Trivs i snö och kyla.
Namnbyte, ny inredning och en mattlackad front. SÄ kan man sammanfatta ansiktslyftet som Adria Super Sonic, numera Sonic Supreme, genomgÄtt inför sÀsongen 2015. Vi synade bilen en kall, blÄsig, snöig och snorhal dag i januari. Ett vÀder bilen Àr byggd för.
Â
Text och foto Stefan Janeld
Â
Adria Ă€r konsekventa. Alla deras husbilar finns i tre versioner. I pris och rangordnad lyx: Axess, Plus och Supreme. Den sistnĂ€mnda sĂ€ljer bĂ€st i helintegrerade modellserien Sonic. âKunderna vill Ă„t den vattenburna vĂ€rmenâ, sĂ€ger Hannu, sĂ€ljare pĂ„ Caravanhallen.
Inga problem med föret
Jag tar det nÀtt. Temperaturen pendlar runt nollan. En knapp decimeter snö har fallit under natten. Den har pressats ihop, vÀgen Àr sÄphal. Bilen stÄr pÄ sommardÀck. Knappast idealiska förhÄllanden.
Antispinnsystemet vaknar till liv först nÀr jag startar i motlut och bara under ett fÄtal sekunder. Efter en stunds körning inser jag att bilen klarar föret riktigt bra. De nivÄreglerande ALC-dÀmparna frÄn AL-KO hÄller uppe bakvagnen och hjÀlper till att hÄlla vikt över de drivande framhjulen. Det Àr min enkla förklaring. SÀkert spelar Àven den milda temperaturen in, sommardÀcken Àr inte lika hÄrda som vore det minusgrader.
Motorljudet Àr vÀl dÀmpat, vindbruset likasÄ. Men de knaggliga vÀgarna lockar fram en del missljud frÄn inredningen. Det gnekar och rasslar lite. Högst vÀsnas förardörren vars insida av hÄrdplast skallrar. Genom samma dörr sipprar Àven en del vÀgljud in.
Drivlinan Àr det kraftfullaste alternativet, trelitersmotor pÄ 177 hÀstkrafter och 420Nm kopplad till en halvautomatisk vÀxellÄda. De klarar sitt uppdrag och ger en vilsam körning. Tro inte att automatiken har svÄrt med föret, att den vÀljer för lÄg vÀxel och fÄr hjulen att spinna. Icke!
Den som vill spara vikt och pengar kan nöja dig med den mindre motorn pÄ 2,3 liter och 150 hÀstkrafter.
UtrustningsnivÄn Àr god, jag saknar bara backkamera och stereo. Det kostar extra men borde vara standard, ty alla vill ha det. Nu Àr backvarnare standard, risken att backa in i nÄgot Àr liten. Men backkamera gör att man manövrerar mer exakt och Àr till större hjÀlp.
SĂ€kerhetsmĂ€ssigt erbjuds allt som finns att tillgĂ„ â ABS bromsar med bromskraftsförstĂ€rkare, antispinn med hillholder, antisladd (ESP), dubbla airbags.
Som brukligt nuförtiden Àr A-stolparna grova och i kombination med backspeglar av busstyp bildas rejÀla döda vinklar. För dagen pÄhejad av ett snölager som torkarna pressar upp mot förarsidan. Det tar ett tag att sÀkerstÀlla fri lejd i rondeller och utfarter.
RejÀl lastvikt
Bilen har ett dubbelgolv. InvĂ€ndiga luckor tar hand om en del prylar. FrĂ„n utsidan Ă„tkomlig finns ett litet lĂ„gt och smalt, men djupt, stuv. Normalt förpassas all teknik till dubbelgolvet. Men inte hĂ€r. VĂ€rmaren bor under soffan, batteriet under lillsoffan, vattentanken under sĂ€ngen. Ni börjar ana var jag Ă€r pĂ„ vĂ€g. Det Ă€r ganska ont om större stuvutrymmen ombord. Garaget Ă€r det enda. DĂ€remot Ă€r det gott om garderobsutrymme. En pĂ„ var sida om sĂ€ngen och en unik historia under sĂ€ngens fotĂ€nda â med elektrisk klĂ€dhiss. Se bilden.
Lastvikten kommer inte stÀlla till nÄgra problem, i grundutförande Àr lastvikten dryga tonnet.
Nyckeln till framgÄngen
Supreme Àr som sagt den bÀst sÀljande versionen i Adrias Sonic-serie. Att vÀrmesystemet lockar Àr lÀtt att förstÄ. Det Àr ett av de mer vÀlplanerade system vi stött pÄ: Luftspalter bakom möblerna. Vattenburen golvvÀrme Ànda fram till pedalerna. Under framstolarna finns konvektorer. Och pÄ instrumentpanelens ovansida leder fyra galler upp vÀrme frÄn konvektorer pÄ bÄda sidor av insynsskyddet. Vid sÀrskilt svÄra förhÄllanden kan man aktivera en flÀkt som ökar lufthastigheten runt de frÀmre konvektorerna, en vÀlkommen finess.
Under fÀrd drar man nytta av vÀrmevÀxlaren som tar hand om vÀrmen frÄn motorns kylvatten.
Spillvattentanken Àr isolerad och uppvÀrmd av vÀrmesystemet. Det fungerar alltsÄ Àven vid fricamping. Tömningskranen har sin plats i det varma garaget.
Den hÀr bilen Àr byggd för att tÄla nordiska vargavintrar!
Jag tycker
Hm. Inte min favoritplanlösning. Föredrar öppna planlösningar. Den hÀr Àr tydligt rumsindelad. Jag vet, den vÀxer i popularitet. PÄ kort tid har den funnit sin vÀg in i allt fler tillverkares utbud. SÄ. Var inte rÀdd. Adria Sonic Supreme I 710 SBC blir ingen udda, lÄgt vÀrderad fÄgel pÄ andrahandsmarknaden. Den som tycker som jag kan vÀlja versionen med lÄngbÀddar eller den med vanlig drottningsÀng.
Bilens styrka Àr vÀrmesystemet. Det gör den mest förhÀrdade vintercampare nöjd. PÄ andra plats kommer vÀgegenskaperna.
PÄ minuskontot noteras ett vÀl stort bord som försvÄrar passagen vid sittgruppen och det faktum att man inte placerat tekniken i dubbelgolvet för att vinna stuvutrymme i bodelen.
Kort sagt: En kompetent vinterbil med utmÀrkta köregenskaper och god lastvikt. Prislappen avskrÀcker inte.
Fakta
- Modell Adria Sonic Supreme I 710 SBC
- Ursprungsland Slovenien
- Chassi Fiat + AL-KO
- Motor 3,0MJ 177hk
- Vridmoment 420Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad automat, (robotiserad manuell)
- Totalvikt 3 500 kg / 3 850 kg /4 250 kg
- Vattentank 120 liter
- GrÄvattentank 85 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bÀltade platser 4
- Grundpris: 980 900 kr
- Pris som testad: 1 067 100 kr
- adria-mobil.com/
- Vi lÄnade bilen av Caravanhallen i Haninge
Utrustning testbil
Dubbla airbags, ABS, antispinnsystem med hillholder, bromskraftförstĂ€rkare, antisladdsystem, HDC â Hill Descent Control, AC, farthĂ„llare, elhiss, elspeglar, centrallĂ„s inklusive bodel, Alde vattenburen vĂ€rme med golvvĂ€rme inklusive förarhytt, vĂ€rmevĂ€xlare, spis, ugn, kyl med separat frys, köksflĂ€kt, 100% LED belysning, mörklĂ€ggningsgardiner i plissĂ©, aluminiumfĂ€lgar
Vi gillar
- VĂ€rmesystemet
- Köregenskaperna
- Gott om garderobsutrymme
- Sittgruppen som umgÀngesplats
- Bra allmÀnbelysning
Â
Vi önskar
- Mindre bord i sittgruppen
- Fönster över lillsoffan
- StÀllbara lÀslampor i sittgruppen
- En hall
- Att man utnyttjade dubbelgolvet till tekniken ombord och pÄ sÄ vis fÄr mer invÀndiga stuvutrymmen
Â
Vi gillar inte
- VÀl mÄnga och ganska höga nivÄskillnader i golvet vid bad- och sovrum
- Högt insteg vid förarplats, 50 centimeter Àr pÄ tok för mycket för en höft- eller knÀledsopererad.
Vill du lÀsa mer om Adria? Klicka hÀr!