Redan I år har McLouis presenterat modeller på Ford chassi som alternativ till Fiat. Nästa år blir de fler. En del förändringar i tillval och utrustning görs också.
Av Stefan Janeld
Som alla andra tillverkare har McLouis kämpat för att få fram bilar. Att använda flera chassin är en av lösningarna. McLouis erbjuder nu flera av sina modeller i den lägre 200 serien av Mc4 och Glamys på Ford eller Fiat/Citroën. Helintegrerade Nevis byggs endast på Fiat.
Motoralternativ
För att få harmoni mellan de olika chassialternativen är numera 140 hk motorn standard i Fiat och Citroën baserade exemplar. På Fiat kan man uppgradera till 180 hk, men 160 hk motorn försvinner som alternativ. Hos Citroën finns inte någon 180 hk motor, där blir 165 hk motorn tillval.
På Ford är 130 hk standard men man kan uppgradera. På alkovmodeller till en 155 hk Heavy Duty motor och till de halvintegrerade den populära 170 hk motorn.
Till Fiat och Ford kan man dessutom välja automatlåda.
Inga korta plåtisar med långbäddar
McLouis kallar sina påtisar för Menfys. De baseras på Fiat eller Citroën. Till 2023 finns det 4 olika grundmodeller (540 tvärbädd, 599 tvärbädd och 640 långbäddar, 599 med 4 sängplatser) men räknar man de lika utrustningsnivåerna och varianterna blir det hela 14.
2022 var det 18 modeller. Men de 599 cm korta med långbäddar fasas nu ut.
Plåtisnytt i korthet:
- Alla modeller har nu kompressorkyl.
- Nytt bäddkit för dinetten
- Popup-taket kan fås i svart kulör
- Menfys 1 (540 cm) får ett nydesignad badrum med större duschkabin.