Man kan nÀstan tro att denna halvintegrerade husbil Àr sprungen ur en fabrik i Europa. Men icke. Den stammar frÄn Kanada och har vÀldigt anrika gener.
Â
Av Stefan Janeld
Â
Inte mÄnga av er har troligen hört talas om Leisure Travel Vans. Men desto fler har sÀkert hört talas om Triple E. De hade svensk representation en kort tid i slutet av 80-talet.
Triple E grundades 1965 och gjorde sig tidigt kÀnda för att bygga vinterdugliga husbilar av god kvalitet. Genom Ären var det hel- och halvintegrerade modeller, alkovbilar och Àven stora husvagnar som fyllde produktkatalogerna. Modellerna var typiskt amerikanska, med det menar jag att de var stora, tunga och baserade pÄ tunga chassin frÄn Ford och Chevrolet.
I början pÄ 2000-talet upplevde man en efterfrÄgan pÄ smidigare husbilar. Inredda skÄpbilar och lÀttare halvintegrerade modeller. 2002 inredde man sin första Mercedes Sprinter, kallad Free Spirit 210B. Det var inte bara företagets första MercedesplÄtis. Det var den första serietillverkade i Nordamerika.
2008 köpte man Leisure Travel Vans som tillverkades pÄ samma gata sedan 1978. De var specialiserade pÄ kompakta husbilar och inredda skÄpbilar.
Vad man inte visste nÀr man köpte Leisure Travel Vans var att en bankkris var i antÄgande. 2010 var krisen djup i husbilsbranschen och man tog beslutet att sluta tillverka de traditionella husbussarna, stora halvintegrerade och alkovhusbilar och femte hjul husvagnar. Triple E slutade anvÀndas som produktnamn.
Â
Stabil bodelskonstruktion
Första gÄngen jag stiftade bekantskap med Leisure Travel Vans var 2009. PÄ den stora branschmÀssan i Louisville. Jag lockades av den höga byggkvaliteten, de smarta lösningarna och det nÀtta formatet. De kÀndes europeiska i storlek, men möbleringen var vÀldigt amerikansk. DÀrför extra intressant för en nyklÀckt husbilsjournalist frÄn Europa.
Jag pratade en lÀngre stund med deras representant som upplyste mig om att konstruktionen av deras bodelar var sÄ stabil att man sÄlde tomma bodelar som konverterades till ambulanser.
Â
2 modellserier
Idag Àr produktionen nedbantad till tvÄ modellserier med 6 planlösningar vardera:
- – Wonder, halvintegrerade modeller pĂ„ Ford Transit.
- – Unity, samma planlösningar men baserad pĂ„ Mercedes Sprinter.
Â
HĂ€r nedan visar jag Wonder 24RL. En 7,6 meter lĂ„ng modell utan fast sĂ€ng med en bĂ€ddbar bakre lounge, 4 bĂ€ltade platser och möjlighet att bĂ€dda för 4. Bakom soffan i âvardagsrummetâ en Murphy bed, en nedfĂ€llbar dubbelsĂ€ng typ sĂ€ngskĂ„p. Priset startar pĂ„ 202 300 USD. Med dagens vĂ€xelkurs ca 2,1 miljoner kronor.
Jag sÄg den pÄ Florida RV Supershow i Tampa i januari i Är.
Â
I bildgalleriet nedan kan du bekanta dig nÀrmare med denna europainfluerade kanadensare. Klicka för större bilder och bildtexter.