Serietillverkad Batmobil.
Pössl är en av de största aktörerna i segmentet ”kastenwagen” – bostadsinredda skåpbilar. Med Nero har de skapat en huvudvridare av rang. Men. Är design och attityd värt 100 000 kronor extra?
Testad av Stefan Janeld
Bakom ratten sitter jag i snygga skinnstolar och förfogar över 157 hästar. Lådan är manuell och det är inte helt lätt att dosera all motorkraft på de lägre växlarna. Ettan skippar jag, tvåan fungerar i en billängd eller två innan jag lägger i trean och mjukt rullar iväg.
Ett fartgupp påminner mig om att bilen är skodd med 17 tums fälgar. Vägskarvar gör sig påminda, däcken spårar dock inte lika mycket som jag befarat.
På motorvägen är vindbruset en effektiv farthållare. I 110 knyck brusar det ganska rejält från takluckan. Här har vi fått in läsartips om att man genom att flytta veven som stänger luckan ett par hack på de splines den sitter på ska få en tystare färd.
Nu är motorvägskörning inte bilens främsta gren, även om den slukar mil som kakmonstret slukar kakor. Det är när man svänger in på snirkliga vägar bilen visar sig från sin bästa sida. Kurvorna följer den mjukt och färden är avslappnad. Femmans växel är i det närmaste en automatlåda, från 50 till 90 behöver du inte växla alls. I rondeller och tät trafikmiljö manövrerar du bilen som vore den en personbil. Den progressiva styrservon gör rattvevandet fjäderlätt i låg fart.
Dieseltanken rymmer 120 liter och det räcker till lika många motorvägsmil. På småvägar i farter kring 70-80 km/tim är räckvidden uppåt 150 mil. Siffrorna baseras på tankningar gjorda efter vägen och är inga exakta siffror.
Utrustningen i kupén är komplett – elhissar, elspeglar, centrallås, dubbla airbags, ABS, antispinn, antisladd, farthållare, backvarnare och en riktig klimatanläggning. Stereon är inte monterad på testbilen.
Laståsna
Tvärbädd bak, kök och badrum mitt för varandra och en halvdinette. Så ser den mest effektiva inredningen ut i skåpbilar på sex meters längd. Det går tretton bilar på dussinet med denna planlösning. Nero har ett övertag gentemot konkurrenterna – ett riktigt bra badrum. Offret är att passagen genom bilen blir smal och att dinetten trycks framåt – den skulle må bra av ytterligare tio centimeter på längden.
Stuvutrymmena duger: Gott om överskåp, små fack i golvet och en garderob. Under sängen finns ett rejält garage. Du kan under färd härbärgera en kanot om så önskas. Två cyklar eller en moped får plats när man tar bort sängen. Totalvikten är 3 500 kilo, lastvikten strax under 600kg.
Vintertid tar sig bilen fram utan problem. Överhäng existerar knappast och framhjulen har därmed gott fäste. Värmaren är luftburen på fyra kilowatt. Det räcker för att hålla varmt ombord. Elpatron saknas i standardutförande. Vattentanken är frostfritt placerad under sängen men gråvattentanken hänger under bilen. I vinterpaketet för 12 990 kronor ingår isolerad och eluppvärmd gråvattentank, thermomatta för bakdörrarna och matta till förarhytten.
Jag tycker
”Vill ha-faktorn” är hög. Bilen är snygg, har en bra säng, rymligt badrum och uppträder som en personbil. Men biltypen har en del inbyggda tillkortakommanden: tji golvyta, trånga badrum, kokvrå istället för kök. Saker som måste accepteras av en köpare. Det går inte att klaga på sådant vi i en vanlig husbil skulle slå ner på som hökar.
Att toalettdörren inte går att öppna hela vägen skulle i vanliga fall rendera ett rungande – men va faaan! Här tänker jag istället att det skulle behövas en snutt gummilist för att mildra stöten.
Den som kan leva utan skinnklädsel och Batman-look väljer Pössl 2Win med samma inredning och drivlina och spar 100 000 kronor. Jag tar merkostnaden!
Fakta
- Modell Pössl Nero
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Fiat Ducato
- Motor 3,0L Turbodiesel 157 hk
- Vridmoment 400Nm (vid 1700 rpm)
- Växellåda 6 växlad manuell
- Totalvikt 3500 kg
- Max last 375 kg / 575 kg inkl resande
- LxBxH 599 x 205 x 265 centimeter
- Invändig höjd 190 cm
- Bränsletank 120 liter
- Vattentank 100 liter
- Gråvattentank 92 liter
- Toatank 17 liter
- Ljudnivå kupé i 90 km/h 73db
- Antal bältade platser 4
- Grundpris 479000 kr
- Pris testbil 569 000:-
- Vi lånade bilen av Husbilar Pukavik
Vi gillade
- Kvalitetskänslan
- Rejäl säng
- Stort badrum
- Körsmidigheten
- Designen
Vi önskar
- Automatlåda (finns som tillval)
- Att sängen gick att fälla upp med gasfjädrar för att snabbt komma åt inunder.
Vi gillade inte
- 17” fälgar – onödigt stötigt
Utrustning testbil
ABS, ESP, ASR, dubbla airbags, farthållare, elhissar, elspeglar, centrallås även bodel, luftburen värme 4kw, kylskåp, elfotsteg, 17” aluminiumfälgar, klimatanläggning
Antal bäddar 2 + nödbädd i dinetten, gasol 2×11 kg
Nero paket: Svart metallic lack, 17¨aluminiumfälgar med däck, lackerade fälgar, tvåfärgad skinnklädsel i bodel och förardel, påbyggda detaljer lackerade svarta, Kromade spoilerhörn fram, påkörningsskyd bak samt kromade fotsteg