EtagevÄning för familjen
Familjen som tycker om att resa lÄngt och lÀnge, Äret runt, ska nog ta en titt pÄ den hÀr skapelsen.
Â
Text och foto Stefan Janeld
Â
Jag Àr i SkÄne en blÄsig dag i juli. Termometern visar nÀrmare +30 grader och utmed vÀgen vÀxer sig jordgubbarna rejÀlt stora och röda. Jag tar det lite lugnt för det blÄser hÄrt i byarna och bilen har ett vindfÄng pÄ 26 kvadratmeter. Normalt en ganska tröttsam fÀrd. Men efter nÄgra minuter vÄgar jag följa trafikrytmen pÄ motorvÀgen. Det enda som egentligen skvallrar om vindstyrkan Àr att de topphÀngda backspeglarna vibrerar kraftigt. Ibland suger det lite i bilen men kursen hÄlls stadigt. Jag Äker i en helintegrerad Eura Mobil, en husbil som sticker ut i mÀngden genom ett av marknadens högsta dubbelgolv och en förarplats placerad en god halvmeter lÀgre Àn bodelsgolvet.
VÀlrustad kupé
Vindrutan Ă€r gigantisk med total överblick. Jag sitter vĂ€l tillbakalutad med god komfort. Visst Ă€r det Ă€r sĂ„ hĂ€r det ska kĂ€nnas att Ă„ka helintegrerat? Visserligen Ă€r inte vindrutan fullt nerdragen men tillrĂ€ckligt för att fĂ„ en god kĂ€nsla för hörnen. Sidorutorna Ă€r vĂ€l tillbakadragna, jag slipper nĂ€stan âuggletittandeâ i rondeller eller korsningar.
En förklaring till det stabila vÀgupptrÀdandet Àr att bilen vilar pÄ ett AL-KO chassi med tandemaxel. Hjulbasen Àr lÄng och överhÀnget mÄttligt. En stabil grund ger stabila byggnader, sant Àven i husbilsvÀrlden.
Kupén Àr vÀlutrustad med dubbla airbags, farthÄllare, AC, stereo, elmanövrerad jalusi som agerar solvisir. Eftersom det Àr ett AL-KO tandemchassi saknas antisladd och antispinn.
I maskinrummet surrar Fiats starka trelitersmotor pÄ 160 hÀstar. En kraftkÀlla som behövs. Den kÀnns inte lika rapp som vanligt. Men sÄ har den en hel del att jobba med.
Fyra sover bra
Om jag snurrar stolen bakÄt och trycker pÄ en knapp pÄ vÀggen hissas jag upp till övervÄningen, bodelen. Effektfullt! PÄ plats kan jag finjustera höjden pÄ stolen manuellt. Trots att stolen Àr hissad en halvmeter Àr den stadig.
Ăr man tvĂ„ ombord kan man gott lĂ€mna stolarna nere. Dinetten Ă€r bekvĂ€m nog att umgĂ„s i. SĂ€rskilt soffan med sin rundning i hörnan Ă€r anmĂ€rkningsvĂ€rt bekvĂ€m. Kanske vĂ€l hĂ„rda dynor, men det Ă€r en smaksak. Bordet Ă€r inte sĂ„ stort att det Ă€r i vĂ€gen nĂ€r man sitter och inte sĂ„ litet att man inte fĂ„r plats med tallrikar och karotter för en mĂ„ltid Ă„t fyra personer.
Jag rÀknar till fyra bekvÀma sÀngplatser i bilen. TvÄ i den nedfÀllbara sÀngen över kupén och tvÄ i lÄngbÀddarna bak. De bakre sÀngarna gÄr att bÀdda ihop och rymma tvÄ vuxna och ett barn. Men det blir rejÀl klÀttring för att komma pÄ plats.
Allt finns pÄ plats
Köket Àr ett rejÀlt vinkelkök. Spis med ugn, köksflÀkt, djup ho, stor kyl med separat frys. Arbetsytan Àr ordentligt tilltagen och likasÄ förvaringsmöjligheterna. HÀr ryms med lÀtthet allt en familj behöver.
Toaletten Àr Àven den vÀl tilltagen. Eura Mobil har avstÄtt frÄn att separera dusch och toalett. IstÀllet har man satsat pÄ ett gemensamt utrymme mitt emot köket. Vanligen ger det en trÄng passage, och visst blir det en getingmidja Àven hÀr, men eftersom bilen Àr hela 240 centimeter bred blir det inget problem.
FinlandsfÀrja?
Det minst sagt vÀl tilltagna, uppvÀrmda, dubbelgolvet mÀter 60 centimeter pÄ höjden. DÀr och i det enorma garaget tar bilen emot last som en finlandsfÀrja. Bilens totalvikt Àr modiga fem ton och lastkapaciteten 950 kilo. HÀr har vi en bil att bo i, lÀnge. I bodelen finns en gigantisk garderob, troligen den största pÄ marknaden, och gott om överskÄp. Lite förvÄnande Àr att hitta vattentanken under dinettesoffan. SÄnt förpassas vanligen till dubbelgolvet. Men det rimmar vÀl med Eura Mobils tanke om en villa med kÀllare under. Endast dagliga ting som klÀder och mat ska förvaras i bodelen.
Eura Mobil bygger utan trÀ. IstÀllet anvÀnds ett aluminiumskelett. Isoleringen Àr markisolering med slutna celler som inte tar upp fukt. Risken för fuktskador Àr dÀrmed minimerad.
En riktig vinterbil
Med dubbelgolv, dubbelt isolerglas i sidorutorna i kupén, vattenburen vÀrme med radiatorer Àndra fram i kupén, vÀrmevÀxlare, luftspalter runt alla möbler och en vÀlisolerad kaross rÀds bilen inte en nordisk vinter. Vi hade gÀrna sluppit dörren in till kupén. En hel vÀgg isolerar bÀttre. Den elektriska jalusin vid framrutan isolerar bra mot kallraset. Det blir en ordentlig luftspalt bakom.
Jag tycker
HÀr finns kvalitet. De utvÀndiga luckorna har presspass. Alla beslag kÀnns gedigna. Installationerna Àr rejÀla och överskÄdliga. Det kÀnns tyskt. Vilket ocksÄ innebÀr lite stramt och aningen charmlöst.
KörkÀnslan Àr pÄ topp. Man sitter som i ett glashus med full kontroll över framfarten. VÀlj den stora motorn. HÀr kÀnns den inte stor, snarare lagom.
Ombord har allt sin plats, inget Àr satt pÄ undantag. Att satsa pÄ lÄngbÀddar och lÄta toalett och dusch samsas i ett utrymme inkrÀktar varken pÄ kök eller dinette. Nu blir det visserligen lite trÀngre passage genom bilen, men det Àr ett acceptabelt offer.
Garaget och dubbelgolvet Àr imponerande rymligt. Men det har sitt pris. Man bör vara ganska frisk i kroppen för att leva i denna bil. Det Àr en rejÀl trappa in i bilen, ett högt kliv upp i sÀngen bak och ett rejÀlt steg till och frÄn kupén.
Vi ger ett extra plus för den Àrliga prissÀttningen.
Fakta
- Modell Eura Mobil Integra I 740 EB
- Ursprungsland Tysklande
- Chassi Fiat + AL-KO
- Motor 3,0 MJ, 160 hk
- Vridmoment 400Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad manuell
- Totalvikt 5000 kg
- Max last 950 kg inkl resande
- LxBxH 805 x 240 x 322 centimeter
- BrÀnsletank 90 liter
- Vattentank 150 liter
- GrÄvattentank 120 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bÀddar 2 +2
- Antal bÀltade platser 4
- Grundpris 1 165 000 kronor
- Pris testbil 1 286 853 kronor
- Vi lÄnade testbilen hos Husvagns-Expo i Bromölla
- www.euramobil.de
Utrustning testbil
ABS, AC, elhissar, elspeglar, dubbla airbags, centrallĂ„s Ă€ven i bodelen, CD, spillvattentank i uppvĂ€rmt dubbelgolv, vattenburen vĂ€rme med elpatron, vĂ€rmevĂ€xlare, mörklĂ€ggningsjalusier, spis med ugn, kyl, separat frys, mysbelysning, myggdörr, 15â TV, markis.
Vi gillar
- KvalitetskÀnslan
- Garaget och dubbelgolvet
- UpptrÀdandet pÄ vÀgen
- Ăverblicken frĂ„n förarplats
- Vinteregenskaperna â nu kunde vi inte testa dem under verkliga förhĂ„llanden, men ett seriöst vintertĂ€nkande prĂ€glar bilen.
Â
Vi önskar
- KlÀdhÀngare i hallen
- Dörrstopp till gasolförvaringens lucka.
- Automatisk omkopplare mellan gasolflaskorna
- Fönster bredvid bodelsdörren
- Manuell höj- och sÀnkning av framstolarna
Â
Vi gillar inte
- Den invĂ€ndiga trappan – skaderisk för sĂ„vĂ€l barn som skumögda vuxna. Det Ă€r rejĂ€l fallhöjd.
- Fladdriga backspeglar
- Gasolutrymmets öppning Àr för liten