Vi kan glömma det här med att hitta den perfekta husbilen. Alla husbilar är kompromisser. Det är var man kompromissar som avgör en husbils bekvämlighet. Här redogör jag för vilka 5 mått du inte ska kompromissa med då du väljer husbil.
Av Stefan Janeld
Jag tänker inte prata planlösningar, inte avgöra dispyten om huruvida en kyl ska vara högt monterad eller inte. Du får även välja vilket värmare du vill, de har alla tillräcklig effekt för att värma de volymer vi har i husbilar. Även om vissa system är effektivare än andra, men det har inte med själva värmaren att göra.
Jag ger mig inte heller in på elsystemens dimensioner och mått. Eftersom elsystem ska dimensioneras efter behov är sanningen olika för olika behov. Här finns formler att följa för att hamna rätt när det gäller batterikapacitet, kabelareor och laddkapacitet.
Jag lämnar även mina personliga preferenser helt därhän. Helt enkelt för att de är personliga. Även om jag aldrig kommer förstå hur man kan leva husbilsliv utan åtminstone tre kuddar i sängen. Nej, här vankas odiskutabla sanningar, lika för alla. Sanningar lika applicerbara på en enkel husbil som i en Liner för 12 miljoner kronor. De som följer dem kommer ha en bekväm husbil.
Inga smala passager
En husbil är väldigt begränsad i sina mått. Oftast är den runt 230 cm bred. Ibland 250 cm. Lastbilsbyggen kan vara 260 cm. Det betyder att man får möblera med eftertanke. Och den särskilt viktigaste hänsynen att ta är att undvika smala passager.
Med smal menas under 50 cm.
Oavsett hur du är byggd. Lång, kort, smal, trind så upplevs en passage smalare än 50 cm alltid som trång. Ett knep husbilsfabrikanterna ibland använder är att sänka höjden på en passage. Eftersom vi som regel är smalare kring benen än högre upp på kroppen. En god tanke, men det spelar ingen större roll. Upplevelsen är densamma – trång passage, övermöblerad husbil.
Därför ska du ta med dig måttbandet in i bilen och mäta alla passager. Om någon är under 50 cm kommer du med tiden uppleva bilen trång. Kanske inte så länge nyhetens behag sitter i. Kärleken är som bekant blind. Men det är en övergående blindhet. När förälskelsen är över kommer du reta dig på att bilen känns övermöblerad.
Rätt sitthöjd på toa
Hemma i din bostad är din toalett som regel 42 cm. Ibland till och med tre-fyra centimeter lägre. Detta för att människan enklast lassar ur sig gårdagens måltid när man sitter lågt. Undantag görs på ålderns höst när knän och höfter gör det svårt att resa sig från en låg sits. Då höjs toan till 46 cm. En lång person kan få några centimeter till.
Men aldrig att man höjer den till 65 cm, eller 70 cm. För då förlorar toaletten i princip sin funktion eftersom vi inte har underben som är långa nog, benen dinglar, vi får sitta och stötta benen med tårna. Blir väldigt ineffektiva toabesök.
Så ta det där måttbandet och mät toans höjd när du letar husbil. Du kommer vara glad att du gjorde så nästa gång du äter på fel vägkrog.
Rätt sittdjup i baksätet
De flesta husbilar har en dinette som dubblerar som baksäte. Antingen genom att baksätet är en del av soffan eller att man på något vis arrangerar ett baksäte.
Det är sällan ett baksäte har en obekväm sitthöjd. Men ibland har de undermåligt sittdjup. Om sittdjupet är för kort ger det dåligt lårstöd. Långa resor blir en plåga. Inte bara för den som sitter där bak. De i de bekväma framsätena kommer bli stressade och till sist irriterade på gnället från baksätespassagerarna. Ty oftast är det unga personer som sitter där bak och de lider sällan i tysthet av ren artighet.
Om du med måttbandet kan mäta sittdjupet till 50 cm är det toppen. 45 kan accepteras om även dynans sockel är 45 cm. Var observant på soffans sockel. Ibland är dynan 50 cm djup men sockeln bara 40. Dynan har då inget stöd att ge låren.
Nu kanske du tänker att ni aldrig ska använda baksätet, ni sitter bara i framstolarna. Tänk då på att när ni har gäster kanske ni vill att kvällen ska vara mer än någon timme eller två. Samkväm är trevligast när alla är bekväma.
Tillräckligt bäddmått
Här har det forskats mycket eftersom vi sover en tredjedel av våra liv och dålig sömn leder till ohälsa. Generellt anses en bredd om 80 cm per person och 200 cm i längd tillräckligt. Men det är en grov generalisering som inte tar hänsyn till personers längd och bredd.
För optimal sovkomfort ska sängen vara 15-20 cm längre än du är. Annars hamnar fötterna utanför sängen eftersom kudden tar plats ovanför huvudet. Du sover aldrig med huvudet pressat mot sänggaveln.
Vad gäller bredden är det idealiska måttet samma som avståndet mellan dina armbågar när du står som om du dansar fågeldansen. För mig är det 96 centimeter.
Eftersom jag är 182 cm lång ska min säng vara 200×96 cm. Det är det få enkelbäddar som uppfyller i en husbil. Men de finns faktiskt.
Ett annat, men inte lika roligt, sätt att komma fram till idealiska bredden är att den ska vara 40 cm bredare än din axelbredd. Vilket för mig leder till exakt samma mått som med fågeldansmetoden.
Eftersom kärleken min är mindre än mig klarar hon sig med en bäddyta på 180x 65 cm för optimal sovkomfort. Vi kan alltså dela på en dubbelsäng på 160×200 cm.
Eftersom vi gärna ligger nära varandra kan vi utan risk pruta till en 150 cm bred säng. Såna finns det numera gott om på husbilsmarknaden.
I en husbil med hopbäddade långbäddar har vi mer än nog med bäddyta. Likaså i de flesta tvärbäddsplåtisar. För att inte tala om alkovsängar, de har alltid rejäla bäddmått.
Kök enligt byggnorm
Ända sedan jag började skriva om husbilar har jag förundrats över hur svårt tillverkarna har att bygga kök med korrekt arbetshöjd. Byggnormer finns av goda skäl. Och när det gäller kök ska bänken vara 90 cm från golvet. Måttet är förvisso ett snittvärde. Framtaget för att passa den genomsnittlige svensken. Men det säkerställer att även personer kortare än medellängd kan använda köket utan att få ont i rygg eller axlar. Är man långt över medellängd kan man alltid lägga en tjockare skärbräda på bänken, eller två. Men en kort person kan inte sänka köket. Det är lite som när man marscherar, det är personen sist i ledet som bestämmer farten.
Jag har testat husbilar med kök som är 107 cm höga. Det passar två meter långa personer. En minoritet av världens husbilister är så långa.
Som jag har tjatat
För 17 år sedan skrev jag första artikeln om vikten att mäta sig fram till en bekväm bodel. Då var det min kollega Björn som tyckte vi skulle ta upp frågan. Han hade dessa mått i huvudet och alltid ett måttband i fickan när han gick på mässor eller besökte en husbilshandlare.
Sedan dess är måttbandet alltid med mig när jag testar husbilar. I seminarierna jag håller i Husbilsskolans regi på mässor och träffar är dessa mått alltid en del av föredraget.
Fler mått
Det är inte bara de 5 mått jag tagit upp i denna artikel som mäts under mina tester. Jag mäter även höjden mellan säng och tak, steghöjden in i husbilen, takhöjden i bodelen och i duschkabinen. Överhäng och hjulbas är också viktiga mått.
Dessa mått kan bli en del 2 av denna artikel. Vi får se.