Meny

.

Adria Coral S 670 SL Supreme

Adria Coral i Supreme version Àr en pÄkostad farkost. Utrustningslistan Àr lÄng som en arbetsvecka. Prislappen inte lika betungande.  Blir den Äter svenskens husbilsfavorit?

 

Testad av Björn Genberg och Stefan Janeld

Text och foto Stefan Janeld

 

670 SL Àr modellen som banade vÀg för Adrias framgÄngar i Sverige. I flera Är var det  den bÀst sÀljande husbilen i landet. Inte för att den var bÀst, men för att den var fri frÄn allvarliga missar. Priset har spelat roll, naturligtvis. Adria Àr duktiga pÄ att fÄ pris, kvalitet och utrustning att harmoniera. Numera Àr Coral inte lÀngre Adrias bÀstsÀljare, den Àr omkörd av Matrix Supreme, taksÀngsbilen pÄ Renault.

Under Ă„ren har bilen förĂ€ndrats, förfinats och putsats upp – inte minst har utrustningen blivit rikare med Ă„ren.

FörÀndringen inför sÀsongen 2014 Àr nÀrmast total. Ny design invÀndigt och utvÀndigt. Priset Àr en trestegsraket:

Axess – Instegsvariant med enklare möblemang och basnivĂ„ pĂ„ utrustningen.

Plus – En bĂ€ttre utrustad variant med exklusivare möblemang och bĂ€ttre fönster. Den Ă€r mest lik den bil som tidigare kort och gott hette Coral.

Supreme – Samma möblemang som Plus men med vattenburen vĂ€rme och rejĂ€lt med standardutrustning.

Den billigaste Axess kostar 590 000 kronor, den dyraste Supreme 790 000 kronor.

RĂ€tt motor

De ringlande höstvĂ„ta vĂ€garna i SmĂ„land avskrĂ€cker inte. TvĂ€rtom. Bilen kramar kurvorna galant och visar god balans. ÖverhĂ€nget stör inte körupplevelsen, snarare belastar det bakfjĂ€drarna och ger en mjukare gĂ„ng. Chassit Ă€r ett hĂ„rt satt heavychassi med totalvikt pĂ„ 4 250 kilo. Vanligen en ganska stötig historia, men under testet anade vi den hĂ„rda sĂ€ttningen blott pĂ„ grusvĂ€g. En bidragande orsak till komforten kan vara bilens vikt. Adria Coral S 670 SL Supreme Ă€r ganska tung, den vĂ€ger in pĂ„ 3 100 kilo i grundutförande. Tyngd Ă€r i bilsammanhang liktydigt med komfort.

Den 150 hÀstar starka motorn fÄr snabbt upp bilen i marschfart: att hÀnga med Àven i upptrissat tempo Àr inga problem. LÄdan Àr manuell, jag föredrar den automatiska, fÀrden blir dÄ mer avslappnad.

Bodelen hÄller tyst och frÄn bodelsdörren hörs ingenting, trots invÀndig trappa som normalt Àr en irriterande ljudkÀlla.

UtrustningsnivÄn Àr god, men spretar. En bil i den hÀr prisklassen ska ha Traction+, ett antispinn- och antisladdsystem med hillholder. Och en duglig stereo. Men icke!

I övrigt har den allt– backvarnare, farthĂ„llare, AC, elhissar, elspeglar, ABS, bromskraftförstĂ€rkare, dubbla airbags och ett centrallĂ„s som Ă€ven lĂ„ser bodelsdörren.

TĂ„l att lastas

Strax över ett ton i lastvikt Àr mycket för en bil i den hÀr divisionen. Med tanke pÄ att det Àr en bil avsedd för tvÄ Àr risken för överlast liten, Àven pÄ lÄngsemestern. Maxlasten i garaget Àr satt till 150 kilo för att inte de goda vÀgegenskaperna ska Àventyras.

Med ett chassi pÄ 3 500 kilo Àr lastvikten klena 424 kilo och det gynnar knappast andrahandsvÀrdet eller nerverna nÀr polisen vinkar pÄ vÄgstationen.

Trots ett tekniskt dubbelgolv har vattentanken sin plats i sittgruppssoffans sockel. Synd pÄ stuvutrymmet som försvinner, bra för viktfördelningen.

I dubbelgolvet finns smĂ„ ”lönnfack” för ditten och datten man sĂ€llan behöver. Dubbelgolvets huvudsakliga funktion Ă€r att ge rum för den vattenburna golvvĂ€rmen.

Vinter? Ja tack!

Vinteregenskaperna duger gott. Vattenburen vÀrme inklusive golvvÀrme, men endast tillgÀnglig i sovrum, sittgrupp och förarhytt. I köket Àr golvvÀrmen elektrisk. Den hÀr ordningen Àr en konsekvens av att man gett bilen en lÄg profil som inte tillÄter dubbelgolv genom hela bodelen.

Runt vÀggarna löper luftspalter som jagar vÀck kyla och fukt. Bra. Tömningen av grÄvattentanken sker frostfritt i garaget. Mycket bra!

NÄgot att klaga pÄ? Jo, vi saknar sarg runt sÀngarna. I nulÀget riskerar tÀcket att hamna över konvektorerna med pÄföljd att vÀrmen inte slÀpps fram.

Vi tycker

Coral S 670 SL Supreme Àr en kompetent, körglad och vÀlbyggd bil för tvÄ personer som vill fortsÀtta Äka husbil Àven nÀr vintern slÄr till. NÄgra allvarliga missar har vi inte hittat. Men vi saknar hall och gillar inte att sittgruppen krympt jÀmfört med den föregÄende modellen.

Styrkan Ă€r att bilen Ă€r optimerad för tvĂ„ boende. Det kan verka lockande att köpa en bil med taksĂ€ng, bara för att ha den ”om utifall att”. Men ”less is more” Ă€r en sanning Ă€ven i husbilsvĂ€rlden. Varför kompromissa bort takhöjd och ljusinslĂ€pp för att hysa nattgĂ€ster nĂ„gon enstaka gĂ„ng. Sittgruppen Ă€r ju bĂ€ddbar!

Priset höjer inga ögonbryn.

Huruvida den hotar syskonet Matrix Supreme som bÀst sÀljande Adria ÄterstÄr att se.

Fakta

Utrustning testbil

ABS, dubbla airbags, farthÄllare, elhiss, elspeglar, c-lÄs inkl bodel, AC kupé, backvarnare, insynsskydd plissé, Alde vattenburen vÀrme, vÀrmevÀxlare, varmvattenberedare, golvvÀrme vatten, golvvÀrme el vid kök, kyl med frys, spis, 100 procent LED belysning, klÀdsel i konstskinn, TV förberedd i sovrum och sittgrupp, isolerad och uppvÀrmd spillvattentank inkl tömningskran

Vi gillar

  • Vinteregenskaperna
  • Sovrummet
  • Badrummet
  • UtrustningsnivĂ„n
  • Motorvalet
  • Frostskyddad tömning av spillvattentanken

 

Vi önskar

  • Större sittgrupp
  • Gasolomkopplare som standard – viktig detalj pĂ„ en vinterbil
  • Sarg runt sĂ€ngarna som hindrar tĂ€cket att blockera konvektorerna
  • Fönster ovanför lillsoffan
  • Golv utan nivĂ„skillnad – med golvvĂ€rme i hela bilen

 

Vi gillar inte

  • För högt kök – 96 centimeter
  • Saknas hall – nĂ„got Adria annars Ă€r duktiga pĂ„

Vill du lÀsa mer om Adria? Klicka hÀr!

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift