Smart & snygg.
För den som stÄr ut med det vÀl tilltagna priset och köper husbil pÄ design, exklusivitet och prestanda kommer de smarta lösningarna som en positiv överraskning.
Â
Testad av Stefan Janeld
Text och foto Stefan Janeld
Â
I förarstolen Ă€r det som vanligt. NĂ€stan. Hymer har kastat ut Fiats stolar och satt dit skinnklĂ€dda frĂ„n SKA. Sittkomforten Ă€r bĂ€ttre, dock högre Ă€n jag Ă€r van vid. Ratten hamnar mellan knĂ€na. För att ge bra stöd för lĂ„ren pĂ„ lĂ„ngfĂ€rd gĂ„r det att tilta upp sittdynans framkant. TyvĂ€rr höjer det sittstĂ€llningen ytterligare och jag kan dĂ€rför inte anvĂ€nda funktionen fullt ut. ĂnskvĂ€rt vore att istĂ€llet kunna tilta sittdynan djupare i bakkant för att fĂ„ optimalt lĂ„rstöd.
Kupén Àr rustad till tÀnderna. Tack. Dubbla airbags, luftkonditionering, farthÄllare, stereo med backkamera och navigation, elhissar, elspeglar, antispinn, antisladd och ABS.
Testdagen Àr blÄsig, i byarna Àr det stormstyrka. Vinden tar tag i bilen men det blir aldrig obehagligt. Inredningen Àr solid utan skrammel, Àven nÀr asfalterad vÀg tar slut och grusvÀg tar vid. Skvallrar om god kvalité pÄ bygget.
PÄ grusvÀg blir det lite studsig fÀrd över ojÀmnheterna. Bilen stÄr pÄ ett Fiat originalchassi med bladfjÀdrar, lÀgg till det en relativt kort hjulbas och rejÀlt överhÀng. FÀrden Àr ÀndÄ komfortabel. Det Àr en tung bil och tyngden dÀmpar rörelserna. Man kan förvÄnas över att det inte Àr ett AL-KO chassi pÄ en sÄ pass exklusiv bil. En förklaring kan vara att man i dagslÀget inte kan fÄ antisladdsystem till ett AL-KO chassi. Hymer har ett lÄngtgÄende sÀkerhetstÀnkande vilket troligen spelat in.
Som alltid Ă€r det roligt att ratta den större trelitersmotorn, hĂ€r kopplad till manuell lĂ„da. Den progressiva styrservon Ă€r underbar i lĂ„g fart. PĂ„ lands- och motorvĂ€g Ă€r det helt odramatiskt att hĂ„lla jĂ€mn takt med övriga bilar. Det engelska ordet âeffortlessâ (utan anstrĂ€ngning) beskriver bĂ€st körkĂ€nslan.
Det mesta finns
Köket Àr inte stort, men vÀl fungerande och en vacker möbel. Högglanslackat körsbÀrstrÀ med krom och vita detaljer. Spisen har delat tÀcklock för att vinna avstÀllningsyta. TÀcklocket över diskhon Àr en lös skiva, tyvÀrr. Det Àr aldrig lÀtt att finna plats för skivan och nÀr man anvÀnder den som arbetsyta fÄr man ta det varligt sÄ den inte glider undan. UnderskÄpen har ersatts med moderna lÄdor. BÀttre överblick och lÀttare att hÄlla ordning. Sopkorg finns. UtrustningsmÀssigt saknas ingenting. PÄ min önskelista stÄr en uppfÀllbar extra avstÀllningsyta i dörrhÄlet.
Brer ut mig
Dinetten Àr en av de rymligaste i klassen. Jag Àr inte smal men kan ÀndÄ kan bre ut mig ordentligt. Hade köket varit i vinkel eller toaletten varit den ack sÄ moderna varianten med separata rum för dusch och toa hade dinetten tryckts framÄt och blivit trÄng. Nu Àr den bekvÀm för fyra och tillÄter fem Àtande. Dessutom Àr den enkelt bÀddbar. Man har god utsikt och genom takfönstret öser solen in.
Badrummet Àr litet, med god funktion. Gott om plats att sitta pÄ toa, bra med svÀngrum för att borsta tÀnder. Det enda som kÀnns trÄngt Àr duschkabinen. Det Àr lÀtt att slÄ i med armbÄgarna och ska man böja sig ner fÄr man öppna kabinen. Dock Àr det bra höjd i den sÄ Àven en basketspelare kan ta en dusch.
LÀngst bak tronar lÄngbÀddarna. En bekvÀm trappa leder upp till en bÀdd pÄ 195 centimeters lÀngd, och en nÄgot kortare pÄ185 centimeter. VÀl pÄ plats gÄr det att sitta utan att huka. Vill man ha mer bÀddyta Àr det busenkelt att bÀdda om till dubbelsÀng. En rejÀl sÄdan, 210 centimeter bred.
Ett litet helsike
Under höger bÀdd finns ett garderobsutrymme att hÀnga in jackor, skjortor och annat man inte vill förvara hopvikt. Under vÀnster bÀdd ett utrymme som motsvarar en byrÄ. Smarta och utrymmesbesparande lösningar som har stor del i att denna kompakta bil upplevs sÄ rymlig.
Det finns bra med överskÄp runt om i bilen. Som svensk uppskattas skoförvaringen i hallen. Skrymmande saker förvaras i garaget som Àr öppningsbart frÄn bÄda sidor och vÀl inrett med hyllor och Àven praktiska nÀtfickor i dörrarna.
TyvĂ€rr Ă€r garaget ocksĂ„ gasolens hemvist â det Ă€r ett litet helsike att hantera de tunga flaskorna i hopvikt skick. Komplettera med automatisk omkopplare mellan flaskorna för att halvera böket.
Klarar kylan
Ska man anvÀnda bilen pÄ vintern Àr det vÀl sörjt för vÀrmekomforten. Isoleringen Àr god, troligen en av de bÀttre pÄ marknaden eftersom man sprutar in skum som expanderar inne vÀggarna istÀllet för manuellt limmade isolerskivor. GrÄvattentanken Àr isolerad och uppvÀrmd. VÀrmaren Àr pÄ sex kilowatt och försedd med elpatron. Vi vet att den rÀcker lÄngt vintertid Àven om den drar mer gasol Àn den vattenburna Aldepannan. De bilar som byggs idag har luftburen golvvÀrme som standard. NÄgot testbilen saknade.
Kupén Àr en svag punkt vintertid. Hymer har inget isolerdraperi eller liknande utan du fÄr anvÀnda ett utvÀndigt tÀcke. Som helhet ger vi bilen godkÀnt som vinterbil Àven om det finns husbilar med högre ambitionsnivÄ pÄ denna punkt.
Jag tycker
FÄ husbilar i samma storleksklass kan förena lÄngbÀddar med rymlig dinette. Detaljer som smarta garderober, snillrik bÀddning av dinetten, smart sÀtt att bÀdda dubelsÀng bak och, inte minst, modet att bygga en bil utan vare sig vinkelkök, vinkeldinette eller uppdelat toalett- duschutrymme skiljer denna bil frÄn mÀngden. Det Àr inte fel att sÀga att Hymer visar vÀgen genom att ta ett steg tillbaka. Retro pÄ ett modernt vis.
Det gÄr faktiskt att bo fyra personer utan större bekymmer. Lillkillen mellan mig och hustru i sÀngen bak och tonÄringen i dinetten. Den huvudsakliga mÄlgruppen Àr ett par som vill ha en relativt kompakt bil med kvalitet i toppklass och boendekomfort som matchar.
Trots att priset Àr högt och bilen saknar sÄvÀl AL-KO chassi som vattenburen vÀrme borde inte sÀljarna har svÄrt att motivera prislappen. Den digra utrustningen gör att det enda som ÄterstÄr Àr markis och solpanel/brÀnslcell. Fick jag önska nÄgot vore det en hjÀlpluftfjÀdring som dÀmpar bladfjÀdrarnas rekyl.
Fakta
- Modell Hymer T 674 SL Star Edition
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Fiat
- Motor Turbodiesel 157 hk
- Vridmoment 400Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad manuell
- Totalvikt 4000 kg
- Max last 900 kg inkl resande
- LxBxH 720 x 235 x 275 centimeter
- BrÀnsletank 90 liter
- Vattentank 110 liter
- GrÄvattentank 100 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bÀddar 2,5 +1 (Hymer anger 3 vilket Àr i underkant tycker vi)
- Antal bÀltade platser 4
- Pris testbil 943 000:-
- Vi lĂ„nade testbilen hos Hymer Center i Ărebro
Vi gillar
- Hög finish
- Rymlig dinette
- Bra garderobslösning
- Praktiskt garage
- VĂ€lutrustad
Â
Vi gillar inte
- TrÄng duschkabin
- Gasolutrymme i garaget
Â
Vi önskar
- StödluftfjÀdring bak
- UppfÀllbar extra avstÀllningsyta i köket
- KlÀdkrokar i hallen
- Â
Utrustning testbil
ABS, AC, antispinn, antisladd, elhissar, elspeglar, dubbla airbags, farthĂ„llare, CD, backkamera, navigator, skinnklĂ€dda SKA stolar, uppvĂ€rmd isolerad spillvattentank, luftburen vĂ€rmare med elpatron, mörklĂ€ggningsjalusier, markis, ugn, kyl, separat frys, mysbelysning, myggdörr, 17â LCD TV