Den ser mest ut som ett barn frÄn femtiotalet, men föddes redan 1937. FrÄn början byggd som en prototyp av en bÄtmekaniker hos Chris Craft och tÀnkt för serieproduktion. Men Andra vÀrldskriget satte effektivt stopp för planerna. Krigsindutrin slukade alla rÄvaror.
Idag Àgs Zeppelin av Art Himsl, en kÀnd custombilbyggare. I registreringspappren stÄr husbilen angiven som en Plymouth och sattes i trafik först1942.
Art Himsl och en god vĂ€n, Ed Green, sĂ„g bakdelen sticka ut frĂ„n en lada i Napa Valley i Kalifornien, 1968. Till en början anvĂ€ndes bilen i befintligt skick som kontor. 1999 genomfördes en övergripande renovering. Drivlina Ă€r nu en modern Cheva 350 V8, originalet var en sĂ„ kallad âflatheadâ. Interiören har fĂ„tt behĂ„lla den ursprungliga planlösningen men Ă€r numera klĂ€dd i vinyl. Originalpentryt Ă€r försett med mikrovĂ„gsugn och kylskĂ„p.
Det yttre skalet â ursprungligen en blandning av stĂ„l och vĂ€v â Ă€r i âStitz Poly-Fiberâ, ett plastmaterial, effektfullt lackat av Himsl himself.
Hjulhusen Àr inte original, bilen saknade frÄn början helt frÀmre hjulhus.
2002 var renoveringen fĂ€rdig och bilen döptes till â1937 Himsl Zeppelin Roadlinerâ.