Randger är ett av Trigano Gruppens dedikerade plåtisfabrikat. På mässan i Paris lanserades tre nya modeller. En var en publikmagnet.
Av Stefan Janeld
Randgers profil är lite sportigare, lite ungdomligare, är de andra plåtisfabrikaten inom Trigano Gruppen. Och det finns en hel del sådana. På typiskt Trigano vis består Randgers utbud av modeller som i vissa fall återfinns hos andra varumärken inom gruppen. Man leker med färgskalor och utrustning för att varje tillverkare ska ha sin egen profil och marknadsnisch.
Randgers nisch är en yngre publik med lite tunnare plånbok. Prisvärda och sportiga kan man säga. Tydliga signaler på detta är att litiumbatteri är standard, kylen använder kompressor och värmaren dieseldriven (Truma Combi D4). Moderniteter som rankas högt av yngre kunder. Det enda som går på gasol är spisen.
Någon svensk importör finns inte. Men det är bara en tidsfråga. När det finns tillräckligt med chassin kommer med all säkerhet frågan ställas till svenska handlare och importörer.
Ford och Renault
På mässan ställde man ut tre helt nya modeller. En fyrhjulsdriven tvåpersonersbil med långbäddar på Ford Transit och två mer traditionellt inredda baserade på Renault, en med tvärbädd och en med långbäddar.
Intresset för de på Renault var lite svalt. Troligen för att bilarna kändes trånga. Övermöblerade. Den på Ford var det däremot stort intresse för.
I bildgallerierna nedan kan ni bekanta er närmare med modellerna. Klicka för sörre bilder och bildtexter.
R559/R620
Baseras på Renault Master, R559 är 557 cm kort och inredd med tvärbädd, R620 är en 622 cm lång modell med långbäddar bak. I övrigt allt lika mellan modellerna. Vill man sova tre kan man bädda dinetten.
Standardmotor är 130 k med manuell låda. Vill man ha automat får man köpa den större 150 hk motorn.
R570 4×4
Baserad på Ford Transit 4×4, 598 cm kort, långbäddar. Istället för en främre dinette används framstolarna och ett bord fästs på badrumsväggen. Det är en tvåpersonersbil, punkt!
Standardmotor 130 hk manuell, tillval 170 hk med automat.