Meny

.

Nya sommarhjul till husbilen, kort lektion om husbilsdäck

Det finns många rutiner i vårt liv med husbilen, att skifta mellan vinter och sommardäck är en. Jag har slutat skifta själv hemma på uppfarten. Det är tungt och inte heller helt riskfritt. Märkligt nog är det lika inspirerande varje gång man skiftar. För oss börjar då en ny säsong med nya förutsättningar.

 

Text och bilder Stig Forsberg

Kunskapskälla HP Aldung

                                

När byter jag?

Jag skiftar tidigt till vinterdäcken och tar av dem sent. De hinner då gå in sig före vinterns utmaningar och på våren kan svartisen slå till en kall morgon. Det får även den fördelen att jag sliter i stort sett lika många mil på däcken under året. Det brukar bil ca 8 – 900 mil per säsong, möjligen lite mer på sommaren.

 

Vad valde jag?

Som varandes lite av en vanemänniska blev det även denna gång Continental VanContact Camper. Vägledande för mig har varit att de presterat bra, i många olika situationer och gett ett rimligt antal mil. Helt klart tittar jag bara på premiumdäck och i mitt fall CP-däck. Min bil är registrerad med CP-däck och jag finner ingen anledning att spara några kronor på att välja ett mindre kompetent däck, även om det skulle råka vara godkänt med nuvarande regelverk.

 

Varför premiumdäck?

Det är mycket diskussioner kring däck på många forum. Den allmänna uppfattningen är att däck är dyra. Och visst, de kostar en hygglig slant, men de är, sett till milkostnad, en av husbilsägandets lägsta kostnader. Ett premiumdäck är några hundralappar dyrare, men det är också bättre på att bromsa och styra när det verkligen gäller. Alla tester visar tydlig att det kan skilja 1 – 2 m meter på bromssträckan. Det är de kortare metrarna och den bättre styrresponsen man betalar för. Det blir kanske delar av en sekund som kan betala sig mycket bra om man behöver väja för vilt eller tvärnita av någon anledning. Självriskerna är inte låga när det händer något.

 

Varför CP-däck?

CP är ett däck framtaget av husbilsbyggarna och däckbranschen tillsammans. Det har en uppbyggnad som klarar av tunga laster med hög tyngdpunkt på ett bättre sätt. Det förhindrar bilen att svaja när det blåser och vid omkörning av långtradare. Ett C-däck är byggt för en transportbil som för det mesta går med låg tyngdpunkt. Godset lastas på skåpets eller flakets golv. En husbil har mycket högre tyngdpunkt. Huset är tungt och högt, vi har höga kylskåp, diskbänk, höga skåp i takhöjd i våra inredningar, kanske en tung extra säng över förarplatsen, för att inte tala om 80 kg markis uppe vid taket, osv.

 

Rätt ringtryck?

En annan evig diskussion. Vid tillverkningen sätter chassitillverkaren in lappar på dörrstolpen vilka anger vilket ringtryck chassiet skall ha. Man väljer då att ange högsta möjliga som däcket tål. Man vet inte vad det skall bil av chassiet. Ett skåp, en husbil på 3,2 ton eller rent av en husbil på 5,5 ton. Husbilsbyggaren ändrar inte på skylten dessvärre. De ändrar inte heller i chassiets instruktionsbok. Det finns några få husbilstillverkare som i sin instruktionsbok till husbilen anger, i förhållande till vikt, rätt ringtryck till sina olika modeller. Snyggt och ansvarsfullt tycker jag.

I en vanlig personbil ser vi i dörrstolpen vilka ringtryck vi skall ha vid olika last i bilen. Det gäller naturligtvis även för en husbil. Vi har skrivit otaliga artiklar om detta och äntligen börjar det få genomslag, även om det fortfarande finns envist motstånd. På ett däck ger mittendelen driv och bromsverkan. Sidorna är de som styr.

  • – Med rätt ringtryck ligger däcket med hela ytan mot vägen har man optimal vägkontakt och bästa förmåga att manövrera bilen.
  • – Med för högt ringtryck ligger mittenpartierna i vägbanan och sidorna för högt. Däcket styr dåligt!
  • – Med för lågt ringtryck viks mittpartiet in, bilen drar och bromsar dålig. Det låga trycket gör dessutom att däcket ”knådas” för mycket under färd och riskerar gå varmt med däcksexplosion som följd. Kör aldrig med för lågt ringtryck!
  •  

Ta för vana att efter en långkörning lägga handen på däcken när Du stannar. Däcket kan fast allt är normal var så varma att Du bränner Dig om Du trycker till en liten stund. 60 grader är OK, men om det är över 70 grader bör Du kontrollera ringtrycket. ”Åk med rätt ringtryck” är en upplysande artikel. Bra läsning!

 

Har Du vägt husbilen, axel för axel?

Väg bilen när Du är lastad för avfärd. Börja med att köra framaxeln på vågen, därefter hela bilen och slutligen kör Du av så att endast bakaxeln vägs. Du vet nu axelviken och bilens totalvikt. Med axelvikterna kan Du gå in i däckfabrikatets däckstryckstabell och få fram optimalt däcktryck. Med kunskap om totalvikten vet Du hur mycket mer Du kan lasta.

Vägverket och besiktningsstationerna har vågar. Lantmännen, skrothandlaren, grustagen, deponier har vågar. Alla som jobbar med att sälja och köpa på vikt. Hos det privata kan en kaffelängd runt klockan 15 vara en god investering. 

 

Knarrar Din husbil under färd?

Det kan vara ett resultat av att bilen går med för högt ringtryck. Däcket är för hårt för att kunna hantera broskarvar, järnvägsspår och potthål. Däcket förmår då inte att mildra smällen utan den slår via fjädringen direkt upp i chassiet. Efter några tusen smällar börjar de väggfasta skåpen och inredningen lossna lite i sina infästningar. De kommer inte ramla ner, men de börjar knarra. Däck ska genom att komprimeras lindra den kraftiga smällen. De är en del av fjädringen.

 

Följ mitt byte i bildgalleriet nedan. Klicka för större bilder och bildtexter.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift