Stig har i många år varit vår däckskribent ihop med sin vapendragare HP Adlung. Hur många spaltmeter de skrivit om däck vet jag inte, men det är åtskilliga. Att han vid höstens däckskifte skulle lära sig något nytt var inte väntat. Men så var det.
Av Stig Forsberg
Tiden då jag bytte hjul själv hemma på asfalten är förbi sedan många år. Det är ett tungt jobb och delvis riskabelt för bilen skjuter oftast i väg i någon riktning när hjulet börja lätta från marken. Det betyder att jag tvingas göra två lyft för varje hjul som skall bytas. Till detta kommer att hjulen även skall förvaras. I mitt fall hade jag lämplig sval förvaring utan solljus med skadliga UV-strålar. Men har ändå valt att använda däckhotel. Mest för att jag har andra saker som behöver platsen.
I år sker mitt skifte på Vianor i Jordbro, dels som en följd av rekommendationer, dels för att de ligger nära husbilens hemmahamn.
Bytet på just min bil
Inget märkvärdigt i sig, men nytt för mig var en extra lång tryckluftsdriven domkraft som nådde in till tandemaxlarna från motsatt sida. Den var dessutom så kraftig att den kunde lyfta bilen direkt. Min lilla husbil väger inget mot de tunga lastbilar man hanterar i den rymliga hallen. Det går inte att komma åt från den sida man jobbar med korta domkrafter så då har man tidigare tvingas använda två. Muttermaskinen används endast för att snabbt dra bultarna på plats. Slutgiltig fastdragning sker med momentnyckel. 160 Nm för Fiats draghuvud och 180 Nm för AL-KO axlarna.
Klicka på bilderna i galleriet för större bilder och bildtexter.
Lite fakta om däck
Följande stycken är en av mig ständig upprepning av mina käpphästar kring däck och ringtryck. Om Du minns dem alla kan Du hoppa över eller ta till Dig dem ännu en gång.
Efterdrag alltid!
Viktigt är att efterkontrollera sina hjulbultar efter ca 10 mils körning. Då temperaturväxlingar i samband med hjulbyte kan få materialet att rör på sig. Då finns det en risk att hjulbultarna kan släppa efter.
Dubbade eller odubbade vinterdäck
Dubbat eller inte är en ständig fråga. Jag anser att odubbade friktionsdäck av nordisk typ kan vara ett alternativ om man bor söder om en linje Göteborg-Stockholm. Välj det som passar bäst för de platser du besöker.
Nordiska vinterdäck
Är tillverkade för nordiska förhållanden och är det man skall välja till sin husbil när man kör vintertid Sverige.
Europeiska vinterdäck
Är tillverkade för europeiska vintrar, som är kortare och inte så kalla som vi har. De är märkta med alptopp och snöstjärna (3PSF) och därmed officiellt godkända för vinterbruk. Det kan möjligen stämma för västkusten och Skåne, men de är direkt olämpliga att åka till fjällen med. Däckleverantörer säljer dem ofta på sommarprislistan eftersom de inte betraktar det som ett fullvärdigt vinterdäck i Norden. Synd bara att de har en godkänd vinterdäcksmärkning. De kan dock inte tillverka speciella däck för en så liten marknad som Norden.
Rätt förvaring
Svalt och mörkt vill däcken ha när de vilar inför nästa säsong.
Köp moderna däck
Moderna däck har inte samma livslängd som de vi hade för tiotalet år sedan. Marknaden, dvs vi husbilsåkare, kräver komfort, tysta däck och säkerhet i form av kort bromssträcka med tydlig styrrespons. Det betyder för alla tillverkare en mjukare gummiblandning och dessvärre en kortare livslängd. Vi har på husbilsidan fått vänta längre på dessa egenskaper än personbilssidan där det tillverkas fordon i miljontal. Den som återgår till en tidigare däckstyp på grund av upplevd kort livslängd på det nyare köper sig bara tillbaka till en omodern, mindre säker, produkt.
