Meny

.

Adria Twin Max 680 SGX

Vi har testat ett av de första exemplaren av Adria Twin Max. En exklusiv plåtis vars interiör inte bara känns exklusiv, den är även mycket praktisk och bekväm.

 

Av Rok VizoviŇ°ek

 

Jag börjar sällan skriva ett test bakom ratten, men den här gången måste jag, av respekt för de utmärkta köregenskaperna hos MAN TGE.

Eftersom jag √§r hemma i Volkswagen koncernens f√∂rarmilj√∂ k√§nde jag mig hemma i samma √∂gonblick som jag satte mig bakom ratten. Allt √§r precis d√§r jag √§r van vid: str√∂mbrytare, m√§tare, luftkonditioneringsreglage. √Ąven v√§xelspaken p√• den utm√§rkta DSG-v√§xell√•dan √§r densamma. S√§tet har manuell justering av sits- och ryggst√∂dsvinkeln och sitth√∂jden, samt ryggst√∂dets h√•rdhet. Armst√∂den √§r ganska smala, men √§nd√• bekv√§ma. Jag justerade s√§tet och den l√§derkl√§dda ratten till det l√§gsta l√§get och k√∂rde iv√§g.

Körupplevelsen är personbilslik. Inklusive en mängd moderna förarassistenssystem, hela arton stycken. Bland annat adaptiv farthållare, dödavinkelvarning, filassistent och ett kollisionsskyddssystem med möjlighet av automatisk nödbromsning. Testbilen har luftfjädring på bakaxeln, det bidrog säkert till den fina komforten.

 

Lång hjulbas

I Sverige är största motoralternativet med automatlåda standard. 177 hk med ett vridmoment på 410 Nm. En härlig drivlina som ger bilen kraft nog att köra avslappnat även i uppskruvat autobahntempo. Lådan växlar mjukt, nästan omärkbart. 

På autobahn pressade jag enkelt bilen till 170 km/h. Det kunde ha varit mer, men min fru påminde mig vänligt om att vi har fem barn hemma.

Den långa hjulbasen ger stabilitet på vägen, men samtidigt blir bilen inte särskilt smidig att köra i trånga trafikmiljöer. Flera gånger svängde jag lite för snabbt med resultat att bakhjulen genade över trottoarkanten. Bilen är mer motorvägslok än kurvkramare.

 

Trevlig att bo i

Twin Max 680 SGX imponerar verkligen på mig med både sin användbarhet och rymd. Vilket säger en hel del då jag vant mig att leva husbilsliv i en helintegrerad husbil.

Skjutdörrens öppning är 67 centimeter, vilket är mycket mer än vad vi är vana vid i de flesta ombyggda skåpbilar.

Många fönster och stora takfönster bidrar till rymdkänslan. Dagtid badar inredningen i ljus.

Sittgruppen är bekväm för tre personer. Men rymmer fyra om två trängs i soffan. Det är hög kvalitet på klädseln och soffan har bekväm sitthöjd.

Den enda plumpen i bekvämlighetsprotokollet är att det är lite trångt att snurra runt framstolarna. Jag gjorde så att jag öppnade dörren en aning, då gick det lättare. Man får runt stolarna utan att öppna dörren, men det blir en del trixande. När stolarna snurras följer inte reglaget för att justera stolen i bilens längdriktning med, det gör det svårt att skjuta sig närmare bordet när man ska äta. Adria säger att de letar en lösning på detta.

 

Riktigt bra kök

Designen på möblerna är ganska lik den i prestigefyllda Supersonic, även färgkombinationerna påminde mig mycket om den. Särskilt i köket ser man släktskapet.

Köket överraskade oss totalt. Det ser ganska kompakt ut, men när du börjar packa in förnödenheter och utensilier är det förvånansvärt rymlig. De tre lådorna är enorma och väldigt djupa. Arbetsytan mäter 93 x 46/40 centimeter och är 92 cm hög.  För mer arbetsyta finns en förlängning på 20 x 40 centimeter. Det finns inget kylskåp vid skjutdörren, men väl ett skåp för flaskor.

Ovanför köket ett 26 cm djupt, 40 cm högt och 80 cm långt skåp. Som om det inte redan fanns tillräckligt med förvaringsytor, lådor och skåp placerades ytterligare en större låda under det 140 liter stora kylskåpet (kompressor). Köket visar sig vara ett av de rymligaste och mest användbara vi använt i en plåtis.

 

Flexibelt sovrum/lastrum

Jag är själv anhängare av tesen att en ombyggd skåpbil är en husbil för två oavsett antal bäddar och att den erbjuder fyra sittplatser. Därför var jag och Mateja väldigt nöjda med den stora sängen där bak. En säng med finessen att den går att justera i höjd.

En elmotor hissar den till önskad höjd. Istället för de sedvanliga banden är det vajrar. De töjs inte. Adria har fått en del klagomål på att banden i andra husbilar töjer sig en aning med åren. Det vill man undvika.

I nedersta läget är sängen 90 cm hög. Vill man lasta stora saker kan man hissa den ända upp i taket och få ett 150 cm högt lastrum. Tack vare att sängen drar ihop sig när man hissar den finns det plats för rymliga överskåp längs väggarna i sovrummet. Vi var ute en vecka och hade inga som helst problem att få med oss allt vi ville.

Sovkomforten är riktigt hög. Bekväm madrass som är precis lagom fast för vår smak. Bäddmåttet är 200/195 x 175 cm. Vi önskar vår helintegrerade husbil hade en lika bekväm säng.

 

Välutrustad

V√•rt test skedde i september. En ovanligt varm september. Vi hade inget behov av den dieseldrivna v√§rmaren p√• 6 kW. Men var mycket glada f√∂r den takmonterade AC:n. V√§rmaren √§r standard, AC:n kostar extra. Ombord testbilen fanns √§ven en 360¬į kamera med tydlig sk√§rm som var till stor hj√§lp. Dessutom sensorer runt hela fordonet som ljuder om jag skulle komma f√∂r n√§ra n√•got.

Solpanel på taket, litiumbatteri och en inverter gjorde att vi hade gott om ström ombord och kunde använda bilen som mobilt kontor.

 

I bildgalleriet kan du bekanta dig närmare med testbilen. Klicka för större bild och bildtexter.

Jag tycker

√Ąven om v√•r testbil var en prototyp var det en av de tystaste och mest v√§lbyggda husbilarna fr√•n Adria som jag k√∂rt. Under f√§rd h√∂rs vindbrus fr√•n de m√•nga f√∂nstren, men bara i h√∂ga hastigheter. M√∂blerna √§r tysta som en mus.

Vi körde över 330 mil med bilen och stortrivdes hela tiden. Adria Twin Max 680 SGX sätter verkligen en ny standard för Twin-serien med sin rymd, högkvalitativa konstruktion, moderna design och sist men inte minst en utmärkt drivlina. Jag vågar, utan att tveka, påstå att Twin Max kommer bli en populär plåtis.

Fakta

Jag gillar

  • MAN TGE som basfordon
  • Rymdk√§nslan
  • Den moderna designen
  • Sovkomforten
  • K√∂ket
  • Utrustningsniv√•n

 

Jag önskar

  • En l√§gre toalett, 59 cm √§r p√• tok f√∂r h√∂gt
  • Att det var enklare att snurra framstolarna

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift