Meny

.

Challenger 2026. Återgår till sina rötter.

Challengers ledord för 2026 är ”Back to the roots”. En inte helt solklar slogan men jag tolkar det som att man vill återgå till att bygga prisvärda husbilar för den stora massan. Det var ändå det som en gång gjorde Challenger till ett av Europas populäraste fabrikat.

Ambitionen betyder lyckligtvis inte att bilarna blivit tråkiga eller fantasilösa. Det finns mycket att gilla hos Challenger anno 2026. Alkovmodellerna är tillbaka och den nya Sport Edition är riktigt lyckad.

 

Av Stefan Janeld

 

En svettig junidag i Lyon visade Challenger sitt nya modellprogram för handlare och press. Under informationsmötet var man mycket öppna med att man tappat mark mot konkurrenterna. Något man med det nya modellprogrammet vill åtgärda.

I korthet är deras recept:

  • – Höjd upplevd kvalitet
  • – En serie alkovbilar riktad mot uthyrare och barnfamiljer
  • – Återigen kan man välja mellan Ford och Fiat chassi

 

Omgjord Sport Edition

Sport Edition är smalare halvintegrerade modeller. De baseras på Ford Transit chassi i det mer kompetenta, och snyggare, Trail utförandet. Den tidigare helgrå modellserien har gjorts om fullständigt. Nästan.

Stjärnan i den nya laguppställningen är tveklöst den nya Sport Edition S294. Inredningen är en mix av förra generationen Sport och den populära X-serien. Enkelt förklarat är vardagsrummet hämtat från X-serien med face-to-face sittgrupp och en taksäng som kommer ner djupt. Ingen stege behövs.

Stege behövs dock för att komma på plats i den höga tvärbädden bak. Hög för att ge plats för ett rymligt garage med rum för cyklar. Sport Edition kan ju inte bara vara ett namn, man måste leva upp till eptitetet också.

Sängen är en klurig historia. Den är tvådelad. Man kan fälla upp den bakre halvan för att få ett garage i fullhöjd. Man kan även lyfta den främre halvan för att komma åt garderober och även in i garaget. Challenger kallar sänglösningen ”Butterfly”, ett förvånansvärt passande namn då sänghalvorna kan liknas vid fjärilsvingar.

Kök och badrum är placerade midskepps. Inget revolutionerande eller unikt med dessa.

 

I bildgalleriet kan du lära känna Sport Edition närmare. Klicka för större bilder och bildtexter.

Alkovbilarna är tillbaka!

Tidigare var Challenger duktiga på, och framgångsrika med, alkovbilar. Efter några års uppehåll tar man nu tillbaka dem i modellprogrammet. Tillbaka till rötterna var ju temat för 2026.

Alkovmodellerna är först ut med Challengers nya bodelskonstruktion. Från och med nu är de 100% träfria. Man har en längre tid haft minimalt med trä i konstruktionen. Nu försvinner allt trä. Halv- och helintegrerade modeller kommer successivt få den träfria konstruktionen. 2027 ska skiftet vara klart genom hela modellprogrammet.

Det blir inalles tre olika alkovmodeller. Tvärbädd med halvdinette, våningssäng med dubbla dinetter och långbäddarsbil med fyrsittsdinette.

Helintegrerad med långbäddar

Challenger har haft svårt att få fram nog med helintegrerade husbilar de senaste åren. Därför har man valt att endast bygga en modell med queensbed. Men nu har man säkrat chassin för full produktion och fördubblar utbudet med en långbäddarsversion. Modellerna är identiska förutom i sovrummet.

Bilarna byggs i Autostars fabrik i Bretagne. Tidigare levererades färdiga möbelmoduler till fabriken men nu kommer de tillverkas av Autostar. Något som bör innebära en kvalitetshöjning.

 

I bildgalleriet kan du bekanta dig närmare med de helintegrerade modellerna. Klicka för större bilder och bildtexter.

Ford eller Fiat, du väljer

De halvintegrerade modellerna kommer återigen erbjudas på både Fiat och Ford. Tanken är att de mer erfarna kunderna kommer välja Fiat, för de är vana vid Fiat. Ford tror man kommer locka förstagångsköparna. Dels för den komfortabla färden. Men även för att priset kommer vara lite lägre. Fiat modellerna lystrar till namnet Ultimate Edition, Ford kallas Graphite Edition.

Jag tänker att de som åker mycket kommer föredra Ford eftersom det är en komfortablare färd. De som gärna spenderar lite mer tid på ställplats eller camping föredrar nog den rymligare hytten.

Ny långbäddarsmodell

317 är en ny halvintegrerad långbäddarsbil. Det nya är att man förlängt bilen från precis under 7 meter till 7,4 meter (Fiat 7,36 m, Ford 7,39 m).

På pressvisningen fanns en 317 Graphite Edition på Ford att fotografera. Tyckte det var en trevlig husbil. Även om det var väl många nivåskillnader i golvet. Sånt vänjer man sig vid.

Kampanjplåtis

Till Sverige har man tagit fram en specialversion av sina plåtisar. Den kommer vara helt svart, Black Edition. Mälet är att den ska ha en prislapp kring 900 000 kronor fullt utrustad. Den var dock inte färdig vid pressvisningen men man hoppas den ska kunna visas på Elmia Husvagn Husbil i höst.

Den kanske största förbättringen på plåtisarna är att man breddat passagen mellan kök och badrum med 9 centimeter. Det gör det enklare att röra sig genom bilarna.

Till sist

Challenger är ett av få fabrikat som litar så pass på sin konstruktion att de har lucka in till garaget på bakstammen. De flesta tillverkare undviker detta på grund av risken för fuktskador.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift