HÀr har vi en husbil lika lÀmpad för det resande paret som en familj med fyra ungar. En bil utan kompromisser. NÀstan.
Â
Testad av Björn Genberg och Stefan Janeld
Text och foto Stefan Janeld
Â
Rapidos nya flaggskepp, 10-serien, baseras pÄ Fiat. Lite förvÄnande kan tyckas med tanke pÄ att de annars gÀrna bygger pÄ Mercedes. Men bilens lÀngd, 8,5 meter, utesluter i dagslÀget Stuttgarts stjÀrnprydda stolthet. Tre modeller stÄr till buds. 10000 med drottningsÀng, 10003 med tvÀrbÀdd och 10066 med lÄngbÀddar.
Den Àr tyst
Bakom ratten sitter man i bekvÀma stolar med alla önskvÀrda justeringsmöjligheter. KörstÀllningen Àr vilsam. Bilen har automatlÄda, robotvÀxlad manuell Àr den korrekta beskrivningen. Motorn pÄ 157 hÀstar Àr stark och passar bilen. LÄdan Àr tillval, motorn standard. LÄdan tar lite udden av motorn jÀmfört med manuell, den Àr mÄn att hÄlla nere brÀnsleförbrukningen och har dÀrför programmerats att vara en glidare. Vi samtycker.
Listan pĂ„ komfortutrustning i kupĂ©n Ă€r hyggligt lĂ„ng â farthĂ„llare, AC, backkamera, stereo, elhissar, elspeglar â allt Ă€r standard.
Dubbla airbags och antispinn anges som standard. Testbilen saknade antispinn dÄ den Àr automatvÀxlad och Fiat inte har nÄgon lösning för den kombinationen, antisladd kan man inte fÄ. AL-KO jobbar med att fÄ fram det, trolig premiÀr nÀsta Är.
PĂ„ vĂ€gen Ă€r fĂ€rden lugn och stabil. Testdagen var vindstilla. Vi körde om nĂ„gra lastbilar â problemfritt. LjudnivĂ„n Ă€r lĂ„g. Trots vĂ„t vĂ€gbana, som genererar extra mycket vĂ€gljud genom förardörrens och bodelsdörrens invĂ€ndiga trappor, mĂ€ter vi upp lĂ„ga 71dB â strax över vanlig samtalston.
I trÀngre trafikmiljö och manövrering pÄ exempelvis parkeringsplatser uppskattas den progressiva styrservon som i lÄg fart gör rattvevandet lÀtt. Backspeglarna Àr inte sÀrskilt stora men fungerar klanderfritt. Sidorutor och framruta kunde vara djupare nerdragna. SÀrskilt sidorutorna Àr onödigt höga i underkant. HÀr har funktion offrats till förmÄn för design. Inte helt ovanlig.
Vinterkapabel
Testbilen har vattenburen vĂ€rme, kupĂ©n isolerglas, kök och sittgrupp uppvĂ€rmt dubbelgolv, vĂ€rmevĂ€xlare frĂ„n motor till bodel â inte vice versa – spillvattentanken Ă€r isolerad med skyddad tömningsventil, en extra flĂ€kt sprider vĂ€rme frĂ„n det vattenburna systemet i dinetten och radiatorer Ă€r dragna Ă€nda fram i kupĂ©n pĂ„ höger sida. Inte illa. Möjligen kan tömningsventilen frysa om det blir rejĂ€lt kallt. För frusset folk finns extra golvvĂ€rme â 230V och en dieselvĂ€rmar att köpa till.
 Framkomligheten vintertid torde inte vara nÄgot problem. Visserligen driver framhjulen men i helintegrerade bilar ligger mycket vikt fram och det ger bra traktion. Lutar det kraftigt uppför Àr det en god idé att ta lite sats.
Lastvikten Ă€r hög â 800 kilo. ĂndĂ„ vill vi höja ett varningens finger för överlast. Bilen har mĂ€ngder av stuvutrymmen. Stort garage, överflöd av överskĂ„p, dubbelgolv och hela 250 liters vattentank. Bilen huserar dessutom sex personer med allt vad det innebĂ€r. För tvĂ„ resande, vilket med all sannolikhet kommer vara det vanligaste, Ă€r risken för överlast mindre.
Vi tycker
Rapido 10000 Ă€r ett av klassens bĂ€sta köp. Trivsam, rymlig, flexibel â varje ârumâ (utom hallen) har fĂ„tt vad som krĂ€vs för god funktion och komfort. Alla utrymmen och varje vrĂ„ Ă€r maximalt utnyttjade. Till och med gasolutrymmet Ă€r fritt frĂ„n anmĂ€rkningar. Köket Ă€r bland de bĂ€sta vi sett. Hade ingenjörerna prioriterat sittkomfort framför bĂ€ddkomfort i dinetten hade Ă€ven den nĂ„tt elitserien.
Visst det finns missar, den vĂ€rsta – snurrar man passagerarstolen maximalt bakĂ„t blockeras reglaget för att kunna snurra tillbaka den. Men missarna drunknar i ett hav av fulltrĂ€ffar.Â
Den rikliga grundutrustningen, fiffigheten och goda kvalitetskÀnslan gör att priset kÀnns rimligt, rent av lÄgt. Att en kraftig brÀnslecell Àr standard talar sitt tydliga sprÄk. Testbilen var extrautrustad med skinn, automatlÄda, ljudsystem, isolerglas i kupén och ett larm. Det enda den saknade var markis. Kan du leva utan markis Àr bilen nyckelfÀrdig i grundutförande.
Fakta
- Modell Rapido 10000 dFH
- Ursprungsland Frankrike
- Chassi Fiat med AL-KO
- Motor 3,0L Turbodiesel 157 hk
- Vridmoment 400Nm
- Max vridmoment vid 1700 rpm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad automat (manuell med vÀxlingsrobott, tillbehör)
- Totalvikt 5000 kg
- Max last 800 kg
- LxBxH 849 x 235 x 289 centimeter
- BrÀnsletank 120 liter
- Vattentank 250 liter
- GrÄvattentank 100 liter
- Toatank 2 x 27 liter
- Antal bÀddar 6
- Antal bÀltade platser 6
- Grundpris 1 121 000 kronor
- Pris testbil 1 186 480 000 kronor
- Vi lÄnade bilen av Tumbo Husvagnar & Husbilar
Vi gillar
- Köket
- Dinetten
- Dubbla toatankar
- Riklig standardutrustning
- 6 bÀltade platser
- Förvaringsutrymmen
Â
Vi önskar
- Större grÄvattentank
- Antisladd & antispinn
- 100 procent LED
- Manuell taksÀng fram
Â
Vi gillar inte
- Hallen
- Dörr till dusch
- Â
Utrustning testbil
ABS, AC, backkamera, farthÄllare, elhissar, elspeglar, mörklÀggningsgardiner i kupé, elektriska solskydd, elektrisk taksÀng fram, ljudsystem med fjÀrrkontroll, Efoy 1600 brÀnslecell, vattenburen vÀrme, myggnÀtsdörr, centrallÄs Àven bodelsdörr, skinnklÀdsel, langetterade mattor, gasolomkopplare, stödben bak