Familjebil med ambition.
En exklusiv helintegrerad familjebil med sex år på nacken och en behaglig prislapp. Hur klarar den en granskning med dagens kritiska ögon?
Text och foto Stefan Janeld
Laika är ett av Italiens mer prestigefyllda fabrikat. Ingår i Hymergruppen och marknadsförs som en mix av italiensk design med tysk kvalitet. Här hemma har de i omgångar sålt bra. Det finns gott om begagnade. Priserna ligger relativt högt som sig bör eftersom den håller klart högre klass än många andra sydeuropeiska fabrikat.
Det märks redan bakom ratten. Stolarna (tillval, kostade en hygglig slant) är stora, fåtöljlika, och behagligt stoppade. Väl spenderade pengar, de har inte tappat komforten 2 400 mil senare. Motorn är på 2,8 liter och förfogar över 128 hästar, uppiggade av en eftermonterad KCR effektbox. Det är enkelt att hänga med trafikrytmen såväl vid rödljusen som på motorvägen. Ljudet från motorn är råare, mer lastbilslikt, än dagens common-rail maskiner. Runtomsikten är bra och känslan för var bilen är placerad på vägen är påtaglig. På ojämnt underlag gnekar det en del från den nedfällbara sängen. Men i övrigt är det en tyst och väl hopsatt bodel. AL-KO chassit sväljer ojämnheterna bra utan rekyl från fjädringen och bilen känns stadig även när det svänger.
Underskåpen skvallrar
Trots att bilen är knappt sju meter lång är sittgruppen både ljus och rymlig och bordet har en anständig storlek. Här umgås fem personer. Med fönster i såväl bodelsdörr som i väggen bredvid dörren sitter baksätespassagerarna inte på undantag under färden.
Köket är ett välutrustat vinkelkök med gott om plats och förvaring. Åldern avslöjas av underskåpen. Dagens mer överblickbara och lättinredda lösning med lådor är klart överlägsen. Överskåpen öppnas med jalusier istället för luckor– en fråga om design mer än funktion. Stor kyl med separat frysfack gillas av hungriga familjer.
Glädjande nog finns en rejäl hall i bilen. Ovanligt idag, men för sex år sedan var funktion viktigare än ögonfägnad. Garderoben har plats för galgar och i botten hyllor för exempelvis skor.
Plats för gottpåsen
Toaletten är inte stor med dagens mått mätt. Inredningen är rejält plastig men har klarat åren med bravur. Vikvägg till duschen var inte vanligt 2004 och signalerar tydligt inriktningen mot en exklusiv kundkrets.
Längst bak, i en ganska mörk vrå, finns barnens hemvist, våningssängen. Två kupéer att sova, leka och spela GameBoy i. Entrén till sängarna är smal och ganska trång. Men väl på plats är ytan rejäl, 205 x 85 centimeter. Fönster i huvudändan sörjer för utsikt och minskad klaustrofobi. Vid fönstren finns avställning för bok, vattenglas och kanske en gottpåse. Den undre slafen kan fällas upp för att vinna garageutrymme.
Ingen vinterbil men bättre än de flesta
Bilen har dubbelgolv och vattenburen värme. Spillvattentanken är isolerad och uppvärmd. Insynsskyddet är dessutom dubbelt och isolerar bra. Dock rekommenderas yttre täcke. Vinterambitionen är tydlig och en skidhelg eller två är klart genomförbara. Det saknas väl ventilerade överskåp eller luftkanaler runt väggarna som håller kondens och kyla stången.
Jag tycker
En välplanerad och kompakt familjebil med massor av extra utrustning som förenklar livet ombord. Plus för den ljusa, bekväma dinetten och välutrustade hallen. Allt ombord känns robust och har klarat åren mycket väl.
På vägen står den inte långt efter dagens husbilar. AL-KO chassit vittnar om att Laika var seriösa med att bygga kvalitetsbil från grunden.
Denna sex år gamla Laika slår många nya husbilar under 700 000 kronor på fingrarna. Inte minst vad gäller vinteregenskaperna. Ska man få vattenburen värme kostar det normalt betydligt mer.
Fakta
- Modell Laika Ecovip H672
- Årsmodell 2004
- Ursprungsland Italien
- Chassi Fiat
- Motor Turbodiesel 128 hk (150 med KCR effektbox)
- Vridmoment 300Nm (350 med KCR effektbox)
- Växellåda Manuell 5 växlad
- Mätarställning 2400 mil
- Totalvikt 3500 kg
- Max last 360 kg inkl resande
- Bränsletank 80 liter
- LxB 690 x 235 centimeter
- Antal bäddar 2+2 samt bäddbar dinette
- Antal bältade platser 4
- Pris 669 000 kr
- Vi lånade bilen av Caravanhallen i Haninge
Håller än
- Motorstyrkan
- Dinetten
- Hallen
- Toaletten
Hopplöst ute
- Ingenting
Utrustning testbil
Elhissar, elspeglar, larm, AC bildel, CD, navigator, airbag, kyl med separat frys, spis, vattenburen värme, kassettoa, markis med safarirum, aluminiumfälgar, stödben, centraldammsugare, TV-antenn, TV med DVD, utvändig dusch, säkerhetsskåp
Antal bäddar 2+2 samt bäddbar dinette