Vi har testat ett av de första exemplaren av Adria Twin Max. En exklusiv plÄtis vars interiör inte bara kÀnns exklusiv, den Àr Àven mycket praktisk och bekvÀm.
Â
Av Rok VizoviĆĄek
Â
Jag börjar sÀllan skriva ett test bakom ratten, men den hÀr gÄngen mÄste jag, av respekt för de utmÀrkta köregenskaperna hos MAN TGE.
Eftersom jag Ă€r hemma i Volkswagen koncernens förarmiljö kĂ€nde jag mig hemma i samma ögonblick som jag satte mig bakom ratten. Allt Ă€r precis dĂ€r jag Ă€r van vid: strömbrytare, mĂ€tare, luftkonditioneringsreglage. Ăven vĂ€xelspaken pĂ„ den utmĂ€rkta DSG-vĂ€xellĂ„dan Ă€r densamma. SĂ€tet har manuell justering av sits- och ryggstödsvinkeln och sitthöjden, samt ryggstödets hĂ„rdhet. Armstöden Ă€r ganska smala, men Ă€ndĂ„ bekvĂ€ma. Jag justerade sĂ€tet och den lĂ€derklĂ€dda ratten till det lĂ€gsta lĂ€get och körde ivĂ€g.
Körupplevelsen Àr personbilslik. Inklusive en mÀngd moderna förarassistenssystem, hela arton stycken. Bland annat adaptiv farthÄllare, dödavinkelvarning, filassistent och ett kollisionsskyddssystem med möjlighet av automatisk nödbromsning. Testbilen har luftfjÀdring pÄ bakaxeln, det bidrog sÀkert till den fina komforten.
Â
LĂ„ng hjulbas
I Sverige Ă€r största motoralternativet med automatlĂ„da standard. 177 hk med ett vridmoment pĂ„ 410 Nm. En hĂ€rlig drivlina som ger bilen kraft nog att köra avslappnat Ă€ven i uppskruvat autobahntempo. LĂ„dan vĂ€xlar mjukt, nĂ€stan omĂ€rkbart.Â
PÄ autobahn pressade jag enkelt bilen till 170 km/h. Det kunde ha varit mer, men min fru pÄminde mig vÀnligt om att vi har fem barn hemma.
Den lÄnga hjulbasen ger stabilitet pÄ vÀgen, men samtidigt blir bilen inte sÀrskilt smidig att köra i trÄnga trafikmiljöer. Flera gÄnger svÀngde jag lite för snabbt med resultat att bakhjulen genade över trottoarkanten. Bilen Àr mer motorvÀgslok Àn kurvkramare.
Â
Trevlig att bo i
Twin Max 680 SGX imponerar verkligen pÄ mig med bÄde sin anvÀndbarhet och rymd. Vilket sÀger en hel del dÄ jag vant mig att leva husbilsliv i en helintegrerad husbil.
Skjutdörrens öppning Àr 67 centimeter, vilket Àr mycket mer Àn vad vi Àr vana vid i de flesta ombyggda skÄpbilar.
MÄnga fönster och stora takfönster bidrar till rymdkÀnslan. Dagtid badar inredningen i ljus.
Sittgruppen Àr bekvÀm för tre personer. Men rymmer fyra om tvÄ trÀngs i soffan. Det Àr hög kvalitet pÄ klÀdseln och soffan har bekvÀm sitthöjd.
Den enda plumpen i bekvÀmlighetsprotokollet Àr att det Àr lite trÄngt att snurra runt framstolarna. Jag gjorde sÄ att jag öppnade dörren en aning, dÄ gick det lÀttare. Man fÄr runt stolarna utan att öppna dörren, men det blir en del trixande. NÀr stolarna snurras följer inte reglaget för att justera stolen i bilens lÀngdriktning med, det gör det svÄrt att skjuta sig nÀrmare bordet nÀr man ska Àta. Adria sÀger att de letar en lösning pÄ detta.
Â
Riktigt bra kök
Designen pÄ möblerna Àr ganska lik den i prestigefyllda Supersonic, Àven fÀrgkombinationerna pÄminde mig mycket om den. SÀrskilt i köket ser man slÀktskapet.
Köket överraskade oss totalt. Det ser ganska kompakt ut, men nÀr du börjar packa in förnödenheter och utensilier Àr det förvÄnansvÀrt rymlig. De tre lÄdorna Àr enorma och vÀldigt djupa. Arbetsytan mÀter 93 x 46/40 centimeter och Àr 92 cm hög.  För mer arbetsyta finns en förlÀngning pÄ 20 x 40 centimeter. Det finns inget kylskÄp vid skjutdörren, men vÀl ett skÄp för flaskor.
Ovanför köket ett 26 cm djupt, 40 cm högt och 80 cm lÄngt skÄp. Som om det inte redan fanns tillrÀckligt med förvaringsytor, lÄdor och skÄp placerades ytterligare en större lÄda under det 140 liter stora kylskÄpet (kompressor). Köket visar sig vara ett av de rymligaste och mest anvÀndbara vi anvÀnt i en plÄtis.
Â
Flexibelt sovrum/lastrum
Jag Àr sjÀlv anhÀngare av tesen att en ombyggd skÄpbil Àr en husbil för tvÄ oavsett antal bÀddar och att den erbjuder fyra sittplatser. DÀrför var jag och Mateja vÀldigt nöjda med den stora sÀngen dÀr bak. En sÀng med finessen att den gÄr att justera i höjd.
En elmotor hissar den till önskad höjd. IstÀllet för de sedvanliga banden Àr det vajrar. De töjs inte. Adria har fÄtt en del klagomÄl pÄ att banden i andra husbilar töjer sig en aning med Ären. Det vill man undvika.
I nedersta lÀget Àr sÀngen 90 cm hög. Vill man lasta stora saker kan man hissa den Ànda upp i taket och fÄ ett 150 cm högt lastrum. Tack vare att sÀngen drar ihop sig nÀr man hissar den finns det plats för rymliga överskÄp lÀngs vÀggarna i sovrummet. Vi var ute en vecka och hade inga som helst problem att fÄ med oss allt vi ville.
Sovkomforten Àr riktigt hög. BekvÀm madrass som Àr precis lagom fast för vÄr smak. BÀddmÄttet Àr 200/195 x 175 cm. Vi önskar vÄr helintegrerade husbil hade en lika bekvÀm sÀng.
Â
VĂ€lutrustad
VÄrt test skedde i september. En ovanligt varm september. Vi hade inget behov av den dieseldrivna vÀrmaren pÄ 6 kW. Men var mycket glada för den takmonterade AC:n. VÀrmaren Àr standard, AC:n kostar extra. Ombord testbilen fanns Àven en 360° kamera med tydlig skÀrm som var till stor hjÀlp. Dessutom sensorer runt hela fordonet som ljuder om jag skulle komma för nÀra nÄgot.
Solpanel pÄ taket, litiumbatteri och en inverter gjorde att vi hade gott om ström ombord och kunde anvÀnda bilen som mobilt kontor.
Â
I bildgalleriet kan du bekanta dig nÀrmare med testbilen. Klicka för större bild och bildtexter.
Jag tycker
Ăven om vĂ„r testbil var en prototyp var det en av de tystaste och mest vĂ€lbyggda husbilarna frĂ„n Adria som jag kört. Under fĂ€rd hörs vindbrus frĂ„n de mĂ„nga fönstren, men bara i höga hastigheter. Möblerna Ă€r tysta som en mus.
Vi körde över 330 mil med bilen och stortrivdes hela tiden. Adria Twin Max 680 SGX sÀtter verkligen en ny standard för Twin-serien med sin rymd, högkvalitativa konstruktion, moderna design och sist men inte minst en utmÀrkt drivlina. Jag vÄgar, utan att tveka, pÄstÄ att Twin Max kommer bli en populÀr plÄtis.
Fakta
- Modell Adria Twin Max 680 SGX
- Chassi MAN TGE 3.180
- Motor 2.0 TDI 177 hk
- Vridmoment 410 Nm
- Framhjulsdriven (4WD tillval)
- VÀxellÄda 8-vÀxlad DSG automat
- LxBxH 684 x 204 x 259 cm
- Hjulbas 4 490 mm
- StÄhöjd 190 cm
- Totalvikt 3500 kg (gÄr att höja till 3 800 kg)
- Lastvikt 470 kg (770 kg)
- FĂ€rskvattentank 100 liter
- Spillvattentank 70 liter
- Pris frÄn 1 429 000 kronor (I Sverige sÀljs bilen fullutrustad)
- Hemsida
Jag gillar
- MAN TGE som basfordon
- RymdkÀnslan
- Den moderna designen
- Sovkomforten
- Köket
- UtrustningsnivÄn
Â
Jag önskar
- En lÀgre toalett, 59 cm Àr pÄ tok för högt
- Att det var enklare att snurra framstolarna