Det Àr fantastiskt att se att försÀljningen av nya husbilar passerade 5 000 stycken 2021. Med tanke pÄ de utmaningar husbilsfabrikerna stÀllts inför under Äret Àr siffran rent av imponerande. Jag tÀnker pÄ chassibrist, halvledarbrist och en tysk marknad som dammsuger fabrikerna pÄ bilar. Man undrar hur mycket som hade sÄlts utan dessa försvÄrande faktorer.
Â
Av Stefan Janeld
Â
De flesta fabrikat ökar sin försÀljning jÀmfört med förra Äret. Lite paradoxalt Àr att det bÀst sÀljande fabrikatet, Adria, faktiskt backar. Kabe Àr dem hack i hÀl och kanske vi ser början pÄ ett tronskifte? Det var ju faktiskt sÄ att Kabe lÄg etta nÄgra mÄnader.
Totalt ökade försÀljningen med 26%. Hela 21 fabrikat ökade mer Àn marknaden och har dÀrmed vunnit marknadsandelar. Mest ökade Elnagh med hela 462,5%. Visserligen frÄn en mycket lÄg nivÄ.
NÄgra fabrikat har tappat hela sin försÀljning. Swift försvann i och med Brexit. La Strada sÀljer sin produktion till 80% i Tyskland och resten i Frankrike. Enstaka ekipage hittar till andra marknader, nÄgra faktiskt till Norge.
Â
Tyst om Bonus Malus
Noterbart Àr att ingen pratar om den höga skatten eller att de skrÀmmande höga brÀnslekostnaderna tycks dÀmpa efterfrÄgan. Att Äka husbil Àr helt enkelt en frihet svenskarna Àr villiga att betala för.
Â
Möjlighet för udda fabrikat
I dagens marknadssituation, dÀr etablerade fabrikat svÄrligen, lÀs omöjligen, kan möta efterfrÄgan pÄ deras produkter Àr mÄnga handlare i en situation dÀr de husbilar de bestÀllde inför sÀsongen i princip sÄlts slut. Att göra kompletteringsordrar för att fylla pÄ Àr lönlöst.
Vi har redan hört om handlare som sÀljer 2023 Ärs modeller, utan att veta exakt prislapp eller ens utförande, för leverans till hösten.
HÀr öppnas en möjlighet för de fabrikat som vill öka sin marknadsandel i Sverige att komma in hos handlare som normalt inte ens skulle övervÀga att sÀlja ett fabrikat utanför deras vanliga sortiment.
Om jag var importör av ett fabrikat som kÀmpar för att hitta handlare skulle jag boka 30-40 husbilar i fabriken och erbjuda dem till handlare som stÄr utan bilar att sÀlja.
PÄ fabriken skulle man se nyttan att fÄ in en fot pÄ marknaden. En investering i framtiden.
Â