Mars var ingen vidare mÄnad för husbilsliv, ovanligt kallt, snöstormar, hala vÀgar. VÀdervarningarna duggade tÀtt. MÄnga vÀntar dÀrför med att hÀmta sin nyinköpta husbil. Det Àr en del av förklaringen till att husbilsregistreringarna minskat med 30%.
Â
Av Stefan Janeld
Â
Att vÀdret spelar en roll för nÀr husbilsköpare hÀmtar sina fordon Àr inget nytt. Men i Är finns det fler faktorer som pÄverkar. Inflation, rÀnta och en allmÀnt osÀker ekonomisk situation spelar in.
Men vÄr kontakt med besökare till vÄr sida och de som Àr med i Husbilsskolan fÄr mig att tro att det 2023 kommer sÀljas fler husbilar Àn 2022. I Tyskland Àr man redan före förra Ärets registreringar.
Flera fabrikat ökar ocksÄ sin försÀljning en hel del. De har fÄtt leveranser tidigt, andra fabrikat vÀntar pÄ fordon. NÀr dessa vÀl anlÀnder till handlarna kommer registreringsstatistiken bli mer rÀttvisande. à ret Àr ungt och man ska inte dra för stora slutsatser av statistiken sÄ hÀr lÄngt.
Ett antal fabrikat tar viktiga marknadsandelar
Att Adria Ätertagit förstaplatsen förvÄnar nog ingen. De har varit den oomtvistade marknadsledaren sedan Eldkvarn brann. Men att Chausson etablerat sig som ett topp 10 fabrikat Àr nytt. De tar marknadsandelar i snabb fart.
Andra fabrikat som hittills i Är gÄr betydligt bÀttre Àn marknaden i stort och dÀrmed vinner marknadsandelar Àr Kabe, Dethleffs, Carthago, Affinity, Dreamer och Frankia.