BÀstsÀljande Adria har frÄn sÀsongen 2012 en serie baserad pÄ Renault som alternativ till Fiat. Vi har som första tidning testat den. Det blir lite av en duell mellan Fiat och Renault.
Â
Text och foto Stefan Janeld
Â
Adria hade tidigare en serie halvintegrerade bilar med chassi frĂ„n Renault döpta till Izola. Ăven Adrias helintegrerade modell Vision byggde pĂ„ förra generationen av Renault Master. Ett vĂ€l etablerat samarbete mellan Adria och Renault finns alltsĂ„ sedan lĂ€nge.
Med det nya Master chassiet som kom förra Ă„ret försvann dock Renault ur modellfloran. Inte bara hos Adria; de flesta fabrikat utanför Frankrike nobbade det nya chassit â enligt djungeltelegrafen dĂ€rför att Renault var usla pĂ„ att hĂ„lla leveranstider.
MÄnga husbilister sörjde Renault. TvÄ huvudsakliga anledningar.
- Ett: trevliga att köra â pigga motorer och god ergonomi i kupĂ©n.
- TvÄ: det behövs en motvikt till Fiats dominans.
- Â
Adria har valt att anvĂ€nda nya Renault Master i sin Matrix-serie, den med taksĂ€ng över dinetten (tillval 20 000 kronor). Motiveringen Ă€r att Matrix vĂ€xer snabbt i popularitet och Adria tror att inom en snar framtid Ă€r den deras bĂ€st sĂ€ljande modellserie. Till att börja med kommer Matrix Supreme â baserad pĂ„ Renault â att sĂ€ljas med antingen lĂ„ngbĂ€ddar eller fristĂ„ende dubbelsĂ€ng â queensbed. Vi har synat lĂ„ngbĂ€ddarsversionen.
Billigt med automatlÄda
Förarmiljön Ă€r renare Ă€n i Fiat, men plastigare. Allt sitter logiskt placerat och jag justerar snabbt och instinktivt in alla reglage. Ratten Ă€r inte justerbar i lĂ€ngsled. Stolarna har mĂ€ngder av instĂ€llningsmöjligheter, jag sitter utmĂ€rkt efter en stunds ryckande. BĂ€ttre Ă€n i Fiats. Stolarna Ă€r fasta i hullet, relativt djupt skĂ„lade â jag sitter âiâ stolen, inte âpĂ„â som i Fiat.
Det första som slĂ„r mig Ă€r motorljudet â eller snarare bristen pĂ„. Det lĂ„ter personbil. Ett vinande turbinlikt ljud Ă€r det mest framtrĂ€dande. VĂ€g- och vindljud hörs mer Ă€n vanligt, naturligt med sĂ„ pass tyst motor. Motorn Ă€r fyrcylindrig, 2,3 liter stor och 150 hĂ€star stark. LĂ„dan Ă€r manuell med sex vĂ€xlar framĂ„t. UtvĂ€xlingen krĂ€ver lite mer gas för att fĂ„ rull pĂ„ ekipaget jĂ€mfört med Fiat. Finlir pĂ„ tvĂ„ans vĂ€xel ger snabbt tjuvstopp â om man inte gasar och sliter koppling. I nittio snurrar motorn pĂ„ lĂ„ga 1 700-1 800 varv (otydlig varvrĂ€knare gör att en exakt siffra inte gĂ„r att ge), lĂ€gre Ă€n bĂ„de Fiat och Mercedes.
Trots att motorn anges till 150 hÀstkrafter och 350 Nm upplevs den inte nÀmnvÀrt piggare Àn Fiats pÄ 130 hÀstkrafter och 320 Nm. Har Renault vÀxlat bort effektövertaget?
Fiat erbjuder automatlÄda blott till sin största motor, Renault har automat till alla motoralternativ utom den allra klenaste. Merkostnad 16 900 kronor. Fiat tar 50 000 kronor extra för automat och trelitersmotor. En motor med betydligt mer knuff Àn Renaults och dÀrför vÀrd sina slantar. Men Àr man bara ute efter automatlÄdan Àr det dyrt.
Jag styr enkelt in i kurvor och runt hörn. KĂ€nslan för bilens placering pĂ„ vĂ€gen Ă€r omedelbar. FjĂ€dringskomforten Ă€r hög. Mjukare Ă€n Fiat men fastare Ă€n Ford. Testbilen Ă€r försedd med AL-KO Air Topp. En justerbar stödluftfjĂ€dring pĂ„ bakaxeln. Den hĂ„ller bilen i nivĂ„ och lugnar rekylen frĂ„n bladfjĂ€drarna och kompenserar för det lĂ„nga överhĂ€nget som annars riskerar att ge en nickig gĂ„ng â i synnerhet med full last i garaget. Framvagnen kĂ€nns lĂ€tt trots tomt garage. Efter avslutad fotosession pĂ„ en svagt sluttande grĂ€smatta fick jag svĂ„rt att ta mig upp pĂ„ vĂ€gen. Trots att jag försökte smyga pĂ„ tvĂ„ans vĂ€xel spann jag loss flera gĂ„nger. Renault Master finns Ă€ven bakhjulsdriven och pĂ„ vĂ„ra breddgrader Ă€r den att föredra. SĂ€rskilt vintertid Ă€r det skönt med rejĂ€lt tryck över drivhjulen.
InvĂ€ndigt gĂ„r fĂ€rgskalan Ă„t det grĂ„. Modernt, snyggt och ljust, men knappast ombonat. Mysbelysning till och med i duschen, vĂ€l försett med fönster och takluckor â kontakten med omgivningen Ă€r god. Med toalett och kök mitt för varandra skapas en getingmidja dĂ€r inget möte sker: ett offer för stort badrum med vĂ€l tilltagen duschkabin.
Vattenburen vÀrme standard
Sex personer sover i bilen â om man bestĂ€ller taksĂ€ng över dinetten, vilket flertalet kommer göra. Den som avstĂ„r fĂ„r en fantastisk rymd ombord och frilĂ€gger ytterligare en taklucka som slĂ€pper in ljus.
Garage, överskÄp och dubbla garderober ger gott om stuvplats. Garaget fÄr lastas max 150 kilo, med tanke pÄ överhÀnget ska den grÀnsen respekteras.
TyvÀrr har en vettig hall fÄtt ge vika för det stora badrummet. En medveten prioritering som uppenbarligen baseras pÄ önskemÄl om rejÀl duschkabin.
Alde vattenburen vĂ€rme Ă€r standard! Med kranar justeras vĂ€rmen i garage, golv och sovrum. VĂ€rmevĂ€xlare finns pĂ„ tillbehörslistan. Isolerad och uppvĂ€rmd spillvattentank Ă€r standard. Testbilen saknade thermodraperi i kupĂ©n, det kommer vara standard vid introduktionen. Detta Ă€r troligen den billigaste âriktigaâ vinterbonade husbilen pĂ„ marknaden.
Jag tycker
Adrias Matrix serie Àr en trevlig bekantskap oavsett om chassiet Àr frÄn Fiat eller Renault. Gott om fönster, rymliga dinetter; med numera höjd maxvikt pÄ taksÀngen frÄn 150 till 200 kilo Àr den ett alternativ Àven för fullvuxna par.
Supreme-versionen pĂ„ Renaultchassit har tvĂ„ klara fördelar jĂ€mfört med sin modellkusin byggd pĂ„ Fiatchassit â vĂ€rmesystemet och möjligheten att för en rimlig peng fĂ„ automatlĂ„da.
Renault har bekvÀmare stolar i kupén, lÀgre och mjukare motorljud och en mjukare chassisÀttning jÀmfört med Fiat. Men skillnaderna Àr knappast avgörande.
Det blir billigare husbilar nÀr de baseras pÄ Renault, cirka 20 000 kronor. NÀr allt vÀgs samman framstÄr Renault som ett nÄgot bÀttre val Àn Fiat.
För en barnfamilj eller paret som vill ha en extra bÀdd i hÀndelse av gÀster Àr Adria Matrix Supreme M687 SL en kompetent och prisvÀrd husbil.
Fakta
- Modell Adria Matrix Supreme 687SL
- Ursprungsland Slovenien
- Chassi Renault
- Motor 2,3L Turbodiesel 150hk, Euro 5
- Vridmoment 350Nm
- Max vridmoment frÄn ca 1400 rpm till 2800 rpm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad manuell
- Totalvikt 3500 kg / 3850 kg
- Max last Ingen uppgift vid testtillfÀllet
- L x B 785 x 230 centimeter
- BrÀnsletank 105 liter / 80 liter som tillval för att spara vikt
- GrÄvattentank uppgift saknades vid testtillfÀllet
- Toatank 17 liter
- Antal bÀddar 6
- Antal bÀltade platser 4
- Grundpris cirka 695 000 kronor
- Vi lÄnade bilen av importören Adria Caravan i Tenhult
Vi gillar
- Körkomforten
- VĂ€rmesystemet
- Euro 5 motor
- 100 procent LED
- Dinetten
Â
Vi önskar
- LÀgre kök
- Lite lÀgre bÀddar
- Bakhjulsdrift
Â
Vi gillar inte
- LÄngt överhÀng som lyfter framvagnen
- Â
Utrustning testbil
ABS, AC, farthÄllare, dubbla airbags, elhissar, elspeglar, mörklÀggningsdraperi i kupé, elektrisk taksÀng, vattenburen vÀrme, vattenburen golvvÀrme, isolerad och uppvÀrmd spillvattentank, myggnÀtsdörr, centrallÄs Àven för bodelsdörr, takreling med stege, spisflÀkt, kyl, frys, spis med ugn
Vill du lÀsa mer om Adria? Klicka hÀr!