Husbilsvärldens mest omskrivna plåtis det senaste året har ett namn, och prislapp, som förpliktigar. Lever den upp till förväntningarna?
Av Stefan Janeld
Karl Heinz Schuler, ägare och grundare av Malibu, ville ta fram en långbäddarsplåtis på Mercedes Sprinter. Men han kände att den kortare modellen på cirka sex meter var för kort. Den längre på sju meter var för lång. Istället för att ge upp tog han tag i saken och konstruerade en glasfiberförlängning till den korta modellen. Ett vågat drag om man betänker att det är svårt, riktigt svårt, att få lackerad glasfiber att ha samma nyans och finish som lackerad plåt. Dessutom är Mercedes notoriskt svåra att godkänna alla former av förändringar på deras bilar och chassin.
Men den gode Herr Schuler räds inte dylika utmaningar. Han har byggt hela sitt företag på sitt ingenjörskunnande, uppfinningsrikedom och kvalitetskrav.
Det tog sin tid, men på mässorna hösten 2024 kunde Malibu stoltsera med årets största nyhet i husbilsvärlden. I både bakhjulsdrivet utförande och fyrhjulsdrivet. Jag har testat den bakhjulsdrivna. Men får av säljaren på Tumbo veta att de sålt fler fyrhjulsdrivna.
Kort hjulbas ger smidig bil
Glasfiberförlängningen ger ett antal fördelar. Man slipper bakdörrarna som vintertid är svåra att jaga väck kylan från. Man får även ett mer ombonat sovrum som inte alls känns som att man sover i en skåpbil. När det ska skiftas gasolflaska kyler man inte heller ut hela bodelen eftersom man bara öppnar in till garaget.
Men den kanske största fördelen är att man har en kortare hjulbas än andra 640 cm långa plåtisar. En plåtis på Stellantis chassi har en hjulbas på cirka fyra meter. Även deras sexmeters version har den hjulbasen. Men Mercedes har på sitt sexmetersskåp en hjulbas som är 34 cm kortare. Det gör stor skillnad för svängradien. Bakom ratten märks detta när man ska svänga in på en parkeringsruta eller göra en rundpall på en tvåfilig väg.
Nackdelen med kort hjulbas är att man kan få en vindkänsligare husbil. Testdagen var blåsig. Men jag upplevde inte bilen som vindkänslig. Däremot blev den lite ”nickig” på ett vägavsnitt där man misslyckats med grundjobbet och fått en väg som gick i vågor. Jag har kört samma väg med andra husbilar, med längre hjulbas, och de uppträdde inte på detta vis.
I tvära kurvor håller man igen lite, bilen är ganska mjukt avstämd så den lutar en del om man tar en kurva för fort. Detta är typiskt för Mercedes Sprinter och kan avhjälpas med en stabilare krängningshämmare. I gengäld får man tack vare den mjukare chassisättningen en mycket bekväm färd, fri från resonansljud. Ljudkomforten under färd är i toppklass.
Standardmotor är 150 hk versionen av Mercedes 2,0 liters turbodiesel. I testbilen sitter den starkare på 170 hk. Växellådan är den vid det här laget beprövade, och hyllade, nioväxlade automatlådan. Accelerationen är helt linjär, växlingarna märks inte och att hålla takten även i uppskruvat trafiktempo är inga problem. Jag är övertygad om att de flesta skulle vara fullt nöjda med 150 hk motorn. Men i en premiumhusbil av denna dignitet förväntar man sig den starkare motorn. Självklart har du alla Mercedes assistanssystem och aktiva säkerhetssystem. Något man påminns om så fort man kör ett par kilometer i timmen för fort eller tangerar en vägmarkering.
Lådor, lådor, lådor
Man kan få genius (den ska stavas med litet g, annars får jag bannor av Malibus marknadsavdelning) med 3,5 tons totalvikt. Testbilen är inregistrerad med 4,1 tons totalvikt. Då har man med vald utrustning 895 kg lastvikt. Mer än nog.
Det är minst sagt gott om stuvutrymmen i bilen. Jag har aldrig sett fler lådor i en plåtis, eller någon husbil under sju meters längd för den delen. I Tyskland kallas skåpbilar för Kastenwagen – lådbilar. Genius är en lådbil på riktigt.
Garaget kan man ha som det är eller köpa till ett invändigt cykelställ eller ett skräddarsytt lådsystem som utnyttjar volymen maximalt. Här bak hittar vi även gasolutrymmet, som är en bit in och knappast lättjobbat. Jag hade helst sett att man valt dieselvärmare, nöjt sig med en liten, lätt, gasolflaska.
Vinteregenskaperna då?
Med tanke på att genius är antingen bakhjulsdriven eller fyrhjulsdriven kommer framkomlighet på vinterväg knappast vara ett bekymmer. Värmaren på 6kW ser till att man inte fryser ombord och den isolerade glasfiberförlängningen torde vara en varmare lösning än vanliga bakdörrar.
Det enda jag noterar på minuskontot vad gäller vinterduglighet är att tömningsventilen till spillvattentanken, en rejäl kulventil i metall, är placerad utanför tankens isolering. Den kommer frysa. Lösningen är att hålla den öppen och skjuta in en balja under bilen när det är riktigt kallt.
I bildgalleriet nedan kan du bekanta dig närmare med Malibu genius. Klicka för större bilder och informativa bildtexter.
Jag tycker
Man kan tycka att nästan 1,8 miljoner är en häftig prislapp för en plåtis. Det är det. Men ser man till vad som finns på marknaden är det inte i överkant när man väger in kvalitet, kompetens och det faktum att den är helt unik. Faktiskt är den rentav ett av de billigare alternativen.
Det jag uppskattar särskilt mycket, förutom åkkomforten, är att man kan få med sig allt man önskar och att det finns så pass gott om lådor och överskåp att det blir enkelt att hålla ordning på sakerna. För mig är det detta som gör att den lever upp till sitt kaxiga namn.
Vore jag köpare skulle jag be att få dieselversionen av Trumas värmare och en kraftigare krängningshämmare. Hade troligen monterat duschdraperi i badrummet för att slippa hålla på med vikväggarna i plast.
Är man på jakt efter en premiumplåtis på Mercedes gör man klokt i att ta en titt på Malibu genius.
Fakta
- Modell Malibu genius 641 LE
- Årsmodell 2025
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Mercedes
- Motor 2,0L 170 hk
- Vridmoment 400 Nm
- Växellåda 9 vxl automat
- LxBxH 641 x 202 x 269 cm
- Invändig höjd 190 cm
- Totalvikt 4 100 kg
- Lastvikt 895 kg (som testbilen var utrustad)
- Hjulbas 3 665 mm
- Diesel 65 liter
- AdBlue 19 liter
- Färskvattentank 100 liter
- Gråvattentank 90 liter
- Toatank 18 liter
- Pris testbil 1 773 520 kr
- Hemsida www.malibu-carthago.com/sv/
- Vi lånade bilen av Tumbo Husvagnar & Husbilar
Jag gillar
- Åkkomforten
- Kort svängradie
- Rejält tilltagna bäddar
- Gott om stuv
- Hög lastvikt
- Litiumbatteri standard
Jag önskar
- Dieselvärmare
- Isolerad tömning till spillvattentanken
Utrustning (urval): ABS, ESP, autobroms, elektrisk parkeringsbroms, elhissar, filbytesvarnare, sidvindsassistent, farthållare, dubbla airbags, multiratt, MBUX multimediasystem med GPS och backkamera, markis, 90 Ah litiumbatteri, 84 liter kylskåp med frysfack, 2 lågig gasolspis, Truma Combi 6 EH luftburen gasolvärmare, myggnätsdörr, centrallås, Remis plisségardiner i förarhytt.