GÄr för knockout!
HÀr har vi en premiumbil som prismÀssigt ligger i övre mellanklassen. Det Àr som om Mike Tyson fightats i lÀtt tungvikt. Given knockout?  Nja.
Â
Text och foto Stefan Janeld
Â
Explorateur Ă€r Pilotes högsta serie halvintegrerade husbilar. De byggs med trĂ€fria bodelsvĂ€ggar, inredningen Ă€r skruvad i aluminiumförstĂ€rkningar i vĂ€ggarna. Ett uppvĂ€rmt dubbelgolv hĂ„ller fötterna varma. VĂ€lj vattenâ eller luftburen vĂ€rme, vĂ€lj om vĂ€ggarnas utsida ska vara aluminium eller glasfiber. Aluminium ger en högre finish, glasfiber Ă€r enklare att laga om olyckan Ă€r framme.
Explorateur har varit en framgÄng för Pilote i det helintegrerade segmentet, i synnerhet toppmodellen Diamond Edition. Men den halvintegrerade har haft svÄrt att ta en plats pÄ marknaden.
Med en helt ny planlösning och en prislapp som bantats rejÀlt hoppas man fÄ fart pÄ försÀljningen. à tminstone i Sverige, dÀr goda vinteregenskaper Àr en sÀljande faktor.
BekvÀm vÀgvagn
Det Àr höstens första dag. Solen öser ner frÄn en klarblÄ himmel, luften Àr frisk och löven yr i den kraftiga nordanvinden. En fantastisk dag att Äka husbil. Sidvinden Àr stark men AL-KO chassit Àr som klistrat mot marken. Det rycker lite men jag behöver inte kurskompensera. KÀnslig för sidvind? Absolut inte!
Jag sitter riktigt bekvÀmt. Stolarna frÄn Aguti Àr lÀgre Àn Fiat original och jag slipper den höga körstÀllningen. LjudnivÄn Àr lÄg trots hÄrd vind. Det borde vina en del vid takluckorna, men nix. VÀgljudet förnims, men inte mer. Motorn gör sig pÄmind, men att samtala stöter inte pÄ nÄgra inga problem.
Under huven sitter en 150 hÀstars stark Fiat pÄ 2,3 liter. Passar bilen perfekt och ger en angenÀm fÀrd i alla farter Ànda upp till upptrissat motorvÀgstempo. LÄdan Àr manuell. Som bestÀllare kryssar jag för automatversionen. Den motorn parad med automat Àr Fiats mest harmoniska drivlina, om du frÄgar mig.
Chassit Àr som sagt frÄn AL-KO, hanterar ojÀmnheter bra utan eftergung. PÄ ojÀmnt underlag Àr fÀrden kontrollerad och komfortabel.
UtrustningsnivĂ„n Ă€r hög â ABS, Traction+ antispinn med hillholder, antisladd, dubbla airbags, CD stereo, backkamera, elhissar, elspeglar och farthĂ„llare. Allt en modern komfort- och sĂ€kerhetsbilist kan krĂ€va.
Stuvutrymme för tvÄ
Dubbelgolvet Àr ett sÄ kallat tekniskt dubbelgolv. En term som betyder lite olika saker beroende pÄ vilken tillverkare man konsulterar. I Pilotes fall betyder det ett partiellt dubbelgolv nedsÀnkt i chassiramen. Fördelarna Àr att man fÄr ner vattentanken och kan ordna stora stuv under lÄngbÀddarna utan att de blir höga.
Nackdelen Ă€r att den mesta tekniken fortfarande mĂ„ste ges plats i bodelen â batterier, vĂ€rmare, elcentral. Det stjĂ€l invĂ€ndigt stuvutrymme.
ĂndĂ„ Ă€r kĂ€nslan att utrymmena rĂ€cker för ett resande par. Ăven ett som gĂ€rna tar med lite extra för alla eventualiteter. Det Ă€r gott om överskĂ„p, under lĂ„ngbĂ€ddarna finns djupa stuvutrymmen och i badrummet en rejĂ€l garderob.
Testbilen har en totalvikt pÄ 3 700 kilo och fÄr lastas med 540 kilo. Mycket? Nej, men godkÀnt. Bilen erbjuds ocksÄ med 4 250 kilo totalvikt och lastar dÄ över ett ton. Det kraftigare chassit betingar 14 300 kronor.
Vintern dÄ?
VÀrmesystemet Àr vattenburet och seriöst utformat. Utmed vÀggarna och i överskÄpen löper luftspalter som jagar kyla och fukt. Alla konvektorer Àr monterade för god effekt. NÄgot som inte Àr helt sjÀlvklart i alla bilar med den vÀrmekÀllan.
Vattentanken Àr placerad i det uppvÀrmda dubbelgolvet. Men icke spillvattentanken. Den hÀnger under bilen. Isolerad och uppvÀrmd med hjÀlp av vÀrmesystemet. Det senare Àr en viktig detalj. Ibland vÀrms tanken av el. Det Àr dels inte lika effektivt och dels kan man glömma aktivera uppvÀrmningen. Tömningen av tanken Àr dock utvÀndigt reglerad, knappast optimalt.
Vill man spara pengar och cirka 40 kilo lastvikt kan man bestĂ€lla bilen med luftburen vĂ€rme. Ăven med den vĂ€rmekĂ€llan vĂ€rms spillvattentanken av vĂ€rmaren.
Jag bedömer bilen vara en bra Äretruntbil.
Jag tycker
Bygget Ă€r seriöst hela vĂ€gen utan att prislappen skenar ivĂ€g. Pilote har valt att lĂ€gga krut pĂ„ kvalitet som ger bilen ett lĂ„ngt och friskt liv â AL-KO chassi, rejĂ€la rutor, en ren undersida utan massa sladdhĂ€rvor och försedd med skyddande glasfiberskiva, drĂ€nerad dessutom sĂ„ fukt frĂ„n insidan kan hitta ut innan den orsakar skador.
Det finns bilar med lika tung prislapp som Àr betydligt enklare byggda och med luftburen vÀrme.
Svagheten Àr den lÄga profilen, det kostar takhöjd i sovrummet. Hade man gjort bilen en decimeter högre kunde dubbelgolvet dessutom rymt all teknik. Men det Àr en randanmÀrkning och visar bara pÄ att bilen har mycket fÄ svagheter.
Styrkorna Àr desto fler: en riktig Äretruntbil med en rymlig sittgrupp, troligen rekord i en sÄ pass kort lÄngbÀddarbil. För tvÄ resenÀrer som vill fÀrdas i kompakt lÄngbÀddarsbil, och inte vara tvungna att styra mot varmare breddgrader nÀr kvicksilvret sjunker under nollan, Àr detta ett alternativ att beakta.
Om den slÄr knockout pÄ konkurrenterna? Inte riktigt, men den tillhör toppskiktet av halvintegrerade husbilar.
Fakta
- Modell Pilote Explorateur P731 LJE
- Ursprungsland Frankrike
- Chassi Fiat + AL-KO
- Motor 2,3 MJ 150hk
- Vridmoment 350Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad manuell
- Totalvikt 3 500 kg / 3 700 kg / 4 250 kg
- Max last ca 380 kg / 540 kg / 1 040 kg
- L x B x H 731 x 230 x 285 centimeter
- BrÀnsletank 90 liter
- Vattentank 130 liter
- GrÄvattentank 110 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bÀddar 2 + 1,5
- Antal bÀltade platser 4
- Grundpris: 766 000:-
- Pris som testad: 821 695:-
- www.pilote.fr
- Vi lÄnade bilen av Skoklosters Husbilar i BÄlsta
Vi gillar
- Sittgruppen
- Köket
- Badrummet
- Modern byggteknik
- Vinterdugligheten
- Köregenskaperna
Â
Vi önskar
- BÀttre takhöjd i sovrummet
- Att spillvattentanken och dess tömning fick ta plats i dubbelgolvet
- Lite lÀngre sÀngar
Â
Vi gillar inte
- Den utvÀndiga tömningen av spillvattentanken
Utrustning testbil
ABS, airbags, antisladdsystem, antispinnsystem med hillholder, farthÄllare, elhiss, elspeglar, c-lÄs Àven bodel, AC kupé, insynsskydd plissé, Alde vattenburen vÀrme, vÀrmevÀxlare, varmvattenberedare, kyl med frys, spis, isolerad uppvÀrmd spillvattentank, 100 procent LED belysning, uppvÀrmt dubbelgolv, köksflÀkt
Vill du lÀsa mer om Pilote? Klicka hÀr!