Registreringsstatistiken fortsÀtter nedÄt. Men det finns ljuspunkter. En sÄdan Àr det stora intresset frÄn kunderna.
Â
Av Stefan Janeld
Â
Det Ă€r inte mycket som Ă€r positivt just nu. Chassibrist, stigande rĂ€ntor, stigande inflation och krig. Men en sak Ă€r positiv. Intresset för husbilar Ă€r fortsatt stort. NĂ€r jag skriver detta pĂ„gĂ„r Caravan Salon I DĂŒsseldorf. En mĂ€ssa vars besöksrekord Ă€r 225 000 besökare. I halvtid har 140 000 besökt mĂ€ssan. Den gĂ„r troligen mot nytt besöksrekord.
I nÀsta vecka slÄr Elmia Husvagn Husbil upp dörrarna och vi pÄ Alltomhusbilen.se förvÀntar oss att det blir en vÀlbesökt mÀssa. Om ni vill prata med oss hittar ni oss i Entré Nord, vid ingÄngen till A-hallen.
Â
Campingbilarna pÄ frammarsch?
NÀr det Àr brist pÄ husbilar öppnar det för mindre fabrikat att sÀlja lite mer Àn vanligt. Alla fabrikat som har en minskning pÄ mindre Àn 33% tar marknadsandelar. Jag rÀknar det till 20 fabrikat som nu positionerar sig vÀl inför att marknaden vÀnder. Vissa till och med ökar sin försÀljning. Om Àn frÄn lÄga nivÄer.
Mest pÄ övre halvan ökar Mercedes Marco Polo som hittills i Är sÄlt 32 bilar mot förra Ärets 13 stycken. VÀrsta konkurrenten Volkswagen har stadigt ökat sin försÀljning de senaste Ären och nÄr en andraplats i statistiken med hela 184 sÄlda bilar.
Att just dessa tvÄ tillverkare ökar pekar pÄ att campingbilar vinner mark Àven i Sverige. I Tyskland, Frankrike och England har de en stor marknadsandel. PÄ Caravan Salon gick det tretton pÄ dussinet.
Det Àr lÀtt att förstÄ biltypens lockelse.
- – SmĂ„ nog att fungera som vardagsbil.
- – Rymliga nog för att fĂ„ med sig det mesta.
- – SĂ€kerheten Ă€r god.
- – Helg- och semesternöje.
- – BrĂ€nsesnĂ„la
- Â
Vissa modeller har till och med dusch och toalett och kan matcha större plÄtisar i kompetens.
Â
HĂ€r kan du ladda ner statistiken som pdf.
Â