.

Norgetoppen 2021

I Norge har man gjort bokslut över säsongen 2021. Deras marknad skiljer sig en aning från den svenska. Dels vad gäller vilka fabrikat som importeras men också vilka som är populärast.

 

Av Stefan Janeld

 

57 fabrikat har Norsk representation. Fler om man skulle redovisa fabrikaten på samma vis som i Sverige. Exempelvis redovisas Sunlight och Carado under fabrikens namn – Capron. Så gör man i de flesta länder eftersom det är samma bilar. Men i Sverige redovisas de separat.

 

Ombytta roller

Bäst säljande enskilda fabrikat är Challenger. Så har det varit i många år. I Sverige har Challenger inte ens representation. Men väl systermärket Chausson som klättrat snabbt i svenska statistiken de senaste två åren.I Norge säljer Chausson väldigt lite.

Även Benimar gör succé i Norge sedan en längre tid. I Sverige har märket haft svårt att hävda sig.

Att det kan skilja sig så här mellan två marknader med liknande förutsättningar vad gäller klimat och ekonomi är helt enkelt en fråga om marknadsföring och vilka handlare som säljer fabrikaten. Med intensiv marknadsföring och starka handlare får man fart på försäljningen.

 

Plåtisfabrikat vi inte ser här hemma

Plåtismarknaden har som bekant formligen exploderat de senaste fem sex åren. Det gäller hela Europa och Norge är inget undantag. Även om det finns lagar som hämmar biltypens försäljning.

Pössl är det bäst säljande fabrikatet. Inget konstigt med detta, så är det på de flesta marknader i Europa. Men det som sticker ut en aning är de slovenska fabrikat som har norsk importör. Förutom Adria hittar vi namn som Tourne Mobil, Bravia och Mega Mobil i statistiken. Det är märken vi på Alltomhusbilen.se med stort intresse följer på mässorna ute i Europa. Fiffiga fabrikat med god kvalitet och relativt låg prislapp.

Om ni undrar vad Toth Es Fiai är för fabrikat så är det namnet på fabriken i Ungern som bygger Clever plåtisar.

 

Nedgång

I Sverige har försäljningen ökat rejält i år. Men i Norge har den gått ner med 9%. En del av förklaringen är bristen på husbilar. Men det är inte hela förklaringen. I Norge har man sett att intresset för nya husbilar minskat i ett par år nu. Medan suget på begagnade ökat. Och trots bristen på begagnade husbilar tar kunderna inte steget till en ny utan väntar hellre tills de finner en begagnad.

 

Här kan du ladda ner statistiken som pdf

Dela denna artikel

Dela på facebook
Facebook
Dela på whatsapp
WhatsApp
Dela på email
Email