Meny

.

Stor Snubbe on tour i en Hobby Ontour. Del 1

SÄ var man ute pÄ vÀgarna igen. Denna gÄng i en Hobby Ontour 600 FT Solaris. En bil jag testade i vÄras och gav mycket beröm. Nu kommer jag under ett par veckor fÄ kvitto pÄ om berömmet var befogat eller om jag lurat mig sjÀlv.

 

Av Stefan Janeld

 

Jag hÀmtar upp bilen pÄ fabriken i Fockbek. Fyller vatten och installerar appen som man styr bilens alla system med. Det finns Àven en vanlig kontrollpanel ovanför skjutdörren. Men lustigt nog finner jag mig anvÀnda appen istÀllet. Jag Àr en person som normalt inte vill ha appar, jag vill ha tryckknappar. Nu faller det sig sÄ att det Àr förtvivlat ont om tryckknappar i denna bil. SÄ istÀllet för att leta efter rÀtt knapp anvÀnder jag telefonen.  

 

VĂ€lutrustad version

Detta Àr inte en standard Ontour 600 FT, tillÀgget Solaris betyder att man monterat tvÄ stycken 130 W solpaneler, 100 Ah litiumbatteri och en laddbooster pÄ 30A. Kort sagt har man gjort den lÀmplig för fricamping. Nu under hösten Àr solpanelerna inte lika effektiva som pÄ sommaren, men de gör viss nytta.

260 watt solpaneler Àr det inte mÄnga plÄtisar som har frÄn fabrik. Solaris var en kampanjmodell under 2025.

Inga kuddar

NÀr jag drar Ät handbromsen en timme söder om Hamburg Àr klockan 18. Det har varit en ganska jobbig fÀrd frÄn Fockbeck. Inte pÄ grund av bilen, men hÀllregn, lappad autobahn och lÄnga vÀgarbeten har tÀrt pÄ krafterna. SÄ jag kÀnner att det Àr dags att ta kvÀll och packa in allt pÄ sin plats.

Det gÄr raskt att fÄ in mina klÀder, utensilier och kamerautrustning i de mÄnga överskÄpen. För en ensamresenÀr Àr det vÀldigt generöst med stuvutrymmen. Jag anvÀnder ungefÀr hÀlften.

NÀr jag bÀddar sÀngen mÀrker jag att jag glömt mina kuddar. De ligger kvar i min bil som stÄr i Fockbeck. Jag löser det genom att rulla ihop en fleecefilt.

 

Vad Àr det som drar all el?

PÄ morgonen vaknar jag och tar en titt i appen. Batteriet Àr nere pÄ 26%. Med tanke pÄ att batteriet var fulladdat kl 18 kÀnns det som att det gÄtt Ät lite för mycket ström under natten. I en husbil med dieselvÀrmare hade jag kunnat förstÄ förbrukningen. Men i denna Àr det en gasoldriven Truma Combi.

KylskÄpet Àr ett Dometic kompressorskÄp. Jag körde det pÄ effektlÀge 4 under fÀrd för att fÄ det kallt snabbt, men sÀnkte till lÀge 2 nÀr jag stannade. Det borde inte förbrukat sÄ mycket.

En titt i appen visar att kylen stĂ„r i ”performance” lĂ€ge. Jag Ă€ndrar till ”quiet”. Ytterliggare en titt i appen visar att den aktuella förbrukningen omedelbart sjunker med ett par ampere.

Jag har nu kört kylen i effektlĂ€ge 2 ”quiet” i ett dygn och förbrukningen Ă€r nere pĂ„ normala nivĂ„er. Kylen Ă€r rejĂ€lt kall. NĂ€r quiet lĂ€get inte riktigt klarar att göra jobbet sĂ„ styr kylen automatiskt om till performance. SĂ„ man fĂ„r ha lite koll.

Spelar ingen roll hur mÄnga husbilar man anvÀnt. Man mÄste alltid lÀra sig den aktuella husbilens egenheter.

SÄ hÀr ser "startmenyn" ut i appen. VÀldigt pedagogisk.
Varje lampa har en av/pÄ knapp och de som kan dimras har Àven den funktionen.
KylskÄpets grÀnssnitt.

NÄr jag Svarta Havet?

Jag skriver detta sittandes med fronten mot Rhenfloden pĂ„ en stĂ€llplats i centrala DĂŒsseldorf. En stad jag ofta besöker. Helt enkelt för att jag dras hit. SĂ€rskilt glad Ă€r jag i just floden med alla prĂ„mar som Ă„ker fram och tillbaka med diverse last. Att se dem sladda nedströms och kĂ€mpa uppströms blir aldrig trĂ„kigt. Även maten lockar. HĂ€r finns en av mina favoritrestauranger, en vietnamesisk restaurang som heter TO1980. Deras anka i mangosĂ„s Ă€r ett mĂ„ste nĂ€r jag Ă€r hĂ€r.

Min plan Ă€r att hĂ€rifrĂ„n Ă„ka österut. Jag har en dröm att Ă„ka ”Top Gear vĂ€gen” i RumĂ€nien. Den heter egentligen Transfăgărășan Highway. En snirklig vĂ€g i Karpaterna som Ă€lskas av motorcyklister och sportbilspiloter. Dit Ă€r det 200 mil. PĂ„ vĂ€gen kommer jag Ă„ka genom Tyskland, Tjeckien, Slovakien och Ungern innan jag passerar grĂ€nsen till RumĂ€nien.

NÀr jag ÀndÄ Àr i RumÀnien skulle jag vilja besöka Constanta vid Svarta havet. En liten stad som jag besökt sommartid nÄgra gÄnger. DÄ Àr det en livlig stad full av turister och uteserveringar. Jag tÀnker att det pÄ hösten Àr fÀrre att trÀngas med och att man kan fÄ en mer genuin kÀnsla för staden.

Om jag nÄr sÄ lÄngt har jag sedan en returresa pÄ 240 mil till Fockbek dÀr Hobby har sin fabrik och min bil stÄr.

Oavsett om jag nÄr till Constanta eller inte vet jag att jag kommer fÄ se massor av fina platser. Ta mÄnga hÀrliga bilder och dela detta med er lÀsare.

StÀllplatsen vis Rhenfloden Àr en av mina absoluta favoriter. Ingen service. Men utsikten Àr fantastisk och pÄ 10 minuter Àr man inne i Alt Stadt och kan vÀlja och vraka pÄ utmÀrkta restauranger. VÀlsorterade matbutiker Àr pÄ gÄngavstÄnd.
En strid ström med prÄmar Äker fram och tillbaka. PÄ nÀtterna hör man deras motorer, ett för mig sövande ljud.
Det Àr vÀl ordnat med promenad och cykelvÀg. Du behöver inte korsa nÄgon bilvÀg för att nÄ Alt Stadt.
Nu under hösten huserar ett litet tivoli pÄ kajen. Det betyder mer liv och rörelse men ocksÄ att det finns lite fÀrre platser att stÄ pÄ med husbil. SÄ hÀr under lÄgsÀsong Àr det dock inget problem att knö in sig, i alla fall inte med en plÄtis.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift