Meny

.

12 (+1) vinterhusbilar under 500 000 kronor

Det behöver inte kosta skjortan och halva armen att köpa en vinterhusbil. PÄ begagnatmarknaden finns en hel del kompetenta modeller under en halv miljon.

 

Av Stefan Janeld

 

Först kan det vara bra att veta vad vi menar med vinterhusbil. Man kan ju faktiskt vintercampa i alla husbilar. Bara man vet vad man gör och kÀnner husbilens svagheter. För mig Àr en vinterhusbil byggd frÄn början med vintercamping i Ätanke.

Det betyder:

  • God ventilation
  • VĂ€lplanerat vĂ€rmesystem
  • Av vĂ€rmesystemet frostskyddat vattensystem
  • Möbler som varm luft kan cirkulera runt
  • Bodelskonstruktion utan köldbryggor
  • Bra utomhusbelysning
  • Aluminiumkjolar istĂ€llet för plast som blir spröd i strĂ€ng kyla
  • PĂ„ framhjulsdrivna husbilar Ă€r kort överhĂ€ng viktigt
  • Bakhjulsdrift Ă€r en fördel
  • Fyrhjulsdrift Ă€r toppen

I denna artikel fördjupar vi oss i vad som gör en husbil till vinterhusbil. Klicka pÄ bilden för att komma till artikeln.

Premiumfabrikaten dominerar

Att bygga husbil som klarar fricamping under nordisk vinter Àr dyrt och mer komplicerat Àn man kan tro. SÀrskilt ventilation och jÀmn spridning av vÀrmen Àr svÄra saker. Det fÄr till följd att man finner de flesta vinterhusbilarna i premiumsegmentet. Men Àven mellanklasstillverkare har toppmodeller som kan mÀta sig med premiumfabrikaten. Dessutom utrustar svenska importörer ofta billiga husbilar sÄ de klarar vintercamping hyggligt.

Med detta sagt. För att en modell ska kvala in till listan i denna artikel ska bilen vara byggd frÄn början med mÄlet att vara en duglig vinterhusbil. DÀrför Àr inga enklare husbilar dÀr man med utrustning höjer bilens vinterduglighet med i listan.

 

Ska kÀnnas moderna

Jag har fokuserat pÄ husbilsmodeller som kÀnns moderna. Med modern motorteknik. Det betyder att de Fiat- eller Mercedes-baserade Àr frÄn 2007 eller senare, de pÄ Renault ett par Är Àldre. Man kan hitta Àldre Concorde, Niesmann+Bischoff, Phoenix och andra för vÀl under en halv miljon. Dessa kan vara verkliga fynd. Men de kÀnns inte moderna.

 

Viktigt med funktionskontroll och fukttest

NÀr du letar sÄ hÀr pass kompetent husbil med en begrÀnsad budget Àr det ofrÄnkomligt att bilen har nÄgra Är pÄ nacken. Viktigt att du fÄr koll pÄ bilens status. Mycket kan hÀnda pÄ 10-15 Är.

I denna artikel gÄr vi igenom i detalj hur du gör ett lyckat begagnatköp. Klicka pÄ bilden för att komma till artikeln.

LÄngt ifrÄn komplett lista

Det finns hundratals husbilsmodeller som skulle kunna varit med pÄ denna lista. De jag valt ut Àr modeller jag kÀnner hyggligt vÀl och som inte Àr hopplösa att fÄ tag i pÄ begagnatmarknaden.

Om du saknar en modell eller ett fabrikat som du vet gör bra vinterhusbilar Àr det troligen för att de Àr svÄra att hitta för en halv miljon eller mindre.

Listan Àr i bokstavsordning, inte kompetensordning.

Om du vill ha hjÀlp att hitta den perfekta modellen för just dina behov kan du gÄ med i Husbilsskolan. Vi har hjÀlpt hundratals personer att hitta deras husbil.

