Meny

.

Läsarnas käpphästar

För en dryg månad sedan skrev jag en artikel om mina käpphästar och hur de ändrats genom åren. I artikeln bad jag er läsare att berätta om era käpphästar. Och ifall ni håller med mig eller är av annan åsikt.

Det kom en del svar som jag nu tänkte dela med er. Det blir lite Ring P1, vilket känns roligt.

 

Av Stefan Janeld

 

Jag har valt att anonymisera inläggen och rätta eventuella språkliga fel. Efter varje text kommenterar jag lite kort min syn på saken. Som chefredaktör vill man ju ha sista ordet 😀.

Stort tack till alla er som tog er tid att skriva in till redaktionen. Ert engagemang gör innehållet på sidan bättre.

Om du efter att ha läst denna artikel känner att även du vill dela med dig av dina käpphästar. Tveka inte! Skicka ett mail till oss så kanske vi kan göra en del 2 av denna artikel.

Fotsteg förardörr

Från Allan i Västerås

 

”Hej Stefan!

En grej som du nämner ibland är väldigt höga insteg vid förarplatsen på integrerade husbilar. Här borde finnas ett separat insteg som gärna aktiveras när dörren öppnas. Eller hur?!”

 

Jag håller med till 100%. Och det finns på en del modeller. Men väldigt få har det som standard eller ens på tillvalslistan. Men på både Mercedes Sprinter och Fiat Ducato går det att eftermontera fotsteg. Så det kan handlaren göra. Det enda jag inte håller med om är att det ska komma ut automatiskt. Helt enkelt för att det gör så sabla ont när det skjuter ut och man har smalbenet i vägen.

På integrerade husbilar är det ofta 55-60 cm upp till förarplatsen. Att ett steg underlättar är tveklöst. Men en ovanlig lösning.

Garderob och skoförvaring vid bodelsdörren

Från Britt-Marie, tidigare husvagnsägare.

 

”Hej, intressant läsning.

Vi hade en Solifer husvagn för många år sen, den hade en grund garderob direkt när man kom in. Med respekt för utrymme i en husbil, så tycker jag ändå att en liten garderob hade varit önskvärt.”

 

Detta är något vi påtalat i alla år. Att ha en hall där man faktiskt kan hänga av sig och ställa undan skorna. Men det tycks hart när omöjligt att påverka tillverkarna i detta avseende. Det finns tillverkare som faktiskt tar detta på allvar. Jag tänker främst på Kabe och Adria, de har en historik av bra hallar i sina husbilar. Kanske en faktor till att de är två av de populäraste fabrikaten i Sverige?

Så här ser det sällan ut i husbilar. Men borde vara ambitionen hos alla tillverkare.

Gillar dränkbara pumpar

Här var det faktiskt flera som gav mig på tafsen för att jag klagade på husbilar med dränkbar impellerpump.

 

Håkan skriver:

”Jag håller inte med om vattenpumparna. Jag har haft tryckvattenpump av både begagnad och ny modell. Oväsen och en avstängningsknapp som man alltid glömmer. Nu har vi enkel impellerpump som fungerar utmärkt även till duschen.

Om man ska ha en tryckvattenpump så bör man ha expansionskärl för att få hyffsat jämnt tryck. Många delar som kan gå sönder och som tar plats. Jag gillar enkla lösningar.

Jag har bytt ut trasiga pumpar av båda slagen och jag väljer impeller alla dagar i veckan.”

 

Mats har ett lite annat perspektiv:

”En sak som jag som arbetat som rörläggare och i yrket förebyggt läckage i många år tycker, är att det finns en poäng att inte ha trycksatta vattensystem. Jag vill hellre se bättre och starkare impellerpumpar.”

Impellerpumpars vara eller inte vara är en vattendelare (där fick jag till det…). Om man som Håkan skriver har svårt att komma ihåg att stänga av vattensystemet när man lämnar bilen kan man ju ändå ha en rejäl pump där man kopplar bort tryckbrytaren.

Mats har en poäng med att om impellerpumparna var rejälare skulle det vara bättre. När jag jobbade med båttillbehör hade vi länspumpar med bra tryckhöjder och hög kapacitet. En liten länspump skulle helt klart kunna göra jobbet.

Tryckvattenpumpar har rejäla motorer som håller länge. Man kan dessutom byta ut pumphusets membran. Man behöver alltså inte byta pump om membranen går sönder. Man kan laga den!

Bättre handsfree

Björn är tydligt irriterad över dåliga handsfree lösningar. Hans meddelande är kort och koncist.

”Handsfree skall vara standard! Varför sitter högtalarna nere vid fötterna? Jag har öronen uppe i huvudet.”

 

Att handsfree ska vara standard håller jag med om till 100%. Det är ju olagligt att prata i telefon utan handsfree. Högtalarnas placering i dörrarna har jag aldrig reflekterat över. Det är ju liksom standard i transportbilar att de sitter där. Men du har helt rätt. Placeringen är allt annat än optimal.

På nya husbilar är handsfree standard.

Lågt placerad kontrollpanel till bodelen

Jerrys käpphäst är de högt placerade manöverpanelerna till bodelens funktioner.

”Kontrollpanelen för elektriska funktioner och information envisas nästan alla tillverkare med att sätta över bodelsdörren, eller högt upp i närheten av densamma. Varför skall man behöva hämta en pall för att se hur mycket vatten det finns kvar, eller hur man sätter på värmen? Skall det vara så förbannat svårt att sätta display och kontroller i ansiktshöjd lätt åtkomliga?”

 

Bra poäng! Som 182 cm lång har jag aldrig haft det problemet. Men min flickvän som är drygt två decimeter kortare påtalade samma sak för en tid sedan. Det är en av hennes käpphästar och bland det första hon kontrollerar när vi går in i en husbil. För henne blir bilen ointressant om panelen sitter högt.

Manöverpanelen till bodelen sitter ofta ovanför bodelsdörren. Men detta är en bättre placering. Inte jättelåg, men lägra än de flesta.

Ointresserade handlare/verkstäder

Monika är less på att inte prioriteras.

”Hej, något som behöver belysas är hur ointresserade många företag är av att rätta till garantifel och även krockskador. Det skjuts upp, är jobbigt, glöms bort etc.

Ny bil för mycket pengar och så är intresset noll. Tråkigt.”

 

Det här understryker hur viktigt det är att ha en bra handlare i ryggen som husbilsägare. Vi brukar säga att handlaren är viktigare än vilken husbil man köper. På Husbilsskolan får vi ofta ge råd till ägare som har svårt att få hjälp med sin husbil. Några ursäkter för dålig kundservice finns inte. Men en förklaring är att många handlare inte byggt ut sina verkstäder i den takt de skulle behöva. Och det är få fristående verkstäder som satsar på husbilar.

Det råder brist på husbilsverkstäder i landet. OBS! Verkstaden på bilden har inget med texten att göra. Det är en genrebild.

Stolar som kan snurras rakt bakåt

Anders är less på att inte sitta i rätt vinkel.

”Hej! Om man inte kan snurra förarstolen 180 grader. 170 grader räcker inte. Irriterande att sitta på en sned stol och äta frukost, middag eller se på tv.”

 

Det kändes lite bra att få detta mail faktiskt. Kan ju låta elakt. Men min glädje över Anders inlägg är inte att han sitter obekvämt. Glädjen baseras på att jag stått på två mässor, Elmia och Oslo, och hållit seminarier där jag betonar vikten av att provsitta, provligga och provköra innan man köper sin husbil. Anders bekräftar helt enkelt hur viktigt detta är. Jag hoppas han har en bekväm soffa att sitta i istället.

Att kunna snurra bak framstolarna helt är viktigt.

Dyra reservdelar

Håkan, samma Håkan som gillar impellerpumpar, gillar inte dyra reservdelar.

”En sak jag saknar på listan är pinsamt dyra reservdelar. Vi har snyggt designade bakljus med många långa rader av små LED-lampor. Givetvis har några slutat fungera. Besiktningen kräver att minst hälften fungerar, men långt innan dess ser det hemskt ut.

Bättre begagnade (med bara två trasiga) kostar 5 000 SEK styck. Vad helt nya skulle kosta vågar jag inte fråga. Standardbakljus kostar några hundralappar.”

 

Det är ett problem att husbilar görs i korta serier och ofta görs om årligen. Ett bakljus med LED som ena året ser ut på ett sätt, kan nästa år vara utbytt. Att några år senare få tag i originalljuset kan visa sig omöjligt, eller hutlöst dyrt. Jag har hjälpt till att jaga fatt i både backspeglar och cykelställ som tillverkats unikt för en specifik husbilsmodell. Cykelstället gick bra, men backspegeln till den helintegrerade husbilen visade sig omöjligt. Den aktuella modellen användes bara i ett år och underleverantören tillverkar den inte längre. Blev att byta båda speglarna så att sidorna matchar varandra.

Jag önskar en ökad standardisering inom branschen. Men det kommer aldrig hända. Tillverkarna använder design som främsta säljargument och de jobbar hårt för att ha en för dem unik design.

Snygga bakljus. Men går de att få tag i om tio år?

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift