Meny

.

Montera litiumbatteri? Se över dina kablar!

Jag är på besök hos Torvalla LCV i Haninge för att min bil är där för en större operation. Närmast en hjärtoperation eftersom grenröret har spruckit och läcker avgaser. För att byta måste motorn tas ur. Mer om det i en kommande artikel när ett nytt grenrör kommit från Tyskland och bilen är återställd.

Väl där visas jag på en bil som håller på att få elsystemet modifierat. Klart intressant så jag spanar lite på hur det utförs.

 

Av Stig Forsberg

 

Husbilen i fråga skall förses med en litimumbatteribank på 2 x 180 Ah, laddförstärkas med DC/DC från generatorn och en behövligt kraftigare laddare från Victron när man laddar från stolpe. Förståndigt, för batteribank och laddning måste vara balanserade mot varandra för att fungera optimalt. Stor batteribank kräver kraftig laddning. Även om en klenare laddning klarar jobbet att ladda batteriet fullt under en längre tid så är det ingen som vill offra 20 timmar vid en elstolpe.

 

Proffsen vet, en del andra vilseleder

När man skall investera i litiumbatteri och vill komma åt dess fördelar, som bättre batterikapacitet och lägre batterivikt, är råden mångfasetterade. De som jobbar professionellt med detta ger goda råd, men av och till säger leverantörer av litiumbatterier att det bara är att byta ut rakt av från befintligt blybatteri. Men det ger dig inte alla batteriets fördelar.

 Möjligen att ”plug’n’play” är gångbart om man byter till ett batteri med samma antal Ah, men i de flesta fall går man upp några steg. Då blir det ett dåligt, kanske till och med farligt råd.

 

Kablaget en mycket viktig del vid en ombyggnad

Dessa ombyggnader sker dagligen och stundligen, men man glömmer oftast en viktig faktor. Komponenterna och deras funktion i sig har man kunskap kring. Men de flesta husbilar har som original för klena kablage för att man skall få full optimal effekt av sin installation. Spänningsfall i kablaget vid laddning och användning förstör slutresultatet. För att inte nämna brandrisken när kablagen överbelastas under laddning eller användandet av stora omformare för kaffekokare och mikrougnar.

Därför blev jag glad när jag såg att man börjat med att byta ut kablaget från generatorn, till startbatteriet, till DC/DC-laddaren och vidare till bodelsbatteriet. Att det är trångt att montera nya tillbehör i en husbil känner de flesta till, men det är inget jämfört med att dra nya kablage. Det är ännu trängre och mycket tidsödande. Man skall in i undergolv, bakom paneler och väggar. Här gäller som alltid god planering i förväg.

Skillnaden på nya kablaget och originaldragningen. Alla kan förstå skillnaden i att överföra hög ström
När kablaget är kraftigt måste rejäla anslutningskopplingar till
Här skall litiumbatterierna hamna när allt är klart

Hur grovt kablage behövs?

I den aktuella bilen hade man valt att använda 25 mm2, vilket de flesta skulle anse vara en överdimension. Men överdimensionering är ett tryggare val än tvärtom.

Man skall alltid räkna med dubbla avståndet mellan beröra komponenter eftersom kablaget skall tillbaka till ursprungspunkten igen. Så 3 meter mellan enheterna blir i praktiken 6 meter. Viktigt att tänka på när man går in i beräkningsprogram för kabelarea. Att bara byta ut kablaget från generatorn till startbatteriet kan vara en god investering i många fall.

Beräkningsmallar finns ett antal på nätet: Googla ”Beräkna kabelarea”

 

Hur blev resultatet?

Det vet jag inte för det är inte klart ännu och jag har ingen kontakt med ägaren. Jag avser försöka få kontakt och höra om jag kan få ta del av resultatet och varför hen kände sig nödsakad att förstärka sitt elsystem. Fortsättning följer förhoppningsvis. Under tiden ta del av råden i artikeln – se över Ditt kablage innan Du monterar ett litiumbatteri.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift