Trenden med vikande försÀljning av nya husbilar hÄller i sig. Men det betyder inte att intresset för husbilar minskat. Det finns gott om tecken pÄ att intresset tvÀrtom fortsatt vÀxer.
Â
Av Stefan Janeld
Â
Jag ser sÄ mÄnga positiva trender inom husbilslivet och campinglivet i stort att det kÀnns frustrerande att varje mÄnad behöva redovisa en negativ utveckling av registreringsstatistiken. SÀrskilt som det Àr den enda statistik som ges ut frÄn branschförbundet. Varför de inte tar fram statistik över begagnatförsÀljningen Àr för mig en gÄta. Det skulle balansera bilden högst vÀsentligt.
Men om inte branschen sjÀlva vill lyfta det positiva sÄ fÄr vi göra det.
Â
HÀr Àr de positiva trender vi ser i vÄrt dagliga arbete:
Â
- – Begagnade husbilar sĂ€ljer bra. De populĂ€ra modellerna frĂ„n stora tillverkare hinner knappt tvĂ€ttas av innan de har hittat ny Ă€gare.
- – Antalet campingnĂ€tter kommer nĂ„ en ny âall time highâ i Ă„r.
- – Vi ser att Husbilsskolan.se fĂ„r fler frĂ„gor om begagnatköp. Inte minst frĂ„n en yngre mĂ„lgrupp, 30-40 Ă„r.
- – HĂ€r pĂ„ Alltomhusbilen ser vi att vĂ„ra köpguider lĂ€ses av allt fler. LikasĂ„ vĂ„ra tekniska artiklar om saker som man kan göra för att förbĂ€ttra sin befintliga husbil. Faktiskt vĂ€xer hela sidan vĂ€ldigt fort just nu. Antalet unika besökare i juli mĂ„nad Ă€r upp med drygt 32% jĂ€mfört med förra Ă„ret.
Â
NÄgra fabrikat gÄr mot strömmen
NÀr marknaden viker med 26% Àr en försÀljningsminskning lÀgre Àn 26% faktiskt en vinst. Man tar dÄ marknadsandelar. Om man till och med lyckas sÀlja mer Àn föregÄende Är tar man stora marknadsandelar.
De fabrikat som för tillfÀllet kapar Ät sig störst andel marknadsandelar Àr Knaus, Dethleffs, Chausson (Challenger), Dreamer, Affinity, Clever, Itineo och Le Voyageur. De har alla ökat sin försÀljning jÀmfört med samma tid förra Äret.
Â
Inte som senast försÀljningen minskade
Det har varit nedÄtgÄende trender för nyförsÀljningen av husbilar förut. DÄ har tillverkarna svarat genom att ta fram fler nya modeller i hopp att nÄ nya kunder, vidga mÄlgruppen. Icke sÄ denna gÄng. IstÀllet Àr det flera fabrikat som snarare försöker bromsar sig ur denna uppförsbacke.
Nu kan ju detta ha att göra med svÄrigheterna att fÄ fram chassin. Man ska komma ihÄg att branschen tvingats stÀlla om stora delar av sin produktion de senaste tre Ären. FrÄn att bygga pÄ Fiat till 80% har man idag tvÄ, tre eller fler chassileverantörer. Vilket faktiskt Àr en imponerande snabb omstÀllning. Och dyr! Det Àr mÄnga nya verktyg som krÀvs för att anpassa sina bodelar till ett nytt chassi. Man fÄr ocksÄ ett helt annat flöde i fabrikerna, inte alla fabriker Àr planerade för att hantera korta tillverkningsserier med blandade chassin pÄ samma monteringslina. De vill helst bygga 20-50 exemplar av samma modell i taget.
Att dÄ ta fram nya modeller som troligen kommer sÀljas i relativt fÄ exemplar Àr helt enkelt för riskabelt. DÀrför satsar man pÄ sina bestsellers. Troligen klokt. Om Àn trÄkigt för oss som skriver om husbilar.