En plÄtistillverkare pÄ andra plats! Vem hade trott det för tio Är sedan? Inte jag i alla fall! Och dessutom Àr det Volkswagen, som för tio Är sedan inte ens sÄlde sina campingfordon i Sverige.
Â
Av Stefan Janeld
Â
Att plÄtistrenden varit stark i flera Är vet alla som följer husbilsbranschen. Nu speglas detta i försÀljningsstatistiken.
Men det beror inte bara pÄ plÄtisars popularitet. Det beror ocksÄ pÄ svÄrigheterna att fÄ fram chassin att bygga husbilar pÄ. HÀr har Volkswagen en liten fördel som bygger sina plÄtisar frÄn grunden och inte Àr beroende av extern chassileverantör. Dock har de samma utmaning att fÄ fram fordon pÄ grund av halvledarbristen.
Och i Àrlighetens namn, att i mars kunna ligga pÄ andra plats i statistiken med blott 38 sÄlda fordon visar hur stor fordonsbristen Àr. Normalt ger denna försÀljning en plats kring 8-10 plats.
Â
Missvisande nedgÄngssiffror
Att försÀljningen i Sverige gÄtt ner Àr helt klart. Men den kraftiga nedgÄng som statistiken visar beror till stor del pÄ att onormalt mÄnga husbilar stÀlldes pÄ i mars förra Äret för att inte drabbas av en skatteökning som skulle trÀda i kraft 1 april 2021.
Den reella nedgÄngen Àr snarare runt 20% och beror pÄ försenade leveranser till följd av chassibrist. Vi hör frÄn flera tillverkare att de kommer tvingas leverera 2022 Ärs modeller lÄngt in pÄ hösten och kanske till och med in pÄ första kvartalet 2023.
Â
Bara en tillverkare ökar
Noterbart Ă€r att nĂ€stan alla fabrikat minskar sin försĂ€ljning. Faktiskt Ă€r det bara en tillverkare som ökat försĂ€ljningen i mars â Mercedes med sin Marco Polo. Men det Ă€r frĂ„n mycket lĂ„ga siffror.
Adria Ă€r kvar pĂ„ förstaplatsen med dubbelt sĂ„ mĂ„nga levererade husbilar Ă€n tvĂ„an â starkt!
Â