Nykomling med ambitioner
Nya helintegrerade Bürstner Ixeo är både välutrustad och inbjudande. Den är prismässigt placerad i övre mellanklassen, på gränsen till premium. Det är i detta prissegment stenhård konkurrens. Har nykomlingen vad som krävs?
Text och foto Stefan Janeld
Ixeo namnet är djupt förknippat med halvintegrerade taksängsbilar. Ixeo var ju modellen som för tio år sedan gjorde taksängen till accepterad lösning i halvintegrerade husbilar. Men nu ska modellserien inkludera även helintegrerade modeller. Inte helt ologiskt, de har ju förvisso också taksäng.
Bilen placeras sig i mellanklassen och är arvtagare till Aviano, en modellserie Bürstner haft stora framgångar med. Varför man valde att införliva den nya modellen i Ixeo serien istället för klassiska Aviano? Troligen två anledningar. Dels får man ett mer överskådligt modellprogram med färre modellserier. Dels var senaste versionen av Aviano ingen stor succé. Det var en LMC med andra dekaler. De flesta såg igenom detta och valde att köpa LMC versionen istället. Då fick man ju tolv års fuktskadegaranti istället för Bürstners femåriga.
Trivs inte på kullersten
På motorvägen är bilen en mycket komfortabel färdkamrat. Jag sitter bra och överblicken är god. 150 hk motorn pinnar på bra. I trivselfart runt 90 km/h är det en avkopplande och tyst färd. Automatlådan är bekväm att ha när jag svänger av in mot centrala Örebro. Det är tät trafik och jag får köa en del innan jag når fram till målet – Örebro slott. Att slippa växla hela tiden är skönt.
Kullerstensgatorna ger en ljudlig färd. Chassit klarar inte att svälja ojämnheterna. Det rister i inredningen och bodelens väggar agerar resonanslåda. Jag tar det nätt och anpassar farten till rådande underlag. Till de bakomvarandes irritation.
De många vägarbetena inkräktar på körbanans bredd, men det känns aldrig nervöst. Jag har full koll på bilens dimensioner. Lättkörd? Ja!
Bilen är välutrustad, på såväl säkerhets- som komfortsidan har jag allt jag kan önska. Till och med värmesitsar! En sällsynt finess i husbilar.
Förhöjd totalvikt en god idé
Något garage har inte denna modell. Toaletten har sin plats längst bak och det omöjliggör garage. Men det finns stora stuv under de låga långbäddarna. Åtkomliga både utifrån och inifrån. De öppnar inte särskilt mycket genom de utvändiga luckorna, att knö in campingmöbler blir svårt. Man får ta mått och köpa möbler efter stuvutrymmets storlek.
Det finns en garderob i badrummet och överskåpen är rymliga. För två personer är det ingen konst att få in semesterpackningen. Är man fyra, det finns fyra sovplaster och fyra bältade platser, får man packa med omsorg. För er som vet med er att ni kommer vara fler än två ombord större delen av tiden är det en god idé att välja en annan planlösning, med garage.
Något lättviktsbygge är detta inte. Särskilt inte med all den utrustning som testbilen försetts med. Den väger in på cirka 3 200 kg, att registrera med 3 500 kg totalvikt är inte tillrådigt.
Nu ska sägas att en hel del utrustning är standard. Så även i basutförande är det en god idé att registrera bilen med förhöjd totalvikt. Testbilen hade totalvikten 4 000 kg och får då lasta 805 kg. Dessutom. Bilar över 3 500 kg berörs inte av nya fordonsskatten, det blir alltså billigare att äga bilen med högre totalvikt.
Vintercamping kräver elstolpe
Testbilen har Alde vattenburen värme. En tyst och effektiv värmekälla som är högt uppskattad av oss nordbor. Jag finner luftspalter utmed väggarna och även in i överskåpen. Men det är lätt att blockera luftflödet i överskåpen eftersom det inte finns någon sarg som stoppar från att trycka in saker för långt.
Spillvattentanken är isolerad och även dess tömningskran är placerad innanför isoleringen. Men tyvärr krävs 230 volt för att värma tanken. Det gör att fricamping vintertid inte fungerar. Varför man inte ordnat så tanken värms av värmesystemet är för mig en gåta på en annars så kompetent husbil.
Vill du spara en slant och även få mer lastvikt kan du köpa bilen med Trumas luftburna värme.
Klicka på bilderna för större bild och informativa bildtexter
Jag tycker
Ixeo i:s största styrka är trivseln. Det är ljust ombord, god rymdkänsla, med härlig utsikt genom stora fönster och man rör sig ledigt genom bilen. Den digra utrustningsnivån gör bilen enkel att leva med. Att möbeldesignen känns modern och tilltalande gör inte saken sämre. Det känns riktigt lyxigt ombord.
Hade man lagt lite mer tid på detaljfinishen och låtit värmesystemet värma spillvatentanken hade det varit en fullträff, i mina ögon. För paret som hellre söker sig till värmen än skidbacken saknar min kritik betydelse. Detaljmissarna kommer ordnas av säljande företag och vid medelhavet behöver man inte värma spillvattentanken.
Vi gillar
- Välutrustad
- God lastvikt
- Golv utan nivåskillnader
- Bred bodelsdörr
- Inga trånga passager ombord
- Träfri bodelskonstruktion
Vi önskar
- Tystare färd på ojämn väg
- Trappa vid förardörren
Fakta
- Modell Bürstner Ixeo i720
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Fiat Camper
- Motor 2,3MJ2 150 hk
- Vridmoment 380 Nm
- Växellåda 6 växlad automat (robotväxlad manuell)
- Totalvikt 4 000 kg
- Max last 805 kg (exklusive extrautrustning)
- L x B x H 739 x 232 x 296 centimeter
- Invändig höjd 199 cm
- Bränsletank 120 liter
- Vattentank 120 liter
- Gråvattentank 90 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bältade platser 4
- Pris från ca: 854 400:-
- Pris som testad ca: 1 000 890:-
- www.buerstner.com/se
Utrustning testbil
Dubbla airbags, ABS bromsar, ESP, antispinsystem, hill descent control, start i backe assistent, farthållare, elhiss förardörr, elspeglar, backkamera, klimatanläggning motor, Alde vattenburen värme, skinnklädsel, kylskåp 145 liter, ugn, köksfläkt, gasolomkopplare, multimediasystem