Dethleffs hade sin Ärliga pressvisning i Friedrichshafen, mitt över gatan frÄn Zeppelin som med jÀmna mellanrum startade och landade sitt stora luftskepp. Detta Àr historisk mark och det kÀndes helt rÀtt att Dethleffs, ett av Europas anrikaste husbilsfabrikat, hade valt denna plats nu nÀr de fyller 90 Är som tillverkare av fritidsfordon.
Â
Av Stefan Janeld
Â
Inför sÀsongen 2022 satsar Dethleffs pÄ ytterligheterna i sitt sortiment. Man gör helt om sitt treaxlade flaggskepp Globetrotter XLi och lanserar en egen plÄtisserie. Den senare Àr en mycket kort serie, blott tvÄ modeller. Men fler Àr pÄ vÀg.
I övrigt Àr det som vanligt lite finjusteringar i existerande modellserier med lite nya planlösningar, ny fanér och annat smÄtt och gott.
Deras poulĂ€raste serie, Trend, kommer i en extrautrustad version kallad Trend 90 som Ă€r i princip fullutrustad frĂ„n start till. Att den fĂ„tt tillĂ€ggsnamnet 90 Ă€r, sĂ„klart, för fira sin 90-Ă„rsdag. Ni kanske minns att inför denna sĂ€song hade man en jubileumsmodell vid namn Just 90, av samma anledning. Man drar alltsĂ„ ut pĂ„ sitt firande maximalt. De Ă€r riktiga festprissar i IsnyâŠ
Globetrail
Dethleffs har 17 Ärs erfarenhet av att bygga plÄtisar. SÄ lÀnge har man tillverkat bilar Ät marknadsledande Pössl som hyr in sig i Dethleffs fabrik. Totalt har över 50 000 plÄtisar rullat av bandet i Isny.
Man skulle kunna tro att Globetrail Àr Pössl modeller med andra dekaler. Men sÄ Àr inte fallet! Vilket man ser nÀr man tar en titt in i bilarna.
Till att börja med erbjuder man tvÄ modeller, en 5,99 meters tvÀrbÀddsmodell och en 6,36 meters med lÄngbÀddar. Detta Àr de bÀst sÀljande planlösningarna sÄ det Àr en logisk start.
Fler modeller Àr pÄ vÀg. MÄnga fler vad det lÀt som under presskonferensen.
TyvÀrr fÄr Sverige vÀnta till 2023 innan Globetrail hittar hit. Detta pga kapacitetsbrist.
Â
I bildspelet nedan kan du klicka för större bilder och förklarande bildtext
Globetrotter XLi
Toppserien XLi Àr omgjord frÄn grunden till nÀsta Är. UtvÀndigt fÄr den samma ansikte som sina syskon. Jag upplever att den nya designen fÄr bilen att se mindre ut. En ren synvilla, mÄtten Àr desamma. InvÀndigt Àr det en ombonad atmosfÀr.
Dethleffs framhÄller gÀrna den nya bakstammen, och visst tycker Àven jag att den ger bilen ett kraftfullt uttryck, men jag imponerades mer av de nya lastluckorna som saknar handtag. Man trycker för att öppna och trycker för att stÀnga. Det ger en renare look men framförallt kan man öppna garaget med bÄda hÀnderna upptagna, bara att ge dörren en höfttackling.
InvĂ€ndigt finns möjlighet att avstĂ„ lillsoffan innanför dörren till förmĂ„n för en byrĂ„. Mer stuv, men ocksĂ„ möjlighet till 32â teve. Den som Ă€r rĂ€dd att bli av med fotpallen som den lilla soffan brukar fĂ„ tjĂ€na som kan lugna ner sig, nedersta lĂ„dan har ett dynförsett lock just för att vila trötta ben pĂ„.
Â
I bildspelet nedan kan du klicka för större bilder och bildtexter
Trend 90
Jubileumsversionen av Trend baseras pÄ Citroën chassi med 165 hk motor. Manuell lÄda eftersom Citroën inte har en automat att erbjuda.
InvÀndigt Àr det en lite annan interiör mot vanligt. GrÄ textil med 90 broderat pÄ vÀl valda platser. Det som gör modellen attraktiv Àr den höga utrustningsnivÄn. Enligt Dethleffs Àr modellen 120 000 kr billigare Àn om man skulle köpa en vanlig Trend med samma utrustning.
I bildspelet nedan kan du klicka för större bilder
Grand Alpa
TvÄpersonerbilarna frÄn Dethleffs heter Alpa. U-soffa bak, kök midskepps, badrum i passagen mot förarplatsen och ovanför densamma nedfÀllbara lÄngbÀddar.
I Är görs inga invÀndiga Àndringar men man ger den helintegrerade, Grand Alpa, versionen en frontmask som harmonierar med övriga helintegrerade Dethleffs modeller.
Den helintegrerade kommer Àven i samma korta version som hittills varit förbehÄllen alkovmodellen.
I bildspelet nedan kan du klicka för större bilder och bildtexter
Globebus
Detta Àr en serie lite smalare husbilar, 220 cm istÀllet för 233 cm, som tack vare den smalare midjan fÄr lite högre lastvikter och en smidigare körkÀnsla. I Sverige Àr de inga storsÀljare men i Europa Àr det ett stekhett segment.
Den minsta modellen heter T/I 1 och Ă€r en klar plĂ„tisutmanare. T för âteilintegriertâ och I för âintegriertâ.
Â
I bildspelet nedan kan du klicka för större bilder och bildtexter
Â