Meny

.

Hymer B 708 SL

Hymer Àr spÀnnande igen

Det fanns en tid dĂ„ man sade ”vad Hymer gör idag gör andra imorgon”. Det fanns nĂ€mligen en tid dĂ„ Hymer var kĂ€nda inte bara för sin byggkvalitet utan Ă€ven för sina innovationer.

Men det var dÄ det. Idag Àr de ett konservativt fabrikat dÀr förfining snarare Àn förnyelse Àr ledord. Inget fel i detta, hög kvalitet och beprövade lösningar rÀcker lÄngt Àven om det Àr lite trist.

Men sÄ slÀpper de B-SL!

En husbil du kÀnner Àr annorlunda sÄ fort du börjar Äka.

 

Text och foto Stefan Janeld

 

FÀrden Àr vÀrdig och komfortabel, pÄ ett tungt sÀtt. Jag anvÀnder ordet tung i positiv

bemÀrkelse. Tyngd Àr nÀmligen detsamma som komfort nÀr man pratar motorfordon. Och fÄ husbilar Àr lika komfortabla att fÀrdas i som Hymer B-SL.

Stolarna frÄn Aguti Àr mycket bekvÀma, dessutom lÀgre Àn Fiats originalstolar, det ger en ergonomi som passar mina 182 cm bÀttre.

Överblicken frĂ„n förarplatsen Ă€r god. Man fĂ„r snabbt en kĂ€nsla för bilens dimensioner. Vilka Ă€r betydande, bilen Ă€r tvĂ„ decimeter frĂ„n Ă„tta meter pĂ„ lĂ€ngden. Ovanligt lĂ„ngt för en tvĂ„axlad husbil och normalt skapar det vissa bekymmer förknippade med ett lĂ„ngt överhĂ€ng. Hjulbasen pĂ„ 4400 mm hĂ„ller överhĂ€nget i schack, det finns dĂ€r men oroar inte i vardagen. Men om du ska upp för en brant fĂ€rjeramp eller svĂ€nga ut frĂ„n att ha stĂ„tt lĂ€ngs en husvĂ€g ska du ta det varligt.

Nyutvecklat chassi

Hymer har tillsammans med AL-KO tagit fram ett helt nytt chassi för denna modell. Tro nu inte att det Àr ett AL-KO chassi som snart kommer finnas hos var och varannan tillverkare. Mycket av idéerna bakom chassit kommer frÄn Hymers ingenjörer. SÄ mycket faktiskt att man i sitt sÀljmaterial inte ens nÀmner AL-KO. Och ingen annan tillverkare kommer kunna anvÀnda detta chassi, rÀttigheterna till det vilar hos Hymer.

Man har döpt chassit till SLC – Super Lightweight Chassis. Som namnet antyder har man strĂ€vat efter ett sĂ„ lĂ€tt chassi som möjligt. En nĂ€stan Ă„tta meter lĂ„ng premiumhusbil med rymligt dubbelgolv som vĂ€ger 3 390 kg i körklart skick Ă€r bra jobbat. Men för mig Ă€r det komforten som imponerar mest. Jag ser inte ens nĂ„gon anledning att köpa luftfjĂ€dring.

En anledning till det fina vÀgupptrÀdandet kan vara den lÄga tyngdpunkten. Uppskattningsvis har man lyckats sÀnka det undre golvet med tvÄ decimeter.

Att stötdÀmparen stÄr rakt upp istÀllet för som annars ligger i vinkel har sÀkert betydelse det med.

Kort sagt Àr det ett vÀldigt lyckat chassi. Hög komfort och stabilitet Àr en vÀgvinnande kombination.

Ett irriterande ljud kommer frÄn eljalusin som anvÀnds bÄde som solvisir och mörklÀggning. Jag sÀnker jalusin en decimeter och ljudet försvinner. NÀr jag berÀttar detta för sÀljaren visar det sig att han kÀnner till bÄde ljudet och hur man blir av med det.

I rondeller störs man av de breda A-stolparna i kombination med de stora busshÀngda backspeglarna. Speglarna Àr större Àn de flesta och ger mycket god överblick. Testbilen saknade backkamera men jag hade inga problem att med speglarnas hjÀlp backa bilen. Dessutom Àr de stabila Àven i högre fart pÄ sÀmre vÀg.

Lastar drygt ett ton

Dubbelgolvet Àr 36 cm högt och löper under hela bilen fram till garaget. HÀr ryms sÄvÀl teknik och tankar som en hel del packning.

Med all teknik ur vÀgen blir det gott om stuvutrymmen inne i bodelen. För tvÄ personer Àr det mer Àn nog. För fyra kan garderobsutrymmet vara snÄlt tilltaget. Det finns tvÄ, en pÄ vardera sida om drottningsÀngen.

Garaget Àr stort och tÄl att lastas med 450 kg. En mycket hög siffra och inget att strÀva efter om man vill behÄlla bilens goda vÀgupptrÀdande. Men det visar att bygget Àr stabilt.

Lastvikten specificeras till 1 110 kg i faktabladet. Det rĂ€cker och blir över. Även om bilen utrustas rikligt kommer lastvikten vara tillrĂ€cklig. Testbilens lastvikt med alla tillval Ă€r enligt uppgift ca 700 kg.

Byggd för Äretruntbruk

LÀttviktsmaterial Àr ofta olika typer av skumplast i olika sandwichkonstruktioner. Det nya chassits dubbelgolv Àr i stort tvÄ sandwichskivor som separeras med distanser tillverkade i en sÀrskild skumplast hÀmtat frÄn personbilsvÀrlden. Den Àr stark, enkel att forma och mycket lÀtt. Dessutom helt okÀnslig för fukt. En bonus med dessa lÀttviktslösningar Àr att de Àven har goda isoleringsegenskaper. Mot sÄvÀl kyla som vÀrme och ovÀsen.

Det vattenburna vÀrmesystemet frÄn svenska Alde Àr vÀlplanerat och indelat i tvÄ zoner, sovrum och frÀmre halva av bodelen. Det finns konvektorer innanför vindrutan som ser till att skapa en uppvÀrmd barriÀr mellan mörklÀggningsjalusin och vindruta vintertid.

Luftspalter bakom alla möbler lÄter varm luft jaga vÀck kallras och fukt. I överskÄpen har man till och med bemödat sig att placera en skiva i bakkant som ser till att klÀder och annat man pular in inte kan stoppa luftflödet. Allt frostkÀnsligt har sin plats i det uppvÀrmda dubbelgolvet.

 

Klicka pÄ bilderna i galleriet för större bilder och informativa bildtexter

Jag tycker

B-SL Àr en av de intressantaste nyheterna pÄ dagens husbilsmarknad. Förutom det nya chassits företrÀden har man gjort bilen lÀtt att leva med genom att alla servicepunkter Àr enkla att nÄ, exempelvis gasolutrymmet med sin slÀde och den elektriska tömningen av spillvattentanken. Dessutom Àr det lÀtt att trivas ombord, jag tycker om stora fönster.

Det Àr dock inte en kompromisslös husbil. Det Àr den för liten för. Sovrummet Àr aningen trÄngt, likasÄ Àr det trÄngt att anvÀnda sittgruppen som baksÀte eftersom bordet Àr stort. Jag kan inte sitta bakom mig sjÀlv.

Och jag kan inte lÄta bli att undra hur bilen skulle upplevas pÄ vÀgen med en Ànnu lÀngre hjulbas. Det finns 7,8 meter lÄnga husbilar med 4700 mm hjulbas.

Det finns bilar med likartad kompetens och komfort som kostar betydligt mindre. Men sÄ Àr det med allt, det kostar oproportionerligt mycket att fÄ det som Àr snÀppet bÀttre.

Ska bli spÀnnande att följa Hymer de nÀrmaste Ären. Rimligtvis kommer  tekniken spridas till fler modeller.

Vi gillar

  1. Att köra – hög komfort, stabil pĂ„ vĂ€gen, tyst
  2. Modernt bygge – lĂ€tta och starka material som stĂ„r emot fukt
  3. Golv utan nivÄskillnader
  4. Ljuset ombord – stora fönster betyder mycket för trivseln
  5. Att det finns en riktig hall
  6. Gasolutrymmet
  7. Rymligt dubbelgolv
  8. God lastvikt

Vi önskar

  1. En lĂ€ttare stĂ€lld mekanism till taksĂ€ngen – tung att fĂ„ ner, sprĂ€tter upp med vĂ„dlig kraft
  2. USB uttag vid sittgruppen och i hallen
  3. Mindre bord (originalbordet Àr fyrkantigt, kanske ett bÀttre val)
  4.  

Fakta

Utrustning testbil

Dubbla airbags, ABS bromsar, ESP, antispinsystem, hill descent control, start i backe assistent, farthĂ„llare, elhiss förardörr, elspeglar, klimatanlĂ€ggning motor, 160L kyl med frys, gasolspis 2 lĂ„gor samt en platta med induktion, ugn, Alde vattenburen vĂ€rme med tvĂ„ temperaturzoner,  32” TV, sĂ€kerhetslĂ„s pĂ„ bodelsdörr och förardörr

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift