Garaget Àr argumentet
Kronos-serien, som introducerades under sĂ€songen 2018, Ă€r en serie instegsmodeller som ger god valuta för slantarna. Testbilen har dock inte bara priset som argument, den har ett av marknadens rymligaste garage â med stĂ„höjd!
Text och foto Rok VizoviĆĄek
Redigering och bearbetning Stefan Janeld
Alkovbilar upplever lite av en renÀssans, frÄn att ha varit i princip utrotade i försÀljningshallarna har de nu 10% av marknaden i Europa. I takt med att antalet husbilsÄkande barnfamiljer ökar kommer biltypen hÄlla sin marknadsandel. Det Àr ju faktiskt den bÀst lÀmpade familjehusbilen, med flest fasta sÀngplatser och ofta en takhöjd som gör att bilarna kÀnns luftiga.
RötsÀker
Kronos Ă€r en modern konstruktion. Plastreglar istĂ€llet för trĂ€ och med isolering med slutna celler som inte kan bĂ€ra fukt i materialet. Inget som kan angripas av röta och försvaga konstruktionen. De har döpt sin bodelsteknik till ExPS-EVO (kort för Extreme Protection System â Evolution) TillĂ€gget Evolution signalerar att det Ă€r andra generationen av systemet. FörbĂ€ttrat.
Garage/Verkstad
Jag börjar sÀllan mina tester i husbilens garage. Men eftersom detta Àr det mest unika med testbilen kÀnns det rÀtt. Garaget Àr med ett ord gigantiskt. Volymen Àr hela sex kubikmeter. Bara tvÄ kubik mindre Àn den minsta Fiat Ducato modellens skÄp.
Tanken Àr att man hÀr bak ska kunna fÄ med sig motoriserade leksaker som en cross eller tvÄ. Eller varför inte en fyrhjuling?
Man har gjort extra kraftiga chassiförlÀngningar och anger den maximala lastvikten till hela 350 kg. Det Àr det inte mÄnga bilar i denna prisklass som kan matcha.
Med sĂ€ngen i lĂ€gsta lĂ€get Ă€r garaget âbaraâ 145 cm högt. Hissar du sĂ€ngen till högsta nivĂ„n Ă€r det stĂ„höjd i garaget â 184 cm. Dörren mĂ€ter 132 x 137 cm sĂ„ man fĂ„r huka sig nĂ€r man gĂ„r in.
En dusch och tvÄ drÀneringsgaller gör att man kan stÄ hÀr inne och spola av motordelar eller annat nÀr man Àr i depÄ. TvÄ lÄnga lampor ser till att man ser vad man gör. Ett skÄp med plats för verktyg finns ocksÄ. Med en ovÀntad finess. Man kan ta ut det och pÄ sÄ vis fÄ mer plats i garaget om det skulle behövas.
Jag mÄste berömma konstruktörerna, de har verkligen lyckats med detta garage.
Luftig bodel
Bodelsdörren Àr rejÀl och inger förtroende. Inte som de flesta bodelsdörrar i instegsklassen. Plus för att den har fönster. Ombord Àr det högt i tak och kÀnns luftigt. Som mest Àr det 244 cm i takhöjd, som lÀgst dryga tvÄ meter.
Planlösningen följer ett beprövat recept â TvĂ„ stora dubbelsĂ€ngar i Ă€ndskeppen, vinkelkök, samlat badrum med separat duschkabin och en vinkeldinette med fem bĂ€ltade platser.
Trots att man kan Äka fem Àr det bara fyra sovplatser, sittgruppen Àr inte bÀddbar.
En manöverpanel av hög kvalitet sitter ovanför ytterdörren. VÀrmarens manöverpanel sitter bredvid. TyvÀrr inte med Trumas iNet funktion.
För uppvÀrmningen ansvarar i testbilen en Truma Combi pÄ 4kw. I svensksÄlda exemplar Àr den större pÄ 6 kw standard. HÀr Àr Àven spillvattentanken isolerad och uppvÀrmd, som en del av Skandinavien paketet.
Pigg att köra
Modellen kan fÄs pÄ antingen Fiat chassi eller Ford. VÄrt exemplar var byggt pÄ Fiat. Med en hjulbas pÄ dryga fyra meter i en husbil som Àr 7,43 meter lÄng blir det ett rejÀlt överhÀng. Man fÄr vara uppmÀrksam nÀr man manövrerar i trÄng miljö eller ska ta sig upp för en brant backe eller ramp.
Med alkovbÀdden uppfÀlld tar jag mig ledigt fram till förarstolen. Den lÄnga alkoven agerar keps och Àven fast det Àr en varm och solig dag sitter jag i skugga. En ofta bortglömd fördel med alkovbilar.
Backkameran Àr tydlig och placerad dÀr man normalt finner backspegeln. Den aktiveras nÀr jag lÀgger i backvÀxel. Men jag skulle vilja att den var aktiverad Àven under fÀrd, som en backspegel.
Motorn Àr pÄ 140 hk och det rÀcker. I alla fall i vÄrt olastade exemplar. Jag marschar bekvÀmt i 90 km/h. Man kan Äka fortare, kraft finns. Men det blir en ljudligare och törstigare fÀrd. Man ska inte stressa nÀr man Äker husbil. Resan Àr mÄlet.
Jag tycker
BÄde den rikliga standardutrustningen och utförandet pÄ möbler övertrÀffar förvÀntningarna i denna prisklass. Garaget Àr sÄklart det som gör att man vÀljer denna modell. Men inte pÄ bekostnad av bodelens komfort.
Jag anser detta vara en av de mest praktiska och prisvÀrda familjehusbilarna pÄ marknaden.
Jag gillar
Garaget â rymligt, öppnar stort, tĂ„l last
Rymliga sÀngar
PrisvÀrd
Jag önskar
En bÀddbar dinette
Möjlighet att sÀnka den bakre sÀngen mer
Fakta
(tillverkarens uppgifter)
- Modell RollerTeam Kronos 290 M
- Basfordon Fiat Ducato
- Motor 2,3 MJ 140 hk
- VÀxellÄda 6 vÀxlad manuell
- Vridmoment 320 Nm
- LxBxH 743 x 235 x 320 cm
- StÄhöjd 214 cm (vid sittgruppen)
- Hjulbas 4040 mm
- Totalvikt 3 500 kg
- Lastvikt 477 kg
- BrÀnsletank 70 liter
- AdBlue 15 liter
- FĂ€rskvatten 100 liter
- GrÄvatten 100 liter
- Toatank 17 liter
- Pris frÄn ca 702 000 kr (baserad pÄ Ford)*
- www.cisverige.se
*I Sverige sÀljs modellen som Ci Elliot M90 baserad pÄ Ford chassi. Den svenska agenten har inte med den Fiat baserade versionen i sin prislista.