Stora alkovbilar är inte de hetaste objekten på marknaden. Men för en barnfamilj kanske det bästa valet – och med några år på nacken – till ett rimligt pris.
Text och foto Stefan Janeld
Italienska Ci har sålts i Sverige i ca 15 år. Under alla dessa år har den modell vi tog en tur med funnits på marknaden, om än under flera olika namn – Carioca, Elliot, Granduca.
Chassit har växlat mellan Fiat och Ford. På tidiga modeller är våningsängen placerad längsled i bilen, på senare år tvärmonterad, vilket är att föredra: sängarna blir större och rymmer även en vuxen. Testbilen är 660 centimeter kort och 222 centimeter smal. Dagens bilar har vuxit med 40 centimeter på längden och en decimeter på bredden – nota bene utan att utrymmet ombord blivit märkbart större.
Från 2010 byggs bilarna utan trä i väggarna och med isolering av slutna celler istället för frigolit. Det minskar risken för fuktskador. Något som fabrikatet hade bekymmer med under en tid. Nu lämnar man 6 års fuktskadegaranti.
Årets upplaga av Ci Carioca 40 heter Ci Magis 77 eller RollerTeam Zefiro 277, den förra med ljus den senare med mörk inredning. Prislapp på omkring 600 000 kronor. Den här kostar en tredjedel.
Hög på smalt chassi
Det camperchassi vi idag är bortskämda med fanns inte när den här bilen byggdes. Den står på ett standard, relativt högt transportbilschassi med samma spårvidd på fram- som bakaxel. Som lök på laxen valde Ci en rak taklinje istället för att sänka taket bakom alkoven. Resultatet är en hög bil som lutar en hel del om man inte tar det varligt i kurvor och rondeller.
Motorn heter 2,8idTD och är den sista versionen innan Fiat förärade sina motorer elektronisk insprutning. Den är på 122 hästkrafter och puttar på bra upp till 90 km/h. Börjar det gå uppför får man växla ner för att hålla farten. Den femväxlade lådan är lättjobbad, men knappast distinkt. Motorljudet är konstant närvarande, här har det hänt en hel del de senaste tio åren.
Säkerhetsmässigt är bilen inte i nivå med dagens – ABS bromsar och bilbälten. That’s it!
Komfortkontot är inte heller särskilt välfyllt. Elhissar, elspeglar och en CD spelare.
Bra lastvikt
En stor familjebil behöver gott om stuvutrymmen. Här ombord råder ingen brist på det. Under den större sittgruppen är det stora utrymmen och överskåpen som löper under taket rymmer en hel del. Tidigare ägare har snickrat egna hyllor i dem för att kunna utnyttja dem maximalt. Men det finns bara en garderob, en liten rackare. Ändå tror jag en familj om fyra reder sig utan bekymmer. Bilen är godkänd för sju personer, en miss. För jag hittar bara fyra bilbälten ombord.
Lastvikten är på 630 kilo och det får anses bra för en husbil med totalvikt på 3,5 ton.
Känns fräsch
För att vara en tretton år gammal lågprisprodukt med tiotusen mil på mätaren är den i mycket gott skick. Ut- som invändigt. Luckan till gasolutrymmet har tagit stryk och mekanismen för att bredda sofforna har kärvat fast. En spricka i en kofångare och lite repor i garderob och köksskåp. Det är de skavanker jag kunde hitta. Och, ingen antydan till fuktskador annat än lite jordslag under en sittdyna.
Undertill finns, som väntat, ytrost på många detaljer men själva chassiramen är fortfarande vit och fin. Plywoodskivan som är bodelens undersida är helt torr, såvitt jag kunde se. Kort sagt; bilen är frisk!
En anledning kan vara att bilen stått inomhus vintertid och sluppit salta och moddiga vägar. Ty det är ingen vinterbil. Man kan nog klara ett sportlov med lite god vilja, men det saknas luftspalter utmed väggarna som låter varm luft cirkulera och skingra kyla och kondens. Elpatron saknas och spillvattentanken är varken isolerad eller uppvärmd.
Jag tycker
Stora alkovbilar är alltid trevliga och rymliga och med så här stora rutor har man bra kontakt med omgivningen. Att Ci valt en rak taklinje må påverka vägegenskaperna negativt, men å andra sidan ökar den trivseln ombord.
Kan man leva med att resa i lugn husbilslunk och med ett badrum i tunnaste plast är den här pärlan mycket husbil för slantarna. Det man försakar mot dagens upplaga är ett stabilare chassi, piggare motor och bättre vinteregenskaper.
Fakta
- Modell Ci Carioca 40
- Årsmodell 2000
- Ursprungsland Italien
- Chassi Fiat
- Motor 2,8 idTD 122hk
- Vridmoment 285 Nm
- Växellåda 5 vxl manuell
- Mätarställning 9 822 mil
- Totalvikt 3 500 kg
- Max last 630 kg
- Bränsletank 80 liter
- L x B 660 x 222 centimeter
- Pris 215 000 kr
- Vi lånade bilen av Mobilen i Borås
Håller än
- Planlösningen
- Stora rutor
- Sittgruppen
Hopplöst ute
- Chassit
- Plastigt badrum
Utrustning testbil
Elhissar, elspeglar, kyl med frys, spis, ugn, kassettoa, dusch med draperi, markis, CD stereo, luftburen värme, varmvattenberedare