Byggd för två eller fyra?
Utan fasta bäddar kan även en liten husbil bjuda på god komfort för fyra. Men till vilken nytta då blott två personer erbjuds bälten.
Text och foto Stefan Janeld
Jag har inga större förväntningar på körupplevelsen när jag tar plats bakom ratten. Förbereder mig på att ha stressade personbilar i hasorna som hela tiden vill att jag ska gå åt sidan. Men min negativa förväntan kommer på skam. Faktiskt är detta en oväntat pigg husbil. Motorns hundra hästar har klarat åren bra och upp till åttio följer jag utan problem trafikrytmen. Högre hastighet bör man avstå ifrån. Mjuk fjädring och vevig styrning ger en vinglig färd. Knappast en bil för raska dagsmarscher. Men i trivselfart, sjuttio kilometer, är den en mycket behaglig bil att resa i. Jag sitter i det närmaste perfekt, en låg stol med ställbar sittdyna ger bra stöd åt kroppen – avståndet till ratten passar mina 182 centimeter perfekt. Även ljudkomforten är hygglig, man kan åka långt utan att bli surrig i huvudet. Det enda jag saknar är armstöd.
Baksäte utan bälten
Bodelen i bakdelen är kompakt. Bilen mäter bara 5,75 meter så intet annat är att vänta. Ändå kan en familj om fyra bo ombord.
U-soffan bak är umgängesplats dagtid och dubbelsäng kvällstid. De två fasta sittplatserna bakom förarplatsen gör tjänst som baksäte och fikaplats vid det snabba stoppet efter vägen. Baksäte är en gudagåva i en bil med U-soffa. Mycket bättre än att förse U-soffan med bälten där färden blir skumpig bakom bakaxeln och man måste skrika för att prata med framsätet. Här sitter familjen samlad och kan samtala med mild stämma hela resan. Men ändå inte. Otroligt nog är bilen godkänd för fyra åkande trots att baksätet helt saknar bilbälten!
På kvällen förvandlas baksätet till praktisk våningssäng. Smart lösning som inte överlevt dagens utbud. Tyska Wanner har en variant på temat men bara som enkelbädd.
Duger för två
Köket är en kompakt kommod. Man bör vara en organiserad kock för att klara av mathållningen till en hel familj. Det är ont om arbetsyta och förvaring är en bristvara. En van campare bekymrar sig inte. Övriga använder grillen eller glädjer restaurangägare efter vägen.
Toaletten är ingen oäven historia. Gott om plats för benen. En innerline i plast behåller fukten inne. Vill man duscha drar man ett draperi runt sig mitt i utrymmet. Duschmunstycket dras fram från handfatets blandare. Ett ljust men plastigt utrymme. Dagens husbilar har mer ombonade toaletter.
Det är ont om stuv ombord för fyra personer. Disciplin krävs när bilen packas innan avfärd – en akilleshäl i bilar med U-soffa. För två räcker stuvmöjligheterna. Förutom överskåp finns en större garderob. Förvaringen under ett par sitsar begränsas av vattentank, värmare och gasoltank. Den lätta konstruktionen ger en lastvikt på 640 kilo. Vilket får betraktas som bra i en bil med 2 900 kilos totalvikt.
Brrrr
Vinteregenskaperna är i nivå med tältets. Tunna väggar och gott om rutor gör det hopplöst att få varmt och dragfritt ombord. Att Rapido bemödat sig med luftspalter bakom ryggstöden i soffan har säkerligen god effekt för att hålla fukten och därmed möglet stången i stuvutrymmena. Men för vinteregenskaperna har det föga effekt.
Jag tycker
En charmig husbil vars styrkor är ljuset ombord, den smarta bäddlösningen bakom förarplatsen och det nätta formatet. Den är kort och smal vilket gör mycket för manövrerbarheten.
U-soffan är en oslagbar umgängesplats. Det är lite svårt att komma på plats eftersom bordsskivan är stor, vilket den måste vara för att kunna dubblera som sängbotten. Största bristen är ändå att ryggstöden är för låga. Det blir inte riktigt komfortabelt när man vill luta sig tillbaka. Utsikten genom de maximalt stora rutorna kommer vara ständig källa till glädje. Är man två kan U-soffan lämnas bäddad. Den främre sittgruppen duger utmärkt som mat- och teveplats.
Som helhet en smart och smidig husbil vars fina lösningar förtjänar en renässans. Utrustad med dagens utmärkta motorer, bälten i baksätet och en bekvämare U-soffa vore den en pärla. Trots många ägare genom åren har inredningen hållit ihop väl. Det vittnar om god kvalitet.
Rapido hade faktiskt en bil på modellprogrammet 2009 som i mångt och mycket påminner om den här, en helintegrerad skapelse som lystrade till beteckningen 9010 DF. Tyvärr lades den ner redan efter ett år.
Fakta
- Modell Rapido 710
- Årsmodell 1995
- Ursprungsland Frankrike
- Chassi Renault
- Motor Bensin 100hk
- Växellåda Manuell 5 växlad
- Mätarställning 8327 mil
- Totalvikt 2900 kg
- Max last 640 kg inkl resande
- Bränsletank 60 liter
- LxB 575 x 205 centimeter
- Antal bältade platser 2
- Pris 157 000 kr
- Vi lånade bilen av Caravanhallen i Haninge
Håller än
- Ljuset ombord
- U-soffan
- Hallen
Hopplöst ute
- Mjukt chassi
- Säkerhetsnivån
Utrustning testbil
AC bodel, cykelställ, markis, TV antenn, luftburen värme, takräcke med stege, strålkastarrengöring.