Lyckad drop-down för familjen
Nya modellserien Matrix, med drop-down bÀdd över dinetten, har varit en lyckad affÀr för Adria. Allt som tillverkas gÄr Ät. Modellen i detta test Àr helt ny och det enda exemplaret som tillverkats 2010. Vi hÀngde pÄ lÄset dagen efter den nÄdde svensk mark för att ta en nÀrmare titt.
Â
Text och foto Stefan Janeld
Â
Jag svĂ€nger ut frĂ„n Adrias grindar i ett dimmigt och regnvĂ„tt Tenhult. Motorn Ă€r den 130 hĂ€star starka common rail diesel som vi Ă€r vĂ€l bekanta med, specialtillverkad enkom för husbilar. Den rĂ€cker gott och vĂ€l. Standardmotorn pĂ„ 100 hĂ€stkrafter vill ingen ha, den större trelitersmotorn pĂ„ 160 hĂ€star vĂ€ljer den som föredrar automatlĂ„da. Annars kĂ€nns den som âoverkillâ. Testbilen Ă€r ganska vĂ€lutrustad med bĂ„de farthĂ„llare, backkamera, dubbla airbags och luftkonditionering. Men varför inte antisladd eller antispinn? Och stereo! NĂ€r ska husbilsbranschen förstĂ„ att en bra stereo ger status Ă„t hela fordonet?
PÄ asfalt gÄr bilen tyst, pÄ grusvÀg skramlar och gnekar den lite. Inte störande men mer Àn i en bil utan nedfÀllbar sÀng. Chassit svÀljer ojÀmnheter förvÄnansvÀrt bra för att vara ett standardchassi med bladfjÀdrar. En viss rekyl och lite darr noteras frÄn fjÀdringen men inget överdrivet. Bilens tyngd, dryga 3 000 kilo olastad, och kort överhÀng, ger lugn fÀrd. En hjulbas pÄ strax över fyra meter Àr generöst pÄ en bil under sju meter. Fördelen Àr, förutom den relativt goda fjÀdringskomforten, bra kursstabilitet. LÄng hjulbas och tyngd Àr viktiga komfortfaktorer.
Jag sitter bra i stolarna, inte allt för högt, och med gott lÄrstöd eftersom sittdynan gÄr att justera. Men som alltid hamnar jag nÀra ratten för att nÄ den djupa kopplingspedalen.
Halvdinette guschelov
Det första jag lĂ€gger mĂ€rke till i bodelen Ă€r den enorma sittgruppen. Bordet Ă€r ett av de större som skĂ„dats i en husbil. ĂndĂ„ Ă€r det gott om svĂ€ngrum ombord med massor av golvyta. En grĂ„mulen dag till grotts Ă€r det ljust inomhus. Ovanligt i bilar med drop-down sĂ€ng eftersom sĂ€ngen blockerar en stor del av taket dĂ€r taklucka normalt slĂ€pper in ljus.
Dinetten Àr en traditionell halvdinette. Den planerade vinkeldinetten överlevde inte broschyrstadiet. Sex personer sitter i god komfort. Fem personer Àter en rejÀl middag utan att behöva lÀmna karotterna pÄ diskbÀnken.
Vinkeldinetten gynnar bÀddbarheten. Det gÄr fort att bygga sÀng. Ett varningens ord till de med dÄlig rygg: bordet Àr rejÀlt tungt.
Under fĂ€rd har man god utsikt frĂ„n dinetten, Ă€ven Ă„t höger. SĂ€llsynt i dagens husbilar. Dynan har ett bra sittdjup och ger lĂ„rstöd gott nog för lĂ„ngfĂ€rd. Ăr man fler Ă€n fyra Ă„kande erbjuds en extra, bakĂ„tvĂ€nd, bĂ€ltad plats i soffan innanför dörren. En Adria-finess som fler borde kopiera.
Sex sover gott
Ovanför dinetten finns den nedfÀllbara sÀngen som blivit sÄ populÀr hos husbilstillverkarna. I denna bil elektriskt manövrerad, standard Àr manuell höj- och sÀnkning. Den mÀter dugliga 195 x 135 centimeter. Man kan sova i den bÀddade dinetten samtidigt som den nedfÀllbara bingen nyttjas. Och det kan behövas oftare Àn man tror. Maxvikten i drop-down sÀngen Àr satt till 150 kilo. De som vill sova tillsammans fÄr inte vara alltför fullvuxna. Vi noterar med glÀdje att sÀngen inte blockerar bodelsdörren i nedfÀllt lÀge. Med sÀngen uppe Àr det hela 190 centimeter i takhöjd i dinetten. Bra!
LÀngst bak finns barnens sÀngar. TvÄ rejÀla bÀddar, 217 x 85 centimeter, med draperi för avskildhet. Den övre Àr försedd med bÄde taklucka och fönster vid huvudÀndan. Den nedre har ett fönster mitt pÄ som Àven kommer föraren till godo under fÀrd. Den övre sÀngen fÄr man bara ligga i om man vÀger under 70 kilo. Inget för den vuxne fiskepolaren alltsÄ.
Den nedre sÀngen kan fÀllas upp för att ge mer plats i garaget. Totalt kan sex personer sova i denna förhÄllandevis kompakta husbil.
Riktig hall
Köket Àr som modet föreskriver ett vinkelkök, modernt utformat med praktiska, överblickbara lÄdor istÀllet för skÄp. Djup ho och högt utkast pÄ blandaren Àr praktiska detaljer, spis med ugn uppskattas. KylskÄpet Àr frÄn Dometic med stort frysfack överst om sÄ önskas. Trots att bilen inte Àr bred Àr det gott om utrymme att passera kocken. Men varför Àr köket sÄ högt? Hela 98 centimeter. Norm i ett hem Àr 90 centimeter.
Badrummet Ă€r inget âraumbadâ men fungerar vĂ€l. En taklucka gör att Ă€ven tvĂ„ meter lĂ„nga personer kan ta en dusch.
Som en av fÄ bilar pÄ marknaden har den hÀr en riktig hall. Komplett med dörrförsedd garderob och skoskÄp. TyvÀrr Àr det invÀndiga steget sÄ litet att man antingen fÄr ta av sig skorna utanför bilen eller kliva in i bodelen och ta av dem dÀr.
Klent med stuvutrymmen
Ska man resa en hel familj sĂ€tter inte lastvikten grĂ€nsen för packningens storlek ombord. Testbilen stĂ„r pĂ„ ett sĂ„ kallat Heavy Chassi med en totalvikt om 4 000 kilo. Den tillĂ„ter i det nĂ€rmaste ett tons last. Nej, packningens storlek begrĂ€nsas av stuvutrymmena, eller snarare bristen pĂ„ dem. Visserligen erbjuds garage baktill. Men anvĂ€nds den nedre sĂ€ngen Ă€r det inte sĂ€rskilt stort. ĂverskĂ„p finns och tvĂ„ garderober rĂ€cker lĂ„ngt, en till ytterklĂ€der och en till annat. Men plats till leksaker, blöjor, Ă€ndlösa ombyten och annat som hör barn till Ă€r det inte sörjt för.
Bilen kan köpas med ett chassi pÄ 3 500 kilos totalvikt. Det begrÀnsar lastförmÄgan och risken för överlast ökar.
Vinterbil? Nja
Vintertid klarar bilen enstaka helger eller ett sportlov kopplad till elstolpe och med utvÀndigt tÀcke över kupén. Elstolpe dÀrför att Adria skickar med 230 volts golvvÀrme som standard i den Scandinavian Edition de sÀljer pÄ den svenska marknaden. Ett drÀgligt klimat ombord kostar annars mycket gasol. GrÄvattentanken Àr isolerad och uppvÀrmd, bakom soffor och lÀngs bÀddarna finns luftspalter som tillÄter varm luft att cirkulera. Ett högt placerat utblÄs i kupén vÀrmer överslafen och i viss mÄn kupén.
Jag tycker
Planlösningen Àr riktad till barnfamiljer och uthyrningsföretag, bÄda vÀxande mÄlgrupper för husbilstillverkarna. Jag tillhör den förstnÀmnda och kÀnner för första gÄngen att jag inte behöver gör avkall pÄ mina primÀra behov. TyvÀrr Àr jag för tung för att dela den nedfÀllbara sÀngen med min fru.
Jag imponeras av svÀngrummet ombord. Med smÄ barn Àr golvyta guld vÀrt. Dinetten med god runtomsikt Àr en höjdare och kanske den rymligaste halvdinetten i husbilsvÀrlden.
Adria har i stort alla rÀtt denna gÄng. Vilket blir tydligt nÀr man tittar pÄ vÄra kÀpphÀstar. Det enda som saknas för full pott Àr antispinn, antisladd, automatlÄda och en extra dieselvÀrmare. Allt tillgÀngligt för en extra slant.
Den klena viktangivelsen i drop-down sÀngen och överslafen bak kan bli ett problem för modellen. SÀrskilt hos uthyrare som vill nÄ en sÄ bred mÄlgrupp som möjligt. Det finns alkovbilar utan denna begrÀnsning.
Fakta
- Modell Adria Matrix 650 SK
- Ursprungsland Slovenien
- Chassi Fiat Heavy
- Motor Turbodiesel 130 hk
- Vridmoment 320Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad manuell
- Totalvikt 4000 kg
- Max last 981 kg inkl resande
- LxB 686 x 230 centimeter
- BrÀnsletank 90 liter
- Vattentank 110 liter
- GrÄvattentank 85 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bÀddar 4+2
- Antal bÀltade platser 5
- Grundpris 689 900:-
- Pris testbil 773 240:-
- www.adria.se
Vi gillar
- Dinetten â stor, lĂ€ttbĂ€ddad, bra utsikt
- Golvytan â som i en husvagn
- Köket â vĂ€lutrustat, gott om förvaring och arbetsyta
- Hallen â allt finns som hör en hall till
Â
Vi gillar inte
- Kökets höjd
Â
Vi önskar
- Större dörr till garaget pÄ höger sida
- Ett djupare insteg alternativt yttre trappsteg
- Â
Utrustning testbil
ABS, AC, farthÄllare, dubbla airbags, centrallÄs (Àven bodelsdörr), elhissar, isolerad uppvÀrmde spillvattentank, luftburen vÀrme 6kw med elpatron, 230 volts golvvÀrme
Vill du lÀsa mer om Adria? Klicka hÀr!