Rapp bostad för två
Med några väl valda kryss i tillbehörslistan är den av de trevligaste husbilarna i sin prisklass. Men ett varningens finger höjs för lastförmåga och viktfördelning vid full last.
Text och foto: Stefan Janeld
Bakom ratten är sig ingenting likt. Trots att det är Fiats originalstolar sitter jag utmärkt. Jag hamnar tillräckligt lågt för att med lätthet manövrera kopplingspedalen utan att för den skull behöva sitta nära ratten. Det har aldrig hänt tidigare i en halvintegrerad husbil på Fiat. Var skillnaden sitter kan jag inte avgöra. Allt ser ut som det brukar. Jag kan bara anta att Fiat ändrat något på stolsunderredet. Standardstolarna kommer framöver från Aguti, testbilen var så tidig i serien att den har Fiats stolar. Aguti ger samma fina körställning men erbjuder något bättre stöd för kroppen.
På vägen är heller ingenting sig likt. Bilen vilar på ett Fiat specialchassi. Jag är väl bekant med uppträdandet på vägen. Men den här är betydligt lättare på foten och liksom ”rinner” fram på vägen. En blick på hastighetsmätaren visar att jag kör fortare än jag brukar på så här snirklig väg. Hastigheten maskeras av låg ljudnivå och en minimal krängning. Ändå går bilen mjukt. Vad tusan är det frågan om? Jag kör åt sidan och rycker i handbromsen. Lägger mig ner vid bakaxeln och tittar. Mellan bladfjädern och ramen är en luftbälg monterad. Bilen har försetts med assisterande luftfjädring, AL-KO:s airtop. Det är första gången jag kör Fiats lågramschassi med den modifieringen. Jag är imponerad över vad den gör för köregenskaperna.
Kupén är annars inte särskilt välutrustad. Jag saknar farthållare, passagerarairbag, antispinn och antisladd. Antisladd går än så länge inte att få ihop med luftfjädringen. Standard är dock, hör och häpna, en bra stereo från Pioneer.
Modern planlösning
Bodelen är trivsam. Trä med varm lyster varvas med off-white och matt metallfinish i beslagen. Stora takfönster badar denna soliga dag inredningen i ljus. Förvånande är att Pilote ännu inte övergått helt till LED utan varvar med halogen. Planlösningen är modern, drottningsäng akterut med ett delat badrum. Dörren till toaletten dubblerar som sovrumsdörr – en bra lösning om man är två ombord. Inte lika trivsam om någon gått och lagt sig innan samkvämet i dinetten är över.
Sovrummet med den stora bädden är lätt att röra sig i. Trots att bilen inte är märkvärdigt bred finns gott om plats på var sida om sängen. Liggkomforten duger men bäddmåtten kunde varit generösare – 190 x 135 centimeter är godkänt, men inte mer. En finess är sminkskåpet med spegel som går att vinkla för att fånga bästa ljuset.
Trång dinette
Köket är ingen halvmesyr utan rejält tilltaget och en snygg möbel, utrustat med de små sakerna som allt för ofta måste inhandlas separat; krokar till handdukar, hållare till hushållsrullen, kryddhylla och en hållare till diskmedelflaskan.
Dinetten varslar att sovrum och kök är satta i högsätet, ty där känns trångt över axlarna. Vinkelsoffan får egentligen inte plats och man gör bäst i att anordna den som vanlig halvdinette. Busenkelt eftersom den är byggd att fungera som baksäte under färd och då slopas vinkeln. Bästa platserna är i framstolarna som snurras runt och anpassas i höjd – man sitter bekvämt i förhållande till bordsskivan.
Det går hyggligt enkelt att bädda dinetten till en acceptabel enkelsäng.
Ett bra tillval
Dubbelgolv och garage ger gott om stuvutrymme. Risken för överlast är överhängande eftersom lastvikten är relativt låga 395 kilo. Viktfördelningen oroar. Ett stort garage med gasolförvaringen bredvid, garderober längst bak och gott om plats under sängen lägger en stor del av vikten bakom bakaxeln. Dessutom ligger vattentanken i dubbelgolvet rakt över bakaxeln. Man kan enkelt lasta bort de fina vägegenskaperna om man inte tänker sig för. Luftfjädringen är ett bra tillval. Det går att beställa bilen på ett 4,0 tons chassi, något att tänka på då Pilotes husbilar inte kan registreras för högre totalvikt än den Fiat anger.
2011 års modell har fått ärva det överlappande taket från den dyrare Explorateur serien. Det minskar risken för fuktskador rejält. Référence är Pilotes mellanklasserie, placerad mellan exklusivare Explorateur och instegsserien Aventura.
Tresäsongersbil
Vill man använda bilen på vintern är förutsättningarna hyggliga. Tankarna är placerade i det uppvärmda dubbelgolvet, isoleringen är tillfyllest, värmaren är den dugliga Truman på sex kilowatt med elpatron. De stora takfönstren är ingen höjdare när det är kallt. Här behövs extra isolering. Ett utvändigt täcke över kupén är också en nödvändighet, helst ett som täcker hela fronten. Tyvärr har man snålat med värmarutblåsen i dinetten, blott ett utblås är riktat framåt. Låt vara att det sitter närmast värmaren och att rejält med varm luft strömmar ut. Det är i alla fall snålt tilltaget. Som tillbehör finns en Truma 2400, kan vara en god investering för vintercamparen.
Jag tycker
En tvåpersonersbil. Trevlig att vistas i. Interiören är både ombonad och ljus. Känns välbyggd och är tyst på vägen. Okej, lite skrammel från den tomma trådkorgen i skafferiet men den tystnar när den fylls med varor. Sovrum, hall och kök är absolut toppklass.
På vägen är det en av de absolut bästa husbilar vi kört på Fiats specialchassi. Tacka AL-KO:s stödluftfjädring för det. Nödvändig med tanke på lastvikten och fördelningen av stuvutrymmena. Det är klokt att beställa bilen med 4,0 tons chassit istället för det 3,5 tons som testbilen stod på.
Sammantaget är känslan att Pilote ger mycket för pengarna med denna husbil. Både vad gäller design, utrustning och kvalitet.
Fakta
- Modell Pilote Référence P730 LCR
- Ursprungsland Frankrike
- Chassi Fiat camper
- Motor Turbodiesel 130 hk
- Vridmoment 320Nm
- Växellåda 6 växlad manuell
- Totalvikt 3500 kg
- Max last 395 kg inkl resande
- LxBxH 733 x 230 x 292 centimeter
- Bränsletank 90 liter
- Fakta #4Vattentank 130 liter
- Gråvattentank 100 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bäddar 2 +1
- Antal bältade platser 4
- Grundpris 689 000 kronor
- Pris testbil 719 000 kronor
- www.pilote.fr
Utrustning testbil
ABS, AC, elhissar, elspeglar, airbag, centrallås kupé, hjälpluftfjädring, CD, uppvärmd isolerad spillvattentank, luftburen värmare med elpatron, mörkläggningsjalusier, ugn, kyl, separat frys, mysbelysning, myggdörr, utvändig lastlåda, Secumotion crashsensor till gasolen
Vi gillar
- Sovrummet
- Köket
- Hallen
- Väghållningen
- Bra gasolutrymme
Vi önskar
- Mer utrymme i dinetten
- Fönster i väggen bredvid bodelsdörren
- Fler värmeutblås riktade mot kupén
- Att gasolutrymmet inte omöjliggör en extra dörr till garaget
Vi gillar inte
- Halogen istället för modern LED belysning
- Insteget till bodelen
Vill du läsa mer om Pilote? Klicka här!