Fuktskador är alla husbilsägares mardröm. Men de är inte jobbiga att få bukt med – om man tar dem i tid.
Av Tommy Ahlgren
Vi lagar dussintals fuktskadade husbilar varje år. Många går fort och kostar bara några tusenlappar. Det kan handla om en lastlucka eller två. Eller ett alkovfönster som inte står emot längre.
Men så finns det skador som fått gro i flera år. Då blir det dyrt av flera anledningar. Dels sprider sig vattnet och man behöver öppna upp en större yta för att åtgärda. Med allt vad det innebär i att riva och sedan återmontera inredningen ombord.
Dels kan dyra saker som den utvändiga plåten ha påverkats. Ett plåtbyte är inte billigt. I synnerhet om originalplåten inte går att få tag i längre. Då måste den trasiga plåten lagas. Det betyder många arbetstimmar av spacklande, slipande och målande.
Så, ta för vana att syna bilen ordentligt varje år. Och fuktmät för bövelen! Även om du gjorde det förra året och bilen var torr så kan det finnas en begynnande fuktskada i bilen. Tar du den i tid… Ja du förstår!
På bilderna har vi en äldre husbil som fått en fuktskada i vänster vägg på grund av ett läckande fönster. En av de absolut vanligaste anledningarna till fuktskada.

Tommy arbetar på Mobilen i Borås AB och har mekat, reparerat och fixat med ett par tusen begagnade husbilar av alla fabrikat och årsmodeller.
Han har sett vad tidens tand gör med husbilar och vilka tekniska lösningar som håller.
På Allt om Husbilen delar han med sig av sin erfarenhet.
