Vi ser ofta denna typ av fordon på tyska mässor. I USA har jag inte stött på dem förut. Men på Florida RV Supershow visade Storyteller Overland två seriösa expeditionsbilar. De kallar modellserien GXV – Global Expedition Vehicles.
Av Stefan Janeld
GXV startade faktiskt som ett eget företag. Specialiserat på expeditionshusbilar. 2022 köptes de av Storyteller Overland. Så det finns en bakgrund till modellernas namn. Personalen från GVX följde med i köpet. Huruvida de kommer säljas globalt som namnet antyder är inte sagt, men jag tror knappast det.
Jag har stött på Storyteller Overland tidigare på mässor i USA. Deras äventyrsplåtisar på Mercedes Sprinter imponerade på mig med robusta elsystem baserade på stora litiumbatterier och oömma och flexibla inredningar. De fokuserar på att ägarna ska kunna fricampa i långa perioder. Grundarna är själva vildmarksentusiaster.
Hög kvalitet och finish
Man brukar säga att jänkarna har tekniken men ligger efter Europas tillverkare vad gäller ”fit and finish”. Men i de två GVX modellerna är kvalitetskänslan rejält hög, klart i nivå med tyska tillverkare som Action Mobil och BiMobil. Även finishen är god, särskilt utsidans.
Det som gör bilarna intressanta är att man inte bara utrustar dem med en massa offroadprylar. Man tar fram helt egna lösningar ämnade att öka komforten och livslängden. Som deras system på Hilt modellen där man isolerat bodelen från chassiets rörelser på ett eget vis. Detta för att minska påfrestningen för bodelen och dess inredning när man åker över stock och sten.
I bildgallerierna nedan kan du bekanta dig närmare med de två utställda GXV modellerna. Klicka för större bilder.
GXV Epic
Byggd på ett 4×4 Kenworth chassi, 9,2 meter lång, 6,7L Cummins diesel, 900Nm vridmoment, lågväxel 50:1, diffspärr fram- och bakaxel, räckvidd 300 mil på en tank (750 liter), vinsch med 9 tons dragkraft, 60 mm tjocka väggar, luftdämpade stolar, vattenburen dieselvärme. Pris från ca 800 000 USD
GXV Hilt
Byggd på ett Dodge RAM 5500 chassi med dubbelhytt, 7,2 meter lång, 6,7L Cummins diesel, 360 hk, 1100 Nm vridmoment, aktiva stötdämpare runt om, egenutvecklat system som gör att chassiets rörelser inte bänder eller vrider bodelen, man kan ställa in bilen i tre olika markfrigångshöjder under färd. Pris från ca 500 000 USD