Meny

.

Ci Magis 86 XT

Instegsbil i mellanklassen

Italienska husbilstillverkaren Ci har ökat sin marknadsandel i Sverige rejÀlt de senaste tvÄ Ären och Àr numera stadigt förankrade bland topp 20 i registreringsstatistiken. Inroparen Ci Magis sÀljer bÀst. Vi har valt att testa en modell med en planlösning som borde falla svenska köpare pÄ lÀppen. Om den Àr bra nog vill sÀga.

 

Text och foto Stefan Janeld

 

2008 kunde man köpa en hyggligt utrustad Ci Elliot för 399 000 kronor. Fabrikatet var ett utprĂ€glat instegsfabrikat och byggde sina volymer pĂ„ lĂ„ga prislappar. DĂ„ finanskrisen tog strypgrepp pĂ„ hela branschen la man om kursen. Den simpla konstruktionstekniken skrotades och ersattes 2010 – först av alla instegs- och mellanklasstillverkare – av en trĂ€fri konstruktion kallad ExPS.. Idag har alla utom ett par tre tillverkare gĂ„tt samma vĂ€g.

Till en början blev försÀljningen lidande, men idag Àr man uppe i samma försÀljningsvolymer som innan krisen.

Tyst pÄ vÀgen

Testet Àger rum pÄ de kurviga, smala och ofta eftersatta vÀgarna i bergen norr om Siena i Toscana. HÀr fÄr bilen bekÀnna fÀrg. Jag menar nu inte vÀghÄllningen i första hand utan inredningen. Det rister rejÀlt nÀr jag Äker ner frÄn en av de mÄnga smÄ bergsbyarna pÄ lappad, sprucken asfalt som plötsligt övergÄr i dammig grusvÀg en kilometer eller sÄ innan asfalten tar vid igen.

Att sÀnka farten Àr inte att tÀnka pÄ, det ligger en Älderstigen Iveco skÄpbil bakom och blinkar med helljusen och tutar otÄligt. Jag Äker i 50 km/h och hÄller alltsÄ inte de lagstadgade 70 km/h.

Motorn Àr Fiats 2,3 liters rova, 130 kusar stark. LÄdan manuell. Det Àr inte ofta man kör den hÀr drivlinan numera. Vanligast Àr den 150 hÀstkrafter starka motorn. Men 130 hÀstar duger gott. Den saknar inte kraft vare sig jag Äker brant uppför eller hÄller tempot pÄ autostradan. PÄ motorvÀgen Àr fÀrden helt skrammelfri och komforten hög, en typisk mellanklassare. SÄ nÀr som pÄ en sak. Den invÀndiga trappan tiger still. Normalt Àr den en kÀlla till vÀgljud, men Ci isolerar den och vinner ljudkomfort.

UtrustningsnivĂ„n Ă€r tillfyllest – ABS bromsar, dubbla airbags, antispinn, antisladd och den under detta test mycket anvĂ€ndbara hillholdern som hĂ„ller kvar bromsarna ett par sekunder medan man flyttar foten frĂ„n broms- till gaspedal.

NÄgon stereo Àr inte monterad, men AC finns, liksom farthÄllare och elhissar.

Bör vÀgas upp

Trots lÄga lÄngbÀddar i sovrummet finns ett rymligt garage lÀngst bak. Inte nog för cyklar, men för det mesta man behöver ha med sig

I bodelen finns sĂ„vĂ€l garderob, stuv under sĂ€ngarna och ett knippe överskĂ„p. TvĂ„ personer fĂ„r undan allt de behöver. Nu Ă€r bilen försedd med taksĂ€ng och bör dĂ€rför bedömas som en bil för minst tre personer och dĂ„ blir det knapert med stuvutrymmen. Och, Ă€nnu viktigare. Ont om lastvikt. I grundutförande med totalvikten satt till 3 500 kilo Ă€r maxlast 375 kilo. Kan funka för tvĂ„, men för tre eller fyra blir det klent. Tipset Ă€r att köpa bilen med förhöjd totalvikt. SĂ€rskilt som de bilar som importeras till Sverige Ă€r rikligt utrustade frĂ„n start, bland annat en 120w solpanel och extra vinteranpassning – utrustning som sĂ€kerligen kĂ€kar upp 50 kilo lastvikt, kanske mer.

Klarar köldgrader

VÀrmaren Àr den större gaspannan frÄn Truma pÄ 6kw försedd med elpatron. Spillvattentanken Àr isolerad och uppvÀrmd och ett elektriskt dubbelgolv hÄller fötterna varma. Luftspalter lÄter luft cirkulera bakom möblemanget. Utmed bÄda sÀngarna löper hÄlstucken vÀrmeslang som motar kallras frÄn rutorna.

Gott nog, men nÄgon fullfjÀdrad vinterbil Àr den ÀndÄ inte. Varför?  VÀrmaren har sin plats bak i bilen, under vÀnster sÀng. En placering som ger ojÀmn vÀrme. Sovrummet blir varmt eftersom det Àr nÀrmast vÀrmekÀllan, men framme i sittgruppen har luften fÀrdats lÄngt och förlorat sÄvÀl temperatur som hastighet. I vÄra vintertester av liknande bilar frÄn sÄvÀl Ci som andra fabrikat skiljer det cirka fem grader mellan bilens Àndskepp. En annan svag punkt Àr tömningen av spillvattentanken, ventilen Àr utanpÄliggande och fryser lÀtt vilket förhindrar tömning av tanken.

Jag tycker

Ci:s framgÄngar de senaste Ären bygger pÄ ett ord: Lagom. Inte bÀst pÄ allt eller ens pÄ nÄgot, men bra nog pÄ det mesta. Missarna Àr fÄ. KvalitetskÀnslan god.

En fördel Àr att bilarna under lÄng tid haft export till Sverige, det har gett erfarenhet av hur man bygger bilar med lÄg prislapp som ÀndÄ klarar det svenska klimatet. Dessutom har de svenska handlarna krÀvt skofack och klÀdhÀngare i hallen. Slikt vÀrderas högt hÀr hemma.

Styrkorna Àr klart fler Àn svagheterna. Klarast lyser sovrummet med sina lÄga sÀngar och trivsamma atmosfÀr.

Badrummet sticker ut positivt för sin rymd och funktion. Men att ha silikontÀtade skarvar i duschen Àr inte up to date 2016.

Den allvarligaste kritiken gÀller sittgruppen. Den Àr trÄng att röra sig runt. Man sitter bekvÀmt pÄ alla platser. Men i framstolarna för högt i förhÄllande till bordet. I soffan Àr det bÀttre.

Sammanfattningsvis Àr Ci Magis 86 XT en vettig mellanklassbil som ger mycket husbil för slantarna. Att man fÄr sex Ärs fuktskadegaranti och generöst med standardutrustning gör inte saken sÀmre.

Fakta

Vi gillar

  • Sovrummet
  • Ljus och trivsam bodel
  • Tyst fĂ€rd trots invĂ€ndig trappa
  • Rymligt badrum
  • Sex Ă„rs fuktskadegaranti
  • Riklig standardutrustning

 

Vi önskar

  • Korrekt sitthöjd pĂ„ alla platser i dinetten
  • Centralt placerad vĂ€rmare
  • Duschkabin utan silikontĂ€tningar
  • Stabilare pelarbord

Utrustning testbil

ABS bromsar, antispinn, antisladd, hillholder, farthÄllare, elhissar , AC, myggnÀtsdörr, Truma 6kw luftburen vÀrme med varmvattenberedare och elpatron, elektriskt vÀrmegolv, kyl med separat frys, solpanel 120W.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift