Garaget är argumentet
Kronos-serien, som introducerades under säsongen 2018, är en serie instegsmodeller som ger god valuta för slantarna. Testbilen har dock inte bara priset som argument, den har ett av marknadens rymligaste garage – med ståhöjd!
Text och foto Rok Vizovišek
Redigering och bearbetning Stefan Janeld
Alkovbilar upplever lite av en renässans, från att ha varit i princip utrotade i försäljningshallarna har de nu 10% av marknaden i Europa. I takt med att antalet husbilsåkande barnfamiljer ökar kommer biltypen hålla sin marknadsandel. Det är ju faktiskt den bäst lämpade familjehusbilen, med flest fasta sängplatser och ofta en takhöjd som gör att bilarna känns luftiga.
Rötsäker
Kronos är en modern konstruktion. Plastreglar istället för trä och med isolering med slutna celler som inte kan bära fukt i materialet. Inget som kan angripas av röta och försvaga konstruktionen. De har döpt sin bodelsteknik till ExPS-EVO (kort för Extreme Protection System – Evolution) Tillägget Evolution signalerar att det är andra generationen av systemet. Förbättrat.
Garage/Verkstad
Jag börjar sällan mina tester i husbilens garage. Men eftersom detta är det mest unika med testbilen känns det rätt. Garaget är med ett ord gigantiskt. Volymen är hela sex kubikmeter. Bara två kubik mindre än den minsta Fiat Ducato modellens skåp.
Tanken är att man här bak ska kunna få med sig motoriserade leksaker som en cross eller två. Eller varför inte en fyrhjuling?
Man har gjort extra kraftiga chassiförlängningar och anger den maximala lastvikten till hela 350 kg. Det är det inte många bilar i denna prisklass som kan matcha.
Med sängen i lägsta läget är garaget ”bara” 145 cm högt. Hissar du sängen till högsta nivån är det ståhöjd i garaget – 184 cm. Dörren mäter 132 x 137 cm så man får huka sig när man går in.
En dusch och två dräneringsgaller gör att man kan stå här inne och spola av motordelar eller annat när man är i depå. Två långa lampor ser till att man ser vad man gör. Ett skåp med plats för verktyg finns också. Med en oväntad finess. Man kan ta ut det och på så vis få mer plats i garaget om det skulle behövas.
Jag måste berömma konstruktörerna, de har verkligen lyckats med detta garage.
Luftig bodel
Bodelsdörren är rejäl och inger förtroende. Inte som de flesta bodelsdörrar i instegsklassen. Plus för att den har fönster. Ombord är det högt i tak och känns luftigt. Som mest är det 244 cm i takhöjd, som lägst dryga två meter.
Planlösningen följer ett beprövat recept – Två stora dubbelsängar i ändskeppen, vinkelkök, samlat badrum med separat duschkabin och en vinkeldinette med fem bältade platser.
Trots att man kan åka fem är det bara fyra sovplatser, sittgruppen är inte bäddbar.
En manöverpanel av hög kvalitet sitter ovanför ytterdörren. Värmarens manöverpanel sitter bredvid. Tyvärr inte med Trumas iNet funktion.
För uppvärmningen ansvarar i testbilen en Truma Combi på 4kw. I svensksålda exemplar är den större på 6 kw standard. Här är även spillvattentanken isolerad och uppvärmd, som en del av Skandinavien paketet.
Pigg att köra
Modellen kan fås på antingen Fiat chassi eller Ford. Vårt exemplar var byggt på Fiat. Med en hjulbas på dryga fyra meter i en husbil som är 7,43 meter lång blir det ett rejält överhäng. Man får vara uppmärksam när man manövrerar i trång miljö eller ska ta sig upp för en brant backe eller ramp.
Med alkovbädden uppfälld tar jag mig ledigt fram till förarstolen. Den långa alkoven agerar keps och även fast det är en varm och solig dag sitter jag i skugga. En ofta bortglömd fördel med alkovbilar.
Backkameran är tydlig och placerad där man normalt finner backspegeln. Den aktiveras när jag lägger i backväxel. Men jag skulle vilja att den var aktiverad även under färd, som en backspegel.
Motorn är på 140 hk och det räcker. I alla fall i vårt olastade exemplar. Jag marschar bekvämt i 90 km/h. Man kan åka fortare, kraft finns. Men det blir en ljudligare och törstigare färd. Man ska inte stressa när man åker husbil. Resan är målet.
Jag tycker
Både den rikliga standardutrustningen och utförandet på möbler överträffar förväntningarna i denna prisklass. Garaget är såklart det som gör att man väljer denna modell. Men inte på bekostnad av bodelens komfort.
Jag anser detta vara en av de mest praktiska och prisvärda familjehusbilarna på marknaden.
Jag gillar
Garaget – rymligt, öppnar stort, tål last
Rymliga sängar
Prisvärd
Jag önskar
En bäddbar dinette
Möjlighet att sänka den bakre sängen mer
Fakta
(tillverkarens uppgifter)
- Modell RollerTeam Kronos 290 M
- Basfordon Fiat Ducato
- Motor 2,3 MJ 140 hk
- Växellåda 6 växlad manuell
- Vridmoment 320 Nm
- LxBxH 743 x 235 x 320 cm
- Ståhöjd 214 cm (vid sittgruppen)
- Hjulbas 4040 mm
- Totalvikt 3 500 kg
- Lastvikt 477 kg
- Bränsletank 70 liter
- AdBlue 15 liter
- Färskvatten 100 liter
- Gråvatten 100 liter
- Toatank 17 liter
- Pris från ca 702 000 kr (baserad på Ford)*
- www.cisverige.se
*I Sverige säljs modellen som Ci Elliot M90 baserad på Ford chassi. Den svenska agenten har inte med den Fiat baserade versionen i sin prislista.