Stil och kompetens
Ska man lÀgga halvannan miljon pÄ en husbil vill man fÄ valuta för slantarna. Om valuta för dig Àr en trivsam bodel, gott om stuvutrymmen och god Äkkomfort kan det vara vÀrt att lÀsa detta test.
Â
Text och foto Stefan Janeld
Â
Solen öser ner frÄn en klarblÄ himmel. Svalorna jagar insekter pÄ hög höjd och i dikena blommar Tussilagon. NÀr jag stannar luktar det sött frÄn Syren. En underbar dag att syna husbil pÄ.
Dagens bil Àr Rapidos toppmodell. En treaxlad premiumbil pÄ nÀstan nio meters lÀngd.
Treaxlade husbilar Àr inga storsÀljare om man ser till europamarknaden i stort. Men i Sverige tycker vi mycket om den stabilitet och komfort sex hjul ger. FöregÄngaren, Rapido 10000 DFH lades ner inför förra sÀsongen, till mÄngas förtret. Jag anar att det Àr de svenska handlarna som tjatat för att fÄ tillbaka en treaxlad modell i sortimentet.
à kkomforten pÄ topp
Jag vÀljer att inte Äka motorvÀg. IstÀllet Äker jag pÄ ringlande sörmlÀndska smÄvÀgar. Trots Rapidons storlek Àr det inga problem att rinna fram i kurvorna. Jag kÀnner mig helt trygg bakom ratten med örnkoll pÄ bilens placering.
FĂ€rden Ă€r mycket komfortabel – jag sitter utmĂ€rkt, ljudnivĂ„n Ă€r lĂ„g, inredningen tiger helt still. PĂ„ grusvĂ€gen ökar ljudnivĂ„n nĂ„got. FrĂ€mst Ă€r det vĂ€gljud som letar sig in. Men inredningen fortsĂ€tter tiga. Bilen kĂ€nns inte bara stabil pĂ„ vĂ€gen, hela bygget kĂ€nns stabilt.
NÀr jag backar gör sig de tvÄ bakaxlarna pÄminda, det krÀvs en bestÀmd gasfot för att backa ekipaget. Solen blÀnker i backkamerans display och gör det svÄrt att se, men det gör inget. Backspeglarna ger mig den hjÀlp jag behöver för att backa sÀkert.
Bilens storlek gör sig pÄmind nÀr jag manövrerar pÄ smÄ ytor, men tar man det lugnt Àr det inga bekymmer.
UtrustningsnivÄn Àr hög, jag har allt en modern komfortbilist önskar och Àven pÄ sÀkerhetssidan Àr det vÀl sörjt. Lite snÄlt kÀnns det att det Àr en manuell AC istÀllet för automatisk klimatanlÀggning.
KraftkÀlla Àr 180 hk versionen av Fiats 2,3 liters motor kopplad till automatlÄda (robotvÀxlad manuell). Det kostar ca 40 000 kronor extra att fÄ denna drivlina, men det Àr inget att fundera pÄ. Att vÀlja mindre motor eller manuell lÄda vore ett misstag. Inte minst den dag du vill byta in bilen, dÄ förlorar du mer Àn vad det kostade.
Stuvutrymmen en masse
Inte mÄnga husbilar slÄr testbilen pÄ fingrarna vad gÀller stuvutrymmen. I dubbelgolvet ryms massor, i garaget likasÄ. I bodelen hittar jag fyra (4!) garderober, en av dem Àr placerad i hallen. Bara en sÄn sak!
ĂverskĂ„pen Ă€r rymliga och i sittgruppens socklar Ă€r det stora utrymmen. LikasĂ„ under luckor i golvet.
Totalvikten Àr 5 000 kg, lastvikten knappa 900 kg. LÄter mycket men med alla dessa utrymmen att fylla Àr det risk att man fyller pÄ utan att tÀnka pÄ att plocka ur det man inte behöver. Ett lyxproblem.
Vinter inga problem
Bilen Ă€r vĂ€lbyggd, isoleringen Ă€r utan köldbryggor och fri frĂ„n trĂ€ â rötsĂ€ker. Det Ă€r luftspalter bakom möblerna och nĂ€r jag synar vĂ€rmesystemet ser det vĂ€lplanerat ut. Man har till och med placerat konvektorer vid framrutan och vid förardörren.
PĂ„ golvet i förarhytten ligger Aldes vĂ€rmematta. Dubbelgolvet Ă€r uppvĂ€rmt och dessutom har man lagt ett vattenburet vĂ€rmegolv i bilen â overkill förvisso, men omtĂ€nksamt.
Tankarna Àr frostfritt placerade i dubbelgolvet och likasÄ Àr den elektriska tömningsventilen till spillvattentanken.
Dubbelglas i förarhyttens sidofönster ska hÄlla kondensen borta.
Som ni förstÄr Àr bilen en fullfjÀdrad vinterbil.
Om ni vÀljer att spendera vintern pÄ varmare breddgrader har ni glÀdje av den fina isoleringen och effektiva ventilationen. Varma vinterbilar Àr ocksÄ svala sommarbilar.
Jag tycker
Konkurrenterna har ingen lÀtt match mot testbilen. KvalitetskÀnslan Àr pÄ topp, inredningen inbjudande och mycket praktisk. De tekniska installationerna Àr rejÀla och överskÄdliga.
Utrustningslistan Àr lÄng frÄn start, Rapido har alltid haft en Àrlig prissÀttning och det Àr glÀdjande att se att de inte faller för frestelsen med lÄga lockpriser. LÀgg pÄ 10% pÄ grundpriset och du har en fullutrustad husbil.
Som lÄngfÀrdsbil finns inte mycket att önska. BÄde Äk- och boendekomfort Àr i topp. Och man fÄr med sig allt man önskar, oavsett om man Àr ett par eller barnfamilj. FÄ Fiatbaserade bilar har mer stuvutrymmen.
Kort sagt: En kompetent, komfortabel och mycket vÀlbyggd husbil för de som vill fÀrdas lÄngt och lÀnge.
Vi gillar
- KvalitetskÀnslan
- Ă kkomforten
- VĂ€rmesystemet
- Sittgrupen
- Badrummet
- Bred bodelsdörr
- Gott om stuvutrymmen
- En riktig hall
- Möbeldesignen
- RejÀlt tilltagna tankar
- Gott om USB-uttag
Vi önskar
- Manuell sÀng fram
- Manuell hiss till kaffemaskinen
- Golv utan nivÄskillnad
- Bredare passage i sÀngens fotÀnda
- En extra toakassett (standard pÄ föregÄngaren)
- LÀslampor i frÀmre sÀngen
- Â
Fakta
- Modell Rapido Distinction i1090 DFH
- Ursprungsland Frankrike
- Chassi Fiat med AL-KO
- Motor 2,3MJ2 177 hk
- Vridmoment 400 Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad automat (robotvÀxlad manuell)
- Totalvikt 5 000 kg
- Max last 870 kg (exklusive extrautrustning)
- L x B x H 889 x 235 x 305 centimeter
- InvÀndig höjd 210 cm (200 cm i sovrummet)
- BrÀnsletank 120 liter
- Vattentank 300 liter
- GrÄvattentank 150 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bÀltade platser 5
- Pris frÄn ca: 1 443 600:-
- Pris som testad ca: 1 550 350:-
- www.rapido.fr
- Vi lÄnade bilen av Tumbo Husbilar
Utrustning testbil
LED hel-/halv- och DRL ljus, dubbla airbags, ABS bromsar, ESP, antispinsystem, hill descent control, start i backe assistent, farthÄllare, elhiss förardörr, elspeglar, backkamera, multimediasystem, AC motor, Alde vattenburen vÀrme inkl golvvÀrme och vÀrmevÀxlare, skinnklÀdsel, kylskÄp 190 liter, ugn, spis med tvÄ gaslÄgor och en induktionsplatta, gasolomkopplare, langeterad bodelsmatta