Lika bra som snygg?
Design Àr ledordet nÀr Niesmann+Bischoff beskriver sina husbilar. Att de Àr vÀlbyggda och kompetenta Àr underförstÄtt.
Eller?
Senast vi testade en Flair var vi inte över hövan imponerade. Den var visserligen riktigt bra, men konkurrenterna hade kört om. Ăr den nya bĂ€ttre, eller bara snyggare?
Â
Text och foto Stefan Janeld
Â
Flair Àr ett klassiskt modellnamn. PÄ nittiotalet handlade det om alkovbilar byggda pÄ Fiat, avlösta av helintegrerade modeller. Idag Àr Flair Niesmann+Bischoffs toppserie, byggda pÄ Iveco Daily.
Modellserien spelar i den övre premiumdivisionen och tampas med storheter som Concorde, Morelo och Àven RMB som har börjat visa framfötterna.
Kraven Àr höga. Finishen ska vara i topp, kvaliteten likasÄ och design Àr en allt viktigare faktor nÀr tekniken Àr identisk tillverkare emellan.
NĂ€r vi testade Flair senast, 2011, uppskattade vi den bekvĂ€ma fĂ€rden och kvaliteten pĂ„ bygget. Men dissade designen som varandes intetsĂ€gande. Ăven ett vĂ€l högt motorljud drog ner betyget. Och var fanns det kluriga, innovativa?
Nya generationen Flair sÄg dagens ljus för tvÄ Är sedan. Designen har fÄtt ett rejÀlt lyft. Ingen tillverkar i dagslÀget snyggare helintegrerade husbilar Àn Niesmann+Bischoff.
Komfortabel lÄngfÀrdskamrat
Tar de fem kliven upp i bilen, slĂ„r mig ner bakom ratten. Ăverblicken Ă€r god, sitter högt och nĂ€ra rutan. NĂ€r jag ska svĂ€nga ut pĂ„ de vĂ„ta vĂ€garna i Upplands VĂ€sby för vidare fĂ€rd mot Uppsala saknar jag de smĂ„ filialspeglar som vanligen finns pĂ„ bilar i prisklassen. De som tacksamt visar de frĂ€mre hörnens placering. Utan dem har jag inte hundra koll pĂ„ bilens placering i trĂ„ng trafikmiljö. Men föralldel, bilen Ă€r smidig att manövrera tack vare snĂ€v svĂ€ngradie.
Motorn pĂ„ 205 hĂ€star Ă€r kopplad till en 8-vĂ€xlad Ă€kta automat â en relativt ny drivlina som vi tidigare öst beröm över. Och kĂ€nslan Ă€r lika god denna gĂ„ng. Framfarten Ă€r effektiv, vĂ€xlarna gĂ„r i mjukt, bĂ„de vid acceleration och inbromsning. LĂ„dan har tvĂ„ lĂ€gen â ECO och Power. Power inte Ă€r nĂ„gon personlig favorit. Det varvar mer, bullrar mer och jag inbillar mig att det slĂ„r virvlar i dieseltanken. Men sĂ„ vĂ€rst mycket piggare kĂ€nns inte bilen. Troligen en vĂ€xel som har sitt berĂ€ttigande de gĂ„nger man ska bestiga branta backar. NĂ„got det Ă€r ont om pĂ„ E4 mot Uppsala.
I Eco lĂ€ge Ă€r framfarten trivsam, lĂ„dan Ă€r snabb att vĂ€xla upp, man slipper de vĂ€rsta varvningsbrölen. Strax under 100 km/h Ă€r fĂ€rden stabil och motorljudet hĂ„ller sig i bakgrunden. Jag och min son, som har sportlov och dĂ„ fĂ„r följa med pappa pĂ„ jobbet, pratar i vanlig samtalston. Trots att han valt baksĂ€tet.Â
Flair Àr en utmÀrkt lÄngfÀrdsbil skapad för lÄnga dagsetapper. Bakaxeln Àr luftfjÀdrad, ojÀmnheter pÄ motorvÀgen svÀljs mjukt och utan dramatik. PÄ mindre vÀgar i sÀmre skick blir fÀrden rÀtt sÄ gungig.
Rymmer allt
Garaget Àr gigantiskt, dubbelgolvet högt och rymmer mer Àn bara teknik. I bodelen Àr de tvÄ byrÄerna under sÀngarna den smartaste lösning vi sett i en husbil (se bilderna). MÄnga och rymliga överskÄp och en vÀl tilltagen garderob kompletterar
Lastvikten Àr i basutförande nÀstan tvÄ ton. Men ingen Flair sÀljs basutrustad, testbilen har extrautrustats för 600 000 kronor. Och varje pinal lÀgger pÄ vikt. Trots den digra utrustningsnivÄn Àr det vÀl över ett ton kvar innan totalvikten pÄ 7 490 kilo nÄs.
Stabilt bygge för alla Ärstider
Bodelskonstruktion och installationer Àr förstklassiga. Inga köldbryggor i vÀggarna, inte ens i skarven vÀgg/tak. Aluminium pÄ in- och utsida med en kÀrna av styrofoam Àr en beprövad, stabil konstruktion som isolerar vÀl mot sÄvÀl vÀrme som kyla.
VĂ€rmesystemet Ă€r vattenburet och byggt efter konstens alla regler. Man har till och med bemödat sig att montera konvektorer under instrumentpanelen â varm luft kan stiga mellan vindruta och insynsskydd.
Dubbelgolvet Àr uppvÀrmt liksom alla kranar och kopplingar för VVS systemet. Hjulhusen Àr isolerade med polypropylen som förutom sina ljuddÀmpande egenskaper Àven isolerar mot kyla och vÀrme.
En ovanlig finess i husbilar Àr vÀrme i framstolarna, det finns i Flair.
Elsystemet baseras pÄ teknik frÄn hollÀndska Victron, bland det bÀsta som gÄr att fÄ tag pÄ.
Bakhjulsdrift med tvillinghjul ger god framkomlighet vintertid. Med vikten över de fyra drivhjulen blir fÀstet bÀsta möjliga. Testbilen har dessutom diffspÀrr pÄ bakaxeln vilket ytterligare ökar framkomligheten.
Jag tycker
Nya Flair Ă€r ett fall framĂ„t. Ăntligen lite finurliga lösningar och smartness som den förra generationen saknade. Den utvĂ€ndiga designen matchar numera insidans elegans. Bilen Ă€r kort och gott snygg och har begĂ„vats med en tydlig identitet. LjudnivĂ„n under fĂ€rd har blivit lĂ€gre, det ökar trivseln. Att grundpriset sjunkit med en kvarts miljon gör den riktigt prisvĂ€rd.
Â
Men, jag tycker att designteamet fÄtt vÀl mycket att sÀga till om. Exempelvis gasolutrymmet hade mÄtt bra av en högre placering och en lucka som öppnar Ät sidan. Men det hade stört linjen av utvÀndiga lastluckor och dÀrför fick skönhet gÄ före nytta.
Jag för min del skippar taksĂ€ngen till förmĂ„n för full takhöjd i hela bilen, fler överskĂ„p och en plats för teven lĂ€ngst fram â istĂ€llet för i hallen.
Â
Lillebror Arto utsĂ„g vi till marknadens bĂ€sta Fiat-baserade husbil. Ăr nu Flair marknadens bĂ€sta Iveco-baserade husbil? NĂ€, inte i mina ögon. Jag Ă€r mer lockad av originalitet och ingenjörsekvilibrism dĂ€r funktionen ger formen. I de avseendena har Concorde och RMB nĂ„tt lĂ€ngre. Men de kostar mer och Ă€r inte lika snygga. Skillnaderna Ă€r dessutom ganska smĂ„.
De lyckliga fĂ„ som stĂ„r inför att vĂ€lja husbil i den hĂ€r klassen har ett typiskt âKeno problemââŠ
Fakta
- Modell Niesmann+Bischoff Flair 880 BE
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Iveco Daily 70c
- Motor F1C 3,0L 4 cyl Common Rail 205 hk, Euro 5+
- Vridmoment 470 Nm
- VÀxellÄda 8 vÀxlad automat
- Totalvikt 7 490 kg
- Max last 1 990 kg (exklusive extrautrustning)
- L x B x H 883 x 239 x 329 centimeter
- BrÀnsletank 170 liter (90 liter standard)
- Vattentank 370 liter
- GrÄvattentank 250 liter
- Toatank 130 liter
- Antal bÀltade platser 4
- Pris frÄn: 1 810 000:-
- Pris som testad: 2 421 900:-
Vi gillar
- Stabilt bygge
- Drivlinan
- LandsvÀgskomforten
- VĂ€rmesystemet
- Badrummet
- Gott om stuvutrymme
- Hög lastvikt
- RejÀla och prydliga el och VVS installationer
- Sittgruppen av barmodell
- Designen
Â
Vi önskar
- Gasolutrymme i bekvÀm arbetshöjd
- Backspeglar med filialspeglar
- En riktig hall
- Airbags
- TvÄ justerbara lÀslampor till sÀngen fram, den som nu sitter vid sidan om sÀngen Àr ingen bra lösning.
- Â
Utrustning testbil
AutomatlÄda, diffspÀr bakaxel, luftfjÀdring bakaxel, LED strÄlkastare, stolvÀrme, uppvÀrmd vindruta, eljalusi vindruta, vattenburen vÀrme inklusive golvvÀrme, vÀrmevÀxlare, mikrofiberklÀdsel, Froli komfortfjÀdrar i sÀngarna, backkamera, parabol, 2 x TV, DVD, GPS, kombiladdare 80A med inbyggd 2000W