Meny

.

Hymer B-MC I 580 BlackLine, stabil på alla vis

Detta är en husbil som trivs lika bra på ringlande småvägar som effektiva landsvägar. Sällan har jag kört en husbil där resonansljuden från tvättbrädeslik grusväg klingar av så omedelbart. MC är kort för Modern Comfort.  Jag kan definitivt skriva under på Comfort. Både under färd och som bostad.

 

Av Stefan Janeld

 

Hymers B-Klass husbilar är klassiker. Modellnamnet har funnits sedan 80-talet. Idag är B-Klass uppdelad i två versioner – MasterLine (ML) och Modern Comfort (MC). MasterLine är den exklusivare av de två. Men B-MC är knappast påver. Båda serierna finns som halv- och helintegrerade. Dessutom i ett antal utrustnings- och designversioner.

Testbilen för dagen är i det snygga Blackline utförandet. Det är en relativt kompakt modell, blott 699 cm lång med långbäddar i sovrummet. Kan låta som att det blir en trång historia. Icke så! Hymer har trollat med möblernas linjer och fått till en bodel man upplever som både ljus och rymlig. Även jag som har en stor kropp rör mig ledigt i bilen. Det enda som skvallrar om att bilen är under sju meter är det kompakta köket och att sängarna med ett par centimeter passerar 190 cm längd. Vill du ha ett större kök och längre säng får du välja storasyskonet B-MC I 680.

 

Vägkramare

Hymer har tagit ett grepp som ingen annan husbilstillverkare gjort. De har tagit fram ett eget husbilschassi. De kallar det SLC, Super Lightweight Chassis. Man utvecklade det ihop med AL-KO och delarna har mycket gemensamt med ett AL-KO chassi. Men applikationen är en helt annan. Här finns ett integrerat dubbelgolv. En fördel i produktionen att slippa bygga ett dubbelgolv i varje bil.

Detta är första gången jag kör en husbil på SLC chassi med Mercedes drivhuvud. Förra gången, 2018, var bilen baserad på Fiat.

Bakom ratten upplever jag chassiet som stabilt med väl dämpade rörelser. Bilen uppträder med en tyngd och pondus som är trevlig, trygg. En av anledningarna till att bilen går med sådan pondus och stabilitet tror jag, min egen teori, är att stötdämparna är stående. På andra chassin är dämparna liggande i en flack vinkel. Med stående dämpare har de ett enklare jobb att utföra. En annan starkt bidragande orsak till stabiliteten tillskriver jag den stabilt byggda bodelen. När jag utmanar bilen i tvära kurvor är den mycket vridstyv.

Motorn är på 170 hk och eftersom det är en Mercedes är den kopplad till en silkeslen automatlåda. Accelerationen är linjär och oansträngd. Jag saknar aldrig kraft. Motorljudet är väl dämpat. Likaså är det ovanligt lite vägljud som letar sig in i bilen. Busshängda speglar har en tendens att skapa lite vindljud och vara lite darriga, men här är speglarna både tysta och stabila.

Jag känner mig lite som Dr Alban när jag skriver om denna husbil, hans favoritord var ”stabilt” och jag återkommer hela tiden till det ordet när jag gör mina anteckningar under testet.

Självklart finns här allt en modern komfortbilist är van vid. Klimatanläggning, stort multimediasystem, farthållare, backkamera och Mercedes alla aktiva säkerhetssystem.

 

Lastar över ett ton

I Sverige anger importörens hemsida en totalvikt på 3 500 kg. Den är inte realistisk. Jag får förklarat för mig att det är för att man kan registrera den på 3,5 tons totalvikt. Vilket är helt sant. Jag kan förstå att det kan verka som att man öppnar upp för fler kunder. Men jag tror faktiskt det är tvärtom. Ingen köper en husbil med en egenvikt på nästan 3,3 ton (beroende på utrustningsnivå) och totalvikt på 3,5 ton. I den tekniska specifikationen kan man läsa att den högsta tillåtna totalvikten är 4 430 kg. Då stämmer plötsligt allt mycket bättre. Då finns lastvikt nog att åka med vattentanken fylld samt det rymliga dubbelgolvet och stora garaget lastat.

Garaget har en maximal angiven last på 350 kg. Det är väldigt mycket. Risken är att om du utnyttjar hela dess kapacitet kommer bilens utmärkta vägegenskaper att försämras. Lasta med omsorg. Försök placera tunga saker mellan hjulaxlarna.

Det är gott om stuvutrymmen även inne i bodelen. Tre garderober, flera överskåp, stort utrymme i dubbelgolvet och en skolåda under soffan. Även i köket finns massor av plats för utensilier och torrvaror. En barnfamilj får utan vidare med sig allt de behöver och lite till.

 

Vinterduglig

I det uppvärmda dubbelgolvet är tankar och teknik frostfritt placerade. Även värmaren, en Truma Combi 6E, har sin plats här nere. I princip mitt i bilen. En närmast optimal placering för jämn värmefördelning. Föredrar du vattenburen värme finns Aldes vattenburna värmare som tillval.

Bakom alla möbler finns luftspalter. Överskåpen har en inre vägg bakom vilken luft kan cirkulera ostört även om man trycker skåpen fulla med kläder eller annat. Även utmed sängarna löper luftspalter där varm luft kan stiga. Det hade varit önskvärt med en sarg som skyddar luftspalten från att blockeras av sängkläder som hamnar fel.

Överhänget är inte särskilt långt, en god förutsättning för att de drivande framhjulen ska få fäste även på vinterväg. Så länge du inte lastar allt för tungt i garaget, som sagt.

Kjolarna är i aluminium, de tål sträng kyla. Plastkjolar blir spröda i kyla och spricker lätt. Väggar och tak är i Hymers egenutvecklade sandwichkonstruktion. Aluminium på in- och utsida med en kärna av polyuretanskum. Skummet expanderas inne i väggen, det är alltså inte limmade skivor. Resultatet är en stabil sandwich utan rötkänsliga material.

 

I bildgalleriet nedan kan du bekanta dig närmare med Hymer B-MC I 580 Blackline. Klicka för större bilder och informativa bildtexter.

Jag tycker

Detta är en mycket attraktiv husbil. Ljus och rymlig att vistas i. Avancerad men inte komplicerad, allt är intuitivt. Jag uppskattar särskilt avsaknaden av elektriska lösningar för taksäng och främre jalusi. Även bodelens kontrollpanel är lätt att förstå sig på. Men för mina skumma ögon krävdes glasögon för att se symbolerna, man hade gärna fått öka teckenstorleken.

Vore jag köpare hade jag kryssat i släde till gasolutrymmet. I övrigt har den vad jag önskar. Hade nog även undersökt möjligheten att avstå taksängen fram. Vi är sällan fler än två ombord och i händelse av nattgäst är sittgruppen bäddbar.

Många hade säkert önskat vattenburen värme och beställt bilen med Aldepanna. För mig är systemets effektivitet viktigare än om energin förs ut i bodelen via vätska eller luft. Här är det luftburna systemet föredömligt utformat så jag hade inte kryssat i Aldepanna.

Kvalitetskänslan är i topp, allt man tar i är stabilt och inger förtroende. En perfekt husbil? Sådana finns inte. Men det är en av de bättre på sju meters längd.

Letar ni en helintegrerad premiumhusbil som är lika hemma på motorvägen som ringlande småväg och vill kunna använda den året om? Då är det värt att ta en närmare titt på Hymer B-MC I 580 Blackline. Den kostar en slant, men det gör alla husbilar av denna dignitet. Dyrt är bara sånt som inte lever upp till prislappen. Här får man vad man betalar för.

Fakta

Jag gillar

  • De trygga vägegenskaperna
  • Åkkomforten
  • Kvalitetskänslan
  • Badrummet
  • Lätt att röra sig i
  • Inga tillkrånglade lösningar
  • Centralt placerad värmepanna

 

Jag önskar

  • Klätt innertak
  • Gasolsläde (finns som tillval)
  • Fler smala lådor i köket istället för de tre breda

Utrustning (urval): ABS, ESP, autobroms, elektrisk parkeringsbroms, elhiss, farthållare, dubbla airbags, multiratt, 10” MBUX multimediasystem med GPS och backkamera, 16” aluminiumfälgar, markis, 142 liter kylskåp med frysfack, 2 lågig gasolspis, taklucka med fläkt, 32” TV, Truma Combi 6 E luftburen gasolvärmare, myggnätsdörr, centrallås inkl bodelsdörr och garage, Truma DuoControl gasolomkopplare med EisEx

Se även videon av testet

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift