Detta test Àr lite annorlunda. Det Àr vÄra vÀnners, Francesca och Christina, nyinköpta campingbil. Vi semestrade ihop med dem och kunde dÄ lÀra kÀnna denna minihusbil nÀrmare. Jag skriver minihusbil, för den har allt en vanlig husbil har. Inklusive badrum med toalett och dusch.
Â
Text Rok VizoviĆĄek
Foto Rok VizoviĆĄek och Westfalia
ĂversĂ€ttning och redigering Stefan Janeld
Â
Kepler One Ă€r en campingbil med fyra sittplatser, fyra sovplatser (nĂ„ja, bĂ€st funkar den för tvĂ„), kök och ett badrum bak. Popup-taket lyfts i bakkant för att ge stĂ„höjd i badrummet. Den har tvĂ„ syskon â Kepler Five och Kepler Six.
Kepler Five Ă€r som namnet antyder anpassad för fem resenĂ€rer. Kepler Six ologiskt nog byggd för fyra med tvĂ„ dubbelsĂ€ngar om 190×123 cm respektive 190×120 cm.
Gemensamt för trion Ă€r att Westfalia gjort sitt bĂ€sta för att fĂ„ in all nödvĂ€ndig utrustning. Det Ă€r lite Tetris över inredningen. Allt har sin plats â sĂ€ngar, sĂ€ten, kök och i One Ă€ven ett badrum. Alla kan bestĂ€llas med fyrhjulsdrift.
Â
Byggd i Frankrike
Westfalia Àr ett tyskt fabrikat. Men Kepler byggs i Frankrike. FörvÄnad? Det Àr sÄ att Westfalia sedan flera Är Àr ett fabrikat inom franska Rapido Gruppen. DÄ den tyska fabriken har begrÀnsad produktionskapacitet har man valt att lÀgga en del av produktionen i Frankrike.
Â
BekvÀma stolar
Westfalias gener, de tillverkade under mÄnga Är klassiska VW California, Àr inte sÄ framtrÀdande i Kepler. HÀr har man hittat en egen stil och följer inte traditionen. Största skillnaden Àr taket, som lyfts i bakkant. Ett mÄste för att man ska kunna anvÀnda badrummet. Men det innebÀr ocksÄ att man inte kan stÄ raklÄng vid sittgruppen. Men dÀr sitter man ju ÀndÄ sÄ offret Àr inte sÄ stort som det först kan verka.
Soffan Àr en vinkelsoffa, ovanligt i campingbilar. Sitsen vid vÀggen gÄr att flytta och Àven tas bort helt för att anvÀndas pÄ annan plats. Soffan Àr bekvÀm, en klassisk tvÄsits. Ett baksÀte kort och gott. Framstolarna roterar som i en husbil och Àr ocksÄ bekvÀma att sitta i. Jag uppskattar stolarnas kompakta mÄtt och hade gÀrna haft dem Àven i min fullstora, helintegrerade, husbil. Inte bara för att de Àr nÀttare, de Àr Àven bekvÀmare.
Dinetten Àr bÀddbar. Men det Àr ingen bÀddsoffa som det brukar vara i campingbilar.
Â
Kök och förvaring
HĂ€r Ă€r köket placerat som i de flesta plĂ„tisar. Vid skjutdörren. Men designmĂ€ssigt snyggare och anvĂ€ndarvĂ€nligheten Ă€r bĂ€ttre. Bokstavligen varje kubikcentimeter anvĂ€nds pĂ„ ett praktiskt vis. Det enda jag inte uppskattar Ă€r de tvĂ„ fula strömbrytarna vid ingĂ„ngen â kĂ€nns billiga.
Man kan laga mat sittandes om man sÄ vill. Spisen har tvÄ brÀnnare. DiskbÀnken Àr sÄklart liten, men den rÀcker till. Man kan dessutom förbereda rÄvarorna pÄ dinettebordet.
Kylen Ă€r en liten kompressorkyl pĂ„ 51 liter. TvĂ„ stora lĂ„dor under diskbĂ€nken och en mindre vid ingĂ„ngen rymmer en hel del. LĂ€gg till det en trĂ„dkorg och praktisk hylla. I kökskommoden finns Ă€ven 12V och 230V uttag. ĂverskĂ„p saknas helt, sĂ„ Ă€r det i campingbilar.
Mer förvaring finns under soffan, tillsammans med en del teknisk utrustning. Garderoben bakom soffan Àr förvÄnansvÀrt rymlig. En finess pÄ garderobens ovansida Àr en uppfÀllbar spegel. Perfekt för rakning och sminkning dÄ den Àr i anslutning till badrummet. Vid köket ytterligare en garderob, betydligt mindre men fortfarande anvÀndbar. Som sagt, det Àr lite Tetris över möblerna.
Â
Badrum
Som sagt, det finns ett badrum lĂ€ngst bak. Ett badrum som erbjuder allt vad badrum i “riktiga” husbilar erbjuder. Men vi kan inte förvĂ€nta oss nĂ„gra mirakel. Detta Ă€r en liten bil. Toaletten Ă€r en fast kassettoa, placerad vinkelrĂ€tt mot fĂ€rdriktningen. Minidörrarna, som dras ut ur garderoben, ger lite avskildhet, men du kommer fortfarande att kunna muntra upp din reskamrat med grimaser medan du gör dina behov, sĂ€rskilt om du Ă€r över medellĂ€ngd. Dörren slutar i höjd med axlarna nĂ€r du sitter pĂ„ toan.
Duschkabinen Ă€r en duschbalja i golvet men jag skulle inte anvĂ€nda den om jag Ă€gde bilen. Lyfter jag bakluckan kan jag stĂ„ under den och duscha. Insynsskydd finns i form av ett âtĂ€ltâ som fĂ€sts i luckan.
Â
Kan sova fyra
Johannes Kepler var astronom, han tyckte om att observera stjÀrnorna. Kepler One Àlskar ocksÄ stjÀrnorna, bilen Àr ett hotell med tusentals stjÀrnor du kan observera frÄn sÀngen i taket. HÀr finns en dubbelsÀng pÄ 120 x 190 centimeter. NÄs via en stege. BÀddmÄttet Àr typiskt för en campingbil. Inte generöst, men sÄ lÀnge man tycker om varandra och inte Àr basketspelare Àr det en bekvÀm dubbelsÀng.
Dinetten kan bÀddas genom att man anvÀnder bordet som sÀngbotten. Snarlika bÀddmÄtt som sÀngen i taket men eftersom den Àr öppen pÄ höger sida kÀnns den rymligare.
Â
Trevlig att köra
VW T6.1 Ă€r en kameleont. Den kan vara en hantverkarbil, en VIP-skyttel eller en husbil. Den tvĂ„liters fyrcylindriga motorn kan leverera 90 eller nĂ€rmare 200 “hĂ€star” till framaxeln, beroende pĂ„ version. Du kan vĂ€lja manuell eller automatisk vĂ€xellĂ„da med dubbelkoppling (DSG) och en mĂ€ngd system Ă€mnade att hjĂ€lpa föraren. För det rejĂ€la pĂ„slaget av ca 50 000 kronor kan du fĂ„ en utmĂ€rkt fyrhjulsdrift.
Francescas och Christians Kepler One drivs av en tvĂ„liters turbodiesel pĂ„ 150 hk under huven, med fyrhjulsdrift. De försvarar den extra utgiften med att det i Aosta Ă€r snörika vintrar. Men man har nytta av fyrhjulsdriftens kompetens i flera situationer â vĂ„tt grĂ€s, sand – och vĂ€gegenskaperna Ă€r tryggare i alla lĂ€gen. SĂ„ har du plĂ„nbok för det, satsa pĂ„ fyrhjulsdrift.
Jag tycker
Ăr sjĂ€lv van vid en fullstor helintegrerad husbil. SĂ„ det Ă€r inte lĂ€tt att anpassa mig till ett sĂ„ hĂ€r kompakt fordon. Men jag har pĂ„ senare tid kört flera olika campingbilar. Och det Ă€r otroligt hur fort man accepterar saker man aldrig skulle acceptera i en stor husbil. Mycket tror jag det beror pĂ„ att det Ă€r sĂ„ mĂ„nga fiffiga lösningar. Man anvĂ€nder varje skrymsle och vrĂ„ till en funktion. Smartnessen Ă€r förförande.
PÄ vÀgen Àr Kepler One en dröm. En bil man gÀrna anvÀnder i vardagen. Och det Àr just denna flexibilitet som gör att man faller för biltypen. En bil till allt Àr inte bara ord, det funkar faktiskt.
Vi spenderade som sagt semestern ihop med Francesca och Christian. Jag kan lova att deras upplevelse var precis lika fantastisk som vÄr. Trots att det skiljer massor i storlek pÄ vÄra fordon och vad vi kan ha med oss. En sak retade mig lite, de var alltid först pÄ plats eftersom deras lilla campingbil kunde hÄlla personbilstempo Àven pÄ smÄ ringlande vÀgar.
Fakta
- Modell Westfalia Kepler One
- Ă rsmodell 2022
- Ursprungsland Frankrike
- Chassi VW T6.1 4WD
- Motor 2,0 TDi 150 hk Turbodiesel
- Vridmoment 340 Nm
- VÀxellÄda Automat DSG
- LxBxH 530 x 190 x 199 cm
- StÄhöjd 200 cm
- AxelavstÄnd 3 400 mm
- Totalvikt 3 000 kg
- Lastvikt 457 kg
- FĂ€rskvattentank 50 liter
- Spillvattentank 36 liter
- Pris frÄn ca: 700 000 kr
- Pris som testad ca 900 000 kr
- Hemsida: www.westfalia-mobil.com
Jag gillar
- Fantastisk att köra
- Fyra sovplatser
- Imponerande kök för en campingbil
- RymdkÀnslan
- BekvÀma framstolar
Â
Jag önskar
- En mer privat toalettlösning
Â
Westfalia har som tradition att döpa sina modeller efter Àventyrare och vetenskapsmÀn. Johannes Kepler var en tysk astronom och matematiker, aktiv i slutet av 1500 talet och första halvan av 1600 talet.