.

Olycka räddade udda husbilen

Rubriken är en överdrift. Bilen var aldrig i fara innan olyckan. Men när olyckan var framme tog man chansen att fräscha upp den gamla husbilen till nyskick. Allt Om Husbilen var en fluga på väggen hos Torvalla LCV och Bennys Lackering under reparationen. En reparation som inte många företag hade försökt sig på, vågar jag påstå.

 

Av Stefan Janeld

 

Susanne älskar sin lilla husbil. En första generationens Hymers Exsis som snart fyller 20 år. Hon letade en längre tid efter just denna modell och när hon, av en slump, hittade ett exemplar i sin umgängeskrets gav hon ett bud. Det accepterades och äntligen hade hon sin drömbil.

Men så en dag var olyckan framme. Susanne och en väninna skulle shoppa. Sin vana trogen styrde Susanne in i ett parkeringsgarage hon parkerat i många gånger. Men aldrig med husbilen.

Taket på husbilen slog i taket på parkeringshuset och husbilen förlorade fighten. Ett stort hål och en del krosskador blev resultatet. En rejäl skada. Bilen är så pass gammal att något nytt tak inte går att få fram. Om man inte kan laga får bilen skrotas.

Hon körde bilen till Torvalla LCV som förstod att de skulle behöva hjälp för att åtgärda skadan. De ringde Bennys Lackering som omedelbart åkte och tittade på bilen. De är vana att arbeta i glasfiber och tyckte det var värt att försöka laga bilen.

Sagt och gjort. Offert skickades till försäkringsbolaget som godkände arbetet.

Torvalla rev inredningen och sedan kördes bilen till Bennys Lackering. När skadan var lagad monterade Torvalla tillbaka inredningen.

 

I bildspelen här nedanför kan ni följa projektet. Klicka på bilderna så får du upp en större bild och beskrivande bildtext. Du kan bläddra dig fram och tillbaka med pilarna.

Tillbaka med inredningen

Med bilen tillbaka på Torvalla LCV var det dags att montera tillbaka sängen och dess mekanik. Sängen är en finurlig historia. Den består av tre delar. Den främre fasta delen och två skivor som med hjälp av fyra gasfjädrar kan hissas och sänkas. Det är stora saker att hantera i ett begränsat utrymme. På fabriken lade man dit sängen innan taket sattes på plats. Nu måste delarna bäras in genom den smala och låga dörren utan att man stöter i och repar inredningen.

Det blev en utvändig rekonditionering också

Nu skulle bilen kunna levereras till kunden. Men det blanka taket var lite av ett problem. För nu ser man hur matt och trist resten av bilen är efter tjugo år i solen. På Bennys Lackering kan man inte med yrkesstoltheten i behåll lämna ifrån sig en bil i det skicket. Så utan att belasta Susanne eller försäkringsbolagets plånbok tog de beslutet att polera upp resten av bilen.

Tur i oturen

Inte många företag tar sig an jobb av denna komplexitet. Det krävs att man har såväl tid som kunnande. I dagens samhälle lagas inte mycket, man byter ut. Finns det inte delar att få tag i skrotas bilen.

Men har man tur hamnar man hos ett företag med vilja och kompetens utöver det vanliga. Susanne hade just denna tur. Jag tror att vilket annat företag som helst hade dömt ut bilen. Och i ärlighetens namn, om försäkringsbolaget vetat vad slutnotan skulle hamna på hade de nog också tvekat. För jobbet blev dyrare än beräknat. Hur mycket det kostade är en sak mellan Susanne och hennes försäkringsbolag.

Jag tycker denna reparation visar att äldre husbilar är värda att rädda. Susannes husbil är nu redo för 20 år till utmed Europas vägar.