÀsta valet?

 

Av Stefan Janeld och Stig Forsberg

 

Chausson 644 Àr en tvÀrbÀddsbil med taksÀng, inte förstahandsvalet för svensken som helst sover pÄ lÀngden i separata sÀngar eller en fristÄende dubbelsÀng.

Men det finns klara fördelar att ha sĂ€ngen tvĂ€rs jĂ€mfört med lĂ€ngs. Man kan göra en kortare bil utan att göra avkall pĂ„ storleken pĂ„ kök, badrum eller sittgrupp. Eller sĂ„ gör man som i Chausson 644 – lĂ„ter sittgruppen bre ut sig till ett vardagsrum för storfamiljen.

 

En av fÄ halvintegrerade för barnfamilj

Vi avrÄder alltid barnfamiljer att köpa halvintegrerad husbil. Helt enkelt för att taksÀngen sÀllan tÄl vikten av tvÄ vuxna och dÀrför blir barnens sÀng. NÀr barnen ska sova blockerar taksÀngen sittgruppen sÄ alla mÄste sova. Ofta kan man inte ens sitta kvar under markisen, för att taksÀngen blockerar bodelsdörren.

Men 644 Àr en riktigt bra familjehusbil. SÀrskilt för paret med ett mindre barn. Eller tvÄ för den delen.

Iso Fix fÀsten pÄ tvÄ av tre bÀltade platser i sittgruppen. PÄ vÀnster sida kan en förÀlder sitta mitt emot sitt barn och ha full koll. Det Àr mycket ovanligt i halvintegrerade husbilar.

TvÀrbÀdd Àr en bra sÀnglösning för familjer med smÄ barn. De kan ligga tryggt innanför en förÀlder, ingen risk att barnet trillar ur sÀngen. En förÀlder i taksÀngen, en bak med barnet/barnen.

 

Klarar sportlovet

Som standard ingÄr 230 volts golvvÀrme, isolerad och uppvÀrmd spillvattentank inklusive tömningsventilen, utvÀndigt tÀcke till hytten och en luftburen vÀrmare som gÄr pÄ diesel. Standard Àr 4 kW effekt men man kan bestÀlla 5,5 kW. Varmvattnet kommer frÄn en separat beredare som gÄr pÄ 230 volt eller gasol.

Golvet Àr 64 mm tjockt, taket 55 mm och vÀggarna 30 mm. VÀlisolerad!

Isoleringen Àr sÄ kallad XPS, extruderad polystyren, med slutna celler. Markisolering kort och gott. StÄr emot vÀta bra. Reglarna i vÀggarna Àr plast, Àven de stÄr emot vÀta. Chausson lÀmnar 7 Ärs fuktskadegaranti.

Bilen klarar normen för att anses vinterduglig och ingen kommer frysa ombord. Men det Àr ingen utprÀglad vinterhusbil. Det saknas luftspalter runt möblerna. Kjolarna Àr i plast som blir spröd i strÀng kyla. TaksÀngen gÄr Ànda upp till taket och blir en del av isoleringen. Det betyder att i kyla hamnar nollpunkten i madrassen, som fryser med pÄföljande fukt nÀr den tinar igen. Risk för mögel. Mindre allvarligt, men av samma karaktÀr Àr att ryggdynorna i sittgruppen ocksÄ ligger dikt mot vÀggen.

Om du sÀnker sÀngen nÄgra centimeter och ser till att ryggdynorna vÀdras, genom att tippa fram dem, nÀr Du lÀmnar bilen Àr det ingen fara.

Se bilen som en tresÀsongersbil sÄ blir du inte besviken.

 

Lastar ett halvt ton

I garaget ryms ett par cyklar om sÄ önskas. Men bilen Àr Àven förberedd för utvÀndigt cykelstÀll om du hellre anvÀnder utrymmet till annat.

Inne i bilen finns garderob och ett par lÄdor under sÀngen, det Àr överskÄp i sovrum och under taksÀngen.

Fiat versionen lastar 545 kg, Ford 489 kg. För tvÄ personer Àr det nog med stuvutrymmen. Men Àr man en familj om fyra fÄr man packa med omsorg, bÄde för att fÄ plats med prylarna och för att inte riskera överlast.

Inget alarmerande överhÀng. BÄde Fiat och Ford versionen har ett axelavstÄnd pÄ ca 4 meter.

Ford eller Fiat?

SÄ kommer vi dÄ till testets huvudfrÄga. Vilken version Àr bÀsta valet? PÄ Fiat kallas modellens utrustningsnivÄ Titanium VIP, pÄ Ford Titanium Premium. Forden Àr alltsÄ den högre specificerade versionen.

Det som skiljer Àr att inredningen i Premium kÀnns lite exklusivare, bodelsdörren har dubbla lÄs, centrallÄset Àr kopplat till bodelsdörren, en taklucka med flÀkt i sovrummet, trÀtrall i duschen, Bi-Xenon strÄlkastare.

Ford versionen har, som vi skrev tidigare, 56 kg lÀgre lastvikt, trots att man anvÀnder bladfjÀdrar i kompositmaterial för att spara vikt. LÄter inte mycket kanske, men det Àr 10%. Eller tvÄ elcyklar. Beroende pÄ hur man vill illustrera skillnaden.

I testbilen byggd pÄ Fiat Àr det en 2,3 liters 140 hk motor kopplad till en 9-vÀxlad automatlÄda. I Ford Àr motorn pÄ 2,0 liter, 170 hk med en 6-vÀxlad automat.

Fords motor har 55 Nm mer i vridmoment Àn Fiatmotorn.

PÄ pappret ser det onekligen svÄrt ut att motivera att betala lika mycket för Fiat versionen som Ford versionen.

 

Skiljer i ljudkomfort

Först ut Àr Fiat versionen. Vi sitter bekvÀmt i framstolarna. Lite högt, men det Àr vi vana vid. LÀgger i drive och bilen skjuter fart utan anstrÀngning. Accelerationen Àr linjÀr, vÀxlingarna mÀrks inte.

Motorn gÄr lite rÄtt. Men det som stör mest Àr att det kommer en del missljud frÄn bodelen. Kökets glaslock rasslar och det gnisslar frÄn skarven mellan hytt och takhÀtta.

Man behöver inte större motor Àn 140 hk i denna bil. PÄ motorvÀgen hÀnger vi med utan problem.

I Ford sitter man lÀgre, stolarna kÀnns djupare, mer omfamnande. Förarmiljön Àr modernare med en stor skÀrm i centrum. PÄ pÄfarten till UppsalavÀgen trycker jag ner gaspedalen och bilen skjuter fart. Kraften Àr pÄtaglig. Accelerationen Àr imponerande. LÄdan hÀnger med bra, vÀxlarna rinner i utan att det mÀrks. Att jÀmföra med Fiats 140 hk motor Àr inte rÀttvist. Det finns bÄde 160 och 180 hk motor till Fiat. Med en av dem under huven skulle skillnaden vara minimal.

Men en sak skulle inte förÀndras. Fords mjukare chassisÀttning. Den ger betydligt lÀgre vibrationer i bilen, som i sin tur betyder mindre missljud frÄn bodelen. I denna hörs inget gnissel alls. Endast samma skallrande frÄn glaslocken i köket som i Fiat versionen. En enkel fix, sÄ inget att fÀsta sig vid.

Att chassiet Ă€r mjukt betyder inte att bilen Ă€r gungig. För att beskriva vĂ€gupptrĂ€dandet anvĂ€nder jag en segelbĂ„tsterm – ”begynnelsevek men slutstyv”. Bilen Ă€r alltsĂ„ mjuk till en grĂ€ns, sedan blir det stabilt. En bra mix mellan komfort och tryggt vĂ€gupptrĂ€dande.

 

Fiat plockar poÀng pÄ stÀllplatsen

Om Fiat versionen fÄtt se sig slagen pÄ vÀgen tar den revansch pÄ stÀllplatsen. Vi parkerar med Ford versionen och snurrar bak stolarna. Eller snarare, försöker snurra bak stolarna. Passagerarstolen kommer runt. För att underlÀtta manövern öppnar vi dörren lite grann.

Men förarstolen kan inte snurras. NÀr vi vÀl lirkat den förbi ratten, med öppen dörr, sÄ tar stolen i soffan.

En annan nackdel i Ford Àr att reglaget för att skjuta stolen fram och tillbaka inte snurrar med stolen. Man mÄste strÀcka sig bakÄt för att nÄ reglaget, inte alla kan utföra denna manöver.

Bildgalleri 1

Chausson 644 Titanium VIP, Fiat

Klicka pÄ bilderna för större bild och informativ bildtext.

Bildgalleri 2

Chausson 644 Titanium Premium, Ford

Det mesta Àr lika som i den Fiat baserade, hÀr visar vi det som skiljer.

 

Vi tycker

Chausson 644 Àr en riktigt trevlig bekantskap. KvalitetskÀnslan Àr god, planlösningen lyckad och priset rimligt. Iso-Fix fÀsten för barnstolar lockar yngre köpare. DieselvÀrmaren gör att man slipper gÄ upp mitt i natten och skifta gasolflaska. Det förenklar Àven nÀr man Àr ute i Europa och kör. Men helst hade vi sett en vÀrmare med integrerad varmvattenberedare för att ytterligare spara gasol.

Huruvida man ska köpa modellen pÄ Ford eller Fiat beror pÄ vad man vÀrderar högst. Ford versionen Àr bÀttre utrustad och bekvÀmare att Äka i. Att den har mer kraft betyder inte sÄ mycket, Fiat versionen har tillrÀckligt med kraft.

Å andra sidan Ă€r det irriterande att inte kunna snurra förarstolen helt bak. Och att inte reglaget för att skjuta stolen fram och tillbaka snurrar med stolen retar mig. Jag Ă€r typen som skjuter tillbaka stolen nĂ€r jag ska resa mig. I Forden skulle jag inte anvĂ€nda förarstolen annat Ă€n som förarplats. Det betyder en mindre umgĂ€ngesplats.

BÄde jag och Stig lockades mer av Ford versionen. Men av olika anledningar. Jag för att jag uppskattar vÀgupptrÀdandet. Stig för att han aldrig Àgt en husbil byggd pÄ Ford och skulle vilja se hur den Àr att leva med. Enligt handlaren Àr det Ford som sÀljer bÀst och det kan man förstÄ, Chausson har styrt det dit genom att göra den till toppmodell utan större prispÄslag.

Oavsett vilken version du vÀljer fÄr du en relativt körsmidig mellanklasshusbil med hög boendekomfort som passar sÄvÀl barnfamilj som pensionÀrspar. Till en prislapp under vad vissa instegsmodeller kostar.

Fakta (Fiat/Ford)

OBS! Detta gÀller bÄda versionerna

Vi gillar

  • Sittgruppen
  • Badrummet
  • DieselvĂ€rmare
  • Drivlinan
  • Ramfönster
  • VĂ€lutrustad
  • PrisvĂ€rd
  •  

Vi önskar

  • LĂ€gre toasits
  • Eltrappa till bodelen
  • Att taksĂ€ngen kunde komma ner Ă€nda ner
  • Flytta in spisen 10 cm mot vĂ€ggen för att vinna bĂ€nkyta i framkant
  • Att det fanns en hall, det finns skofack, men inga klĂ€dkrokar. De finns lĂ€ngre in, pĂ„ badrumsvĂ€ggens utsida.
  •  

Utrustning: ABS, antispinn, dubbla airbags, farthÄllare, elspeglar, AC, backkamera, CD radio, Slimtower kylskÄp med frysfack, spis med 2 gasolbrÀnnare, Webasto dieselvÀrmare, Truma gasoldriven varmvattenberedare, isolerad spillvattentank, myggnÀtsdörr.

En modell, tvÄ ansikten. Och i viss mÄn tvÄ personligheter.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift