.

Adria Matrix Plus M 670 DC

Ljus, rymlig och kompetent

De motstående sofforna och det stora takfönstret är det första man lägger märke till när man kliver in. Men det finns mer än så att glädjas över i denna helt nya modell.

Testad av Rok Vizovišek

Svensk bearbetning Stefan Janeld

Matrix introducerades för drygt ett decennium sedan och blev snabbt den bäst säljande modellen för Adria och en av de bästsäljande taksängsbilarna i Europa.

Här testar vi den nya generationen i Plus-version. Den lägre av de två utrustningsnivåerna. Den högre specificerade heter Supreme och känns igen på sin silverlackade bodel, Plus versionen har vit bodel men kan beställas med silverfärgad hytt.

Förra versionen av Matrix är inte helt nerlagd, den säljs fortfarande som instegsversionen Axess.

Luftfjädring

Bilen baseras på Fiat Ducato, testbilen var försedd med 160 hk motor och manuell växellåda. Passar bilen bra. Vridmomentet är högt och man behöver inte vara allt för aktiv med växellådan.

Bilen är 7,48 meter med en hjulbas på 4 035 millimeter. Det ger ett långt överhäng som man måste tänka på när man svänger ut från macken eller ska upp för en brant backe eller färjeramp. Fördelen är att man får en snävare svängradie än i modeller med längre hjulbas.

För att kompensera det långa överhängets effekt på köregenskaperna och även komforten har testbilen luftfjädring på bakaxeln, det är tillval och jag rekommenderar att man kryssar i den rutan vid beställning.

7 års fuktskadegaranti

Adria håller fast vid sin bodelskonstruktion som de döpt till Comprex. Isoleringen med slutna celler och reglar i trä ger en stabil konstruktion. Adria har valt att inte följa trenden med plastreglar eftersom de inte ger en lika styv konstruktion. Plast används för att det inte ska bli lika stora skador om fukten tränger in.

För att visa att man har förtroende för sin konstruktion lämnas 7 års fuktskadegaranti.

Gott om stuv för två

Som standard är bilen registrerad med 3,5 tons totalvikt med 340 kg lastvikt. Du kan utan kostnad höja den till 3 800 kg. Det går även att beställa bilen med heavy chassi med totalvikt upp till 4 400 kg.

Lastvikten kan tyckas låg, men det beror på att bilarna som säljs i Sverige har mer standardutrustning än på andra marknader – vattenburen värme och ett särskilt Scandinavian Paket.

I sovrummet är det två garderober och tre rymliga överskåp. I sängens sockel en byrå. Det finns även överskåp vid dinetten och ett förvaringsutrymmensom nås via lucka i golvet.

Garaget är rymligt men med tanke på överhänget ska man inte lasta tungt här bak.

För två personer är det generöst med stuv. För en familj om fyra hade mer garderobsutrymme varit välkommet.

Vinteranpassad

Testbilen var försedd med Trumas luftburna värmare, men i Sverige är Aldes vattenburna värme standard.

Spillvattentanken är på bilar sålda i Sverige uppvärmd, isolerad och töms med en knapptryckning. Ett nyutvecklat, 13 cm högt, tekniskt dubbelgolv löper genom hela bilen.

Slutsats

Jämfört med sin föregångare är den nya generationen av Matrix ett stort steg framåt både när det gäller utseende och teknik. För första gången har Matrix (och syskonet Coral) ett dubbelgolv över hela bilens längd.

Just denna planlösning känns särskilt lyckad. Men för att den ska bli så framgångsrik som möjligt bör Adria göra sängen höj- och sänkbar så att de som vill ha cyklar i garaget kan ha det.

För mor- eller farföräldrar som då och då har barnbarnen med sig är det en modell väl värd att ta en närmare titt på.

Jag gillar

Den nya designen, in- och utvändigt

Tekniskt dubbelgolv över hela bilens längd

15% större panoramafönster

7 års fuktskadegaranti

Rymdkänslan

Jag önskar

Att taksängen inte blockerade bodelsdörren

Att det gick att få in cyklar i garaget

Fakta

Tillverkarens uppgifter

Fakta

ABS bromsar, antispinnsystem, antisladd, backsensorer, farthållare, AC, elhissar, trelågig spis, köksfläkt, kyl 142 liter, ugn, 6 kW Truma luftburen gasoldriven värmare med elpatron. Mattsats med langeterade mattor