Lufttryck efter aktuell axellast
Att köra med lufttryck efter den axellast man har är en självklarhet om man vill ha en säker och komfortabel bilfärd. Att det som bonus ger längre livslängd på däcken är en effekt man får på köpet. Därför skall Du väga bilens axlar och lägga i det lufttryck som tillverkarens ringtrycktabell säger. Den finns att tillgå hos däcksleverantören.
Om Du fyller på luft vid normaltemperaturen 20 grader, lägg i 0,2 kg högre. Detta för att bilen när den kör i låga temperaturer tar lång tid att ”knåda upp temperaturen” i däcket. Det betyder att däcket om det har normaltryck från starten under lång tid går med för lågt tryck.
På sommaren kan vägbanan vara 40-grader, men på vintern vara på minussidan. Jag har själv på min däcktrycksmätare sett att däcken vintertid rullar med 40 graders temperatur, men på sommaren upp mot 60 grader. Detta är en för mig ny teori som Janne Boudree, platschef Jordbro, presenterar för mig. Är i mitt fall som oftast kör korta sträckor beredd att hålla med honom.
Den skylt som chassitillverkaren sätter på dörrstolpen anger maximalt tryck på de levererade däcken. Detta är vanligen ett alldeles för högt lufttryck för det flesta husbilar. Med för högt ringtryck blir det en stötig och okomfortabel färd som riskerar att slå sönder bilens inredning. Däcket är en del av fjädringen och är det för hårt pumpat så dämpar det inte islaget från broskarven, järnvägsrälsen eller potthålet. Bromsträckan blir dessutom längre när inte hela däckets yta ligger mot vägen.
Ett för lågt ringtryck är direkt farligt
Däcket knådas för hårt och kan gå varmt med däcksexplosion som följd. Längre bromssträcka, oprecis styrning och risk för genomslag med punktering som följd. Däckets sidor kommer ligga mot vägbanan men inte centrumdelen som driver och bromsar.
Korrekt hjulinställning
Hjulupphängningarna kan se kraftiga och stabila ut på våra husbilar. De är med tanke på våra vikter klena och tar lätt skada om man smäller i en kant av något slag eller kör ner i ett stort potthål. Om bilen sliter däck eller däckkanter kontrollera hjulinställningen. Fel hjulinställning ger en bullrigare färd och drar även mer bränsle.
Om Du vill spara däck
Rätt ringtryck, sakta ner lite extra i alla rondeller och stå inte på allt för mycket vid rödljuset.
När rondellerna infördes upptäckte taxi- och åkeriägarna att det slets mycket mera däck.
Detta säger Transportstyrelsen om regelverken (länk)
I Sverige måste vinterdäck användas mellan 1 december och 31 mars när det råder vinterväglag.
Det finns specifika krav för både dubbade och odubbade däck.
Tidsperioder för Vinterdäck
Obligatorisk användning:
Vinterdäck är obligatoriska från 1 december till 31 mars om det är vinterväglag.
Vinterväglag definieras som snö, is, snömodd eller frost på vägbanan.
Dubbdäck:
Dubbdäck får användas från 1 oktober till 15 april.
Om det är eller befaras bli vinterväglag får dubbdäck användas även utanför dessa datum.
Odubbade däck:
Odubbade vinterdäck får användas året runt, men de måste ha alptopp/snöflinga-symbolen (3PMSF) om de är tillverkade efter 1 juni 2019.
Krav på Däck
Mönsterdjup:
För personbilar och lätta fordon (upp till 3,5 ton) är det minimum mönsterdjupet 3 mm.
För tunga fordon (över 3,5 ton) är det 5 mm.
Däcktyp:
Det är inte tillåtet att blanda dubbade och odubbade däck på samma fordon.
Om bilen har dubbade däck, måste även släpvagnen ha dubbade däck vid vinterväglag.
För Dig som vill nörda ner Dig djupare
Reglernas alla detaljer hittar Du på följande länk.:
Krav på däck för personbil – Transportstyrelsen
Stöd i däcktekniska frågor har jag fått av Janne Boudree, Vianor Jordbro.
Mail: jordbro@vianor.se
 
				 
								

 
								






