.

Svensktoppen 2021

Det är fantastiskt att se att försäljningen av nya husbilar passerade 5 000 stycken 2021. Med tanke på de utmaningar husbilsfabrikerna ställts inför under året är siffran rent av imponerande. Jag tänker på chassibrist, halvledarbrist och en tysk marknad som dammsuger fabrikerna på bilar. Man undrar hur mycket som hade sålts utan dessa försvårande faktorer.

 

Av Stefan Janeld

 

De flesta fabrikat ökar sin försäljning jämfört med förra året. Lite paradoxalt är att det bäst säljande fabrikatet, Adria, faktiskt backar. Kabe är dem hack i häl och kanske vi ser början på ett tronskifte? Det var ju faktiskt så att Kabe låg etta några månader.

Totalt ökade försäljningen med 26%. Hela 21 fabrikat ökade mer än marknaden och har därmed vunnit marknadsandelar. Mest ökade Elnagh med hela 462,5%. Visserligen från en mycket låg nivå.

Några fabrikat har tappat hela sin försäljning. Swift försvann i och med Brexit. La Strada säljer sin produktion till 80% i Tyskland och resten i Frankrike. Enstaka ekipage hittar till andra marknader, några faktiskt till Norge.

 

Tyst om Bonus Malus

Noterbart är att ingen pratar om den höga skatten eller att de skrämmande höga bränslekostnaderna tycks dämpa efterfrågan. Att åka husbil är helt enkelt en frihet svenskarna är villiga att betala för.

 

Möjlighet för udda fabrikat

I dagens marknadssituation, där etablerade fabrikat svårligen, läs omöjligen, kan möta efterfrågan på deras produkter är många handlare i en situation där de husbilar de beställde inför säsongen i princip sålts slut. Att göra kompletteringsordrar för att fylla på är lönlöst.

Vi har redan hört om handlare som säljer 2023 års modeller, utan att veta exakt prislapp eller ens utförande, för leverans till hösten.

Här öppnas en möjlighet för de fabrikat som vill öka sin marknadsandel i Sverige att komma in hos handlare som normalt inte ens skulle överväga att sälja ett fabrikat utanför deras vanliga sortiment.

Om jag var importör av ett fabrikat som kämpar för att hitta handlare skulle jag boka 30-40 husbilar i fabriken och erbjuda dem till handlare som står utan bilar att sälja.

På fabriken skulle man se nyttan att få in en fot på marknaden. En investering i framtiden.

 

Du kan ladda hem statistiken som pdf här

Adria alltjämt svenskens favorithusbil.
Kabe utmanar Adria som aldrig förr.
Sunlight är det bäst säljande instegsfabrikat i Sverige 2021.
McLouis är tillbaka på topp 10 med en ökning från 81 till 184 exemplar.
Med Grand California är VW uppe och nosar på topp 10. Det var inte många år sedan man inte ens importerade California till Sverige.
Eura Mobil har dubblerat sin försäljning mot föregående år.
Elnagh klättrar i statistiken. Från 8 stycken till 45 på ett år.
Affinity har rivstartat med 43 exemplar sålda. Låter det lite? Det är en fjärdedel av vad fabriken kunde tillverka under 2021. Till 2022 ska kapaciteten tripplas.

Dela denna artikel

Dela på facebook
Facebook
Dela på whatsapp
WhatsApp
Dela på email
Email