Adria Coral 670 SL/SLT

Detta Àr en riktig klassiker. Klarar inte riktigt alla vÄra vinterhusbilskriterier. Adria Àr i grunden ett mellanklassfabrikat. Men tillrÀckligt mÄnga kriterier uppfylls för att vara med pÄ listan. Bland annat Àr spillvattentanken uppvÀrmd av bilens vÀrmare. Det som Àr lite tveksamt Àr plastkjolarna och pÄ SL modellen kan man lasta tungt i garaget och pÄ sÄ vis försÀmra framkomligheten. SLT modellen har inte garaget sÄ dÀr Àr risken mindre.

Vi har testat den i strÀng kyla och vet vad den klarar. DÀrför Àr vi trygga med att ha med modellen pÄ denna lista.

För en halv miljon fÄr man ett exemplar frÄn 2009-2011.

BĂŒrstner Elegance

BĂŒrstners toppmodell har lĂ€nge varit en populĂ€r husbil i Sverige. Den har dubbelgolv, ofta Alde vattenburen vĂ€rme. Finns i rejĂ€la storlekar, upp till nio meter, med tre axlar vilket gynnar framkomligheten vintertid eftersom överhĂ€nget hĂ„lls kort. Mellanklassarvet mĂ€rks tydligast i att man anvĂ€nder spröd plast till kjolarna.

Ska man klara en budget pÄ halvmiljonen fÄr man ett exemplar frÄn ca 2008/2009.

Cabby 24 LB

En udda fÄgel pÄ marknaden, men dyker upp pÄ begagnatmarknaden med jÀmna mellanrum. Var Cabbys sista husbilsmodell, lades ner 2009.

Mycket kompetent husbil som kan mÀta sig med de bÀsta vinterhusbilarna. Baseras pÄ Renault Master med AL-KO chassi. En mycket trevlig husbil att köra.

Carthago Chic E-Line.

HÀr fÄr man söka sig en bra bit tillbaka i tiden för att komma under halvmiljonen. Halvintegrerade exemplar frÄn 2007/08 kan man hitta till och frÄn. Helintegrerade ett par Är Àldre och dÀrmed har de inte de mer moderna commonrail motorerna. Vilket inte gör dem till sÀmre vinterhusbilar. Du fÄr fortfarande en vÀldigt vÀlbyggd husbil med vattenburen vÀrme, dubbelgolv och aluminiumkjolar.

Dethleffs Esprit Ti

Ti betyder halvintegrerad. Modellen finns Àven som helintegrerad men kostar dÄ mer. Om det Àr en helintegrerad som lockar fÄr du söka en ett par Är Àldre modell. Den Àr baserad pÄ Fiat vilket betyder att motorn inte Àr lika trevlig att köra.

Renault var tidigare Àn Fiat med commonrailteknik i sina dieselmotorer. SÄ en Renault-baserad husbil frÄn 2005 Àr motormÀssigt jÀmförbar med en 2007 Ärs Fiat. NÀr Fiat kom ikapp med motortekniken bytte Dethleffs till att bygga Àven den halvintegrerade modellen pÄ Fiat.

Esprit har dubbelgolv, AL-KO chassi och finns med bÄde Alde vattenburen vÀrme och luftburen vÀrme frÄn Truma.

Ska du klara budgeten fÄr du leta modeller frÄn 2007 och tidigare.

Eura Mobil

HĂ€r vĂ€ljer jag inte ut en enskild modellserie. Ty alla Eura Mobil har goda vinteregenskaper. Det ligger i fabrikatets filosofi. Även deras enklare modeller har uppvĂ€rmda dubbelgolv. Deras luftburna vĂ€rmesystem Ă€r alltid vĂ€lplanerade. MĂ„nga modeller har vattenburen vĂ€rme.

Beroende pÄ vilken modell du tittar pÄ skiljer det vÀldigt i vilken Ärsmodell du kan fÄ med en budget pÄ en halv miljon. Enklare halvintegrerade modeller frÄn 2014/15, mer exklusiva helintegrerade Àr 5-6 Är Àldre.

Hymer T SL/B SL,

Hymer har genom Ären haft en uppsjö modeller. Hel- och halvintegrerade. Ska man generalisera kan du köpa vilken som helst och vara trygg i att den klarar vintercamping.

Med sÄ mÄnga modeller och ett stort begagnatutbud kan man till och frÄn hitta riktiga fynd. SÀrskilt om man kan leva med en planlösning som inte Àr lika populÀr. Som tvÀrbÀddarsmodeller.

B/T SL Àr kompetenta husbilar. B Àr helintegrerad, T halvintegrerad. Om du ska hÄlla dig inom budgeten för denna artikel hamnar du oftast söder om 2010 för en halvintegrerad, nÄgot Är Àldre för en helintegrerad.

Kabe

Ingen tvivlar pÄ vinteregenskaperna hos Kabe, oavsett modell eller Ärsmodell. Detta Àr bland de populÀrare vinterhusbilarna pÄ begagnatmarknaden. Vilket hÄller priserna uppe. Men det finns nÄgra modeller som ryms inom, eller nÀra, vÄr budget.

Enklast att finna under halvmiljonen Àr 700 serien. Detta var en instegsserie. Med det menas inte att den var sÀmre, det var fortfarande en kompetent husbil byggd för fricamping vintertid. För att hÄlla prislappen nere var tillvalslistan kortare, det ger en mer rationell tillverkning.  Du kan hitta en 2009/10 Ärs modell för under halvmiljonen.

Storebror, TM 750, Àr en husbil byggd som en tank. Med tak och bakstam i kallbakad glasfiber. Den Àr rymligare Àn 700. Men Àven tyngre och med ett lÄngt överhÀng. Du kan finna exemplar frÄn 2007/08 av TM 750 för halvmiljonen. Men inte ofta, de flesta kostar lite mer. Mellanmodellen, 740, har inte heller riktigt kommit ner under halvmiljonen. Men inte lÄngt ifrÄn.

Kabe 700
Kabe 750

Knaus S-Liner

En modellserie som vÀckte stor uppmÀrksamhet med sin futuristiska design. En design som dock inte föll alla i smaken och inte fick nÄgra efterföljare. PÄ begagnatmarknaden kÀnns bilarna lite undervÀrderade. Du kan fÄ en tvÄaxlad frÄn 2008 inom denna artikels budget. Inte illa för en bil pÄ AL-KO chassi med dubbelgolv och vattenburen vÀrme. De större, treaxlade, modellerna kostar ca 100 000 kronor mer.

Om man gÄr tillbaka nÄgra Är i tiden, 2004-2006. DÄ S-Liner hette Sun Liner, kan man fÄ treaxlade modeller för vÀl under en halv miljon.

LMC Liberty Ti/i

Idag Àr LMC ett mellanklassfabrikat. Men för cirka 15 Är sedan var de ett av de mer progressiva premiumfabrikaten. De var i frÀmsta linjen vad gÀller lÀttviktsteknik, byggde pÄ AL-KO chassi och kombinerade pÄ ett unikt vis vattenburen golvvÀrme med luftburen vÀrme.

Deras Liberty modeller finns som hel- och halvintegrerade. Du kan fÄ en halvintegrerad frÄn 2013/14 inom artikelns budget. Om du föredrar helintegrerad fÄr du nöja dig med ett par Är Àldre exemplar.

Rapido 90 och 70 serien

Detta var lÀnge den franska tillverkarens toppserie. Helintegrerade husbilar heter 90XX, halvintegrerade 70XX. De Àr försedda med dubbelgolv, AL-KO chassi och hög utrustningsnivÄ som standard. Ofta med vattenburen vÀrme.

Du kan hitta helintegrerade modeller frÄn 2007/08 med en budget pÄ max 500 000 kronor. Halvintegrerade nÄgot Är yngre.

Bonustips

Nordic

PÄ begagnatmarknaden Àr Nordic lite av fynd. Man kan ibland hitta Mercedes baserade exemplar frÄn omkring 2010 för en halv miljon. Vilket med sin bakhjulsdrift Àr mycket kompetenta vinterhusbilar. Fiat-baserade Àr billigare Àn sÄ.

Detta Àr mycket kompetenta vinterhusbilar som har en lÄng historik av att vara undervÀrderade pÄ begagnatmarknaden.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift