Meny

.

Tänk så olika man kan uppleva saker

I Europa har Ford Transit och Mercedes Sprinter blivit allt vanligare som plåtisar. Detta är globala modeller som säljs i princip över hela världen. Inklusive USA. Men synen på dessa tycks vara något olika på de två kontinenterna.

 

Av Stefan Janeld

 

Här hemma är Mercedes Sprinter förknippad med premiumkvalitet, starka motorer, silkeslen drivlina och inte sällan är plåtisarna fyrhjulsdrivna. Ford Transit är det billigare alternativet som också kan fås som fyrhjulsdriven plåtis.

I USA ser man inte på fabrikaten riktigt likadant. Visst, Mercedes är Mercedes över hela världen. Men synen på Ford är annorlunda. Jag hittade ett klipp på Youtube från populära The Russos där Joe Russo jämför två plåtisar från samma tillverkare. En exklusiv tillverkare som jag vet gör väldigt fina byggen. Har sett dem en gång på en mässa i USA och blev imponerad.

I klippet berömmer han Mercedes design, den höga markfrigången och bekväma körställningen. Samt en hel del annat som gör att man först får känslan att han är ett Mercedes fan. Men! Han sågar totalt dieselmotorn på 190 hk. En motor som vi i Europa hyllat för sin kraft och som används i stora helintegrerade husbilar utan problem. Men Joe anser att den inte ens duger i en plåtis!

Hans val blev därför Ford versionen av bilen. Inte bara teoretiskt. Han äger Forden. Han bytte visserligen förarstolen för att få bättre komfort, är lite missnöjd med att markfrigången inte går att få lika hög som på Mercan och att han får huka sig när han kliver in genom den lägre skjutdörren.

 

Tre saker fällde avgörandet till Fords fördel

  • 1: Den 310 hk starka bensinmotorn på 3,5 liter gör att Ford Transit versionen orkar ta sig upp för branta backar utan att tappa fart. Han exemplifierar kraften i Forden med en berättelse om hur hans fru låg bakom honom i deras fullastade Ford uppför en brant backe och tröttnade på att ligga bakom den trötta Sprintern (som var helt olastad), så hon gjorde en rask omkörning.
  • 2: USA är Ford land. Man kan serva sin Ford överallt. Varenda litet samhälle har en Ford verkstad. Han nämner att det finns 3 000 auktoriserade Ford verkstäder i USA. Men knappt 400 som mekar med Mercedes.
  • 3: Bensinmotorn är billigare att serva och även om den drar lite mer är bensin så pass mycket billigare än diesel i USA att milkostnaden blir lägre.

 

Europaspecifikationen skiljer

I Europa har vi inte samma drivlinealternativ i Ford Transit som de har i USA. Här är det starkaste alternativet en 170 hk diesel. Jag personligen tycker den är fantastisk och stortrivs bakom ratten. Även i Mercedes-baserade plåtisar uppskattar jag kraften i deras dieselmotor. Ofta anser jag 190 hk motorn vara helt onödig.

Skillnaden i komfort och körupplevelse mellan Ford Transit och Mercedes Sprinter upplever jag vara försumbar. Men jag håller med om att Mercedes har lite bättre ergonomi och bekvämare stolar. Den känns mer premium.

Här kan ni se klippet

The Russos är en trevlig Youtubekanal

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift