Meny

.

Pilote Explorateur P731 LJE

GÄr för knockout!

HÀr har vi en premiumbil som prismÀssigt ligger i övre mellanklassen. Det Àr som om Mike Tyson fightats i lÀtt tungvikt. Given knockout?  Nja.

 

Text och foto Stefan Janeld

 

Explorateur Ă€r Pilotes högsta serie halvintegrerade husbilar. De byggs med trĂ€fria bodelsvĂ€ggar, inredningen Ă€r skruvad i aluminiumförstĂ€rkningar i vĂ€ggarna. Ett uppvĂ€rmt dubbelgolv hĂ„ller fötterna varma. VĂ€lj vatten– eller luftburen vĂ€rme, vĂ€lj om vĂ€ggarnas utsida ska vara aluminium eller glasfiber. Aluminium ger en högre finish, glasfiber Ă€r enklare att laga om olyckan Ă€r framme.

Explorateur har varit en framgÄng för Pilote i det helintegrerade segmentet, i synnerhet toppmodellen Diamond Edition. Men den halvintegrerade har haft svÄrt att ta en plats pÄ marknaden.

Med en helt ny planlösning och en prislapp som bantats rejĂ€lt hoppas man fĂ„ fart pĂ„ försĂ€ljningen. Åtminstone i Sverige, dĂ€r goda vinteregenskaper Ă€r en sĂ€ljande faktor.

BekvÀm vÀgvagn

Det Àr höstens första dag. Solen öser ner frÄn en klarblÄ himmel, luften Àr frisk och löven yr i den kraftiga nordanvinden. En fantastisk dag att Äka husbil. Sidvinden Àr stark men AL-KO chassit Àr som klistrat mot marken. Det rycker lite men jag behöver inte kurskompensera. KÀnslig för sidvind? Absolut inte!

Jag sitter riktigt bekvÀmt. Stolarna frÄn Aguti Àr lÀgre Àn Fiat original och jag slipper den höga körstÀllningen. LjudnivÄn Àr lÄg trots hÄrd vind. Det borde vina en del vid takluckorna, men nix. VÀgljudet förnims, men inte mer. Motorn gör sig pÄmind, men att samtala stöter inte pÄ nÄgra inga problem.

Under huven sitter en 150 hÀstars stark Fiat pÄ 2,3 liter. Passar bilen perfekt och ger en angenÀm fÀrd i alla farter Ànda upp till upptrissat motorvÀgstempo. LÄdan Àr manuell. Som bestÀllare kryssar jag för automatversionen. Den motorn parad med automat Àr Fiats mest harmoniska drivlina, om du frÄgar mig.

Chassit Àr som sagt frÄn AL-KO, hanterar ojÀmnheter bra utan eftergung. PÄ ojÀmnt underlag Àr fÀrden kontrollerad och komfortabel.

UtrustningsnivĂ„n Ă€r hög – ABS, Traction+ antispinn med hillholder, antisladd, dubbla airbags, CD stereo, backkamera, elhissar, elspeglar och farthĂ„llare. Allt en modern komfort- och sĂ€kerhetsbilist kan krĂ€va.

Stuvutrymme för tvÄ

Dubbelgolvet Àr ett sÄ kallat tekniskt dubbelgolv. En term som betyder lite olika saker beroende pÄ vilken tillverkare man konsulterar. I Pilotes fall betyder det ett partiellt dubbelgolv nedsÀnkt i chassiramen. Fördelarna Àr att man fÄr ner vattentanken och kan ordna stora stuv under lÄngbÀddarna utan att de blir höga.

Nackdelen Ă€r att den mesta tekniken fortfarande mĂ„ste ges plats i bodelen – batterier, vĂ€rmare, elcentral. Det stjĂ€l invĂ€ndigt stuvutrymme.

ÄndĂ„ Ă€r kĂ€nslan att utrymmena rĂ€cker för ett resande par. Även ett som gĂ€rna tar med lite extra för alla eventualiteter. Det Ă€r gott om överskĂ„p, under lĂ„ngbĂ€ddarna finns djupa stuvutrymmen och i badrummet en rejĂ€l garderob.

Testbilen har en totalvikt pÄ 3 700 kilo och fÄr lastas med 540 kilo. Mycket? Nej, men godkÀnt. Bilen erbjuds ocksÄ med 4 250 kilo totalvikt och lastar dÄ över ett ton. Det kraftigare chassit betingar 14 300 kronor.

Vintern dÄ?

VÀrmesystemet Àr vattenburet och seriöst utformat. Utmed vÀggarna och i överskÄpen löper luftspalter som jagar kyla och fukt. Alla konvektorer Àr monterade för god effekt. NÄgot som inte Àr helt sjÀlvklart i alla bilar med den vÀrmekÀllan.

Vattentanken Àr placerad i det uppvÀrmda dubbelgolvet. Men icke spillvattentanken. Den hÀnger under bilen. Isolerad och uppvÀrmd med hjÀlp av vÀrmesystemet. Det senare Àr en viktig detalj. Ibland vÀrms tanken av el. Det Àr dels inte lika effektivt och dels kan man glömma aktivera uppvÀrmningen. Tömningen av tanken Àr dock utvÀndigt reglerad, knappast optimalt.

Vill man spara pengar och cirka 40 kilo lastvikt kan man bestĂ€lla bilen med luftburen vĂ€rme. Även med den vĂ€rmekĂ€llan vĂ€rms spillvattentanken av vĂ€rmaren.

Jag bedömer bilen vara en bra Äretruntbil.

Jag tycker

Bygget Ă€r seriöst hela vĂ€gen utan att prislappen skenar ivĂ€g. Pilote har valt att lĂ€gga krut pĂ„ kvalitet som ger bilen ett lĂ„ngt och friskt liv – AL-KO chassi, rejĂ€la rutor, en ren undersida utan massa sladdhĂ€rvor och försedd med skyddande glasfiberskiva, drĂ€nerad dessutom sĂ„ fukt frĂ„n insidan kan hitta ut innan den orsakar skador.

Det finns bilar med lika tung prislapp som Àr betydligt enklare byggda och med luftburen vÀrme.

Svagheten Àr den lÄga profilen, det kostar takhöjd i sovrummet. Hade man gjort bilen en decimeter högre kunde dubbelgolvet dessutom rymt all teknik. Men det Àr en randanmÀrkning och visar bara pÄ att bilen har mycket fÄ svagheter.

Styrkorna Àr desto fler: en riktig Äretruntbil med en rymlig sittgrupp, troligen rekord i en sÄ pass kort lÄngbÀddarbil. För tvÄ resenÀrer som vill fÀrdas i kompakt lÄngbÀddarsbil, och inte vara tvungna att styra mot varmare breddgrader nÀr kvicksilvret sjunker under nollan, Àr detta ett alternativ att beakta.

Om den slÄr knockout pÄ konkurrenterna? Inte riktigt, men den tillhör toppskiktet av halvintegrerade husbilar.

Fakta

Vi gillar

  • Sittgruppen
  • Köket
  • Badrummet
  • Modern byggteknik
  • Vinterdugligheten
  • Köregenskaperna

 

Vi önskar

  • BĂ€ttre takhöjd i sovrummet
  • Att spillvattentanken och dess tömning fick ta plats i dubbelgolvet
  • Lite lĂ€ngre sĂ€ngar

 

Vi gillar inte

  • Den utvĂ€ndiga tömningen av spillvattentanken

Utrustning testbil

ABS, airbags, antisladdsystem, antispinnsystem med hillholder, farthÄllare, elhiss, elspeglar, c-lÄs Àven bodel, AC kupé, insynsskydd plissé, Alde vattenburen vÀrme, vÀrmevÀxlare, varmvattenberedare, kyl med frys, spis, isolerad uppvÀrmd spillvattentank, 100 procent LED belysning, uppvÀrmt dubbelgolv, köksflÀkt

Vill du lÀsa mer om Pilote? Klicka hÀr!

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift