Meny

.

AL-KO ACS dämpare och fjädring

Trollar fram komfort och körkänsla

AL-KO har med nya fjäderbenet ACS trollat fram en helt ny körkänsla hos Fiat Ducato. I kombination med deras ALC*-dämpare till bakaxeln kommer man mycket nära personbilens komfort och körglädje.

 

Text och foto Stefan Janeld

 

För lekmannen är ACS och Fiats hjulupphängning lika som bär: ett så kallat MacPherson fjäderben, där fjädern är trädd utanpå stötdämparen. Men fjädern är kraftigare och längre och dämparen optimerad för att arbeta ihop med den kraftigare fjädern och den konstant höga last som en helintegrerad husbil utsätter framaxeln för.

Den starkare fjädern håller bilen uppe och ger stötdämparen det spelrum den behöver för att sköta sitt jobb. Särskilt viktigt på helintegrerade husbilar som är betydligt tyngre över framaxeln än halvintegrerade.

Ofta står helintegrerade husbilar tungt på framfjädrarna. Ibland är det bara genomslagsgummit som fjädrar eftersom fjädern är helt hoptryckt. Det ger en stötig gång och skapar missljud i bilens inredning. Med tiden tappar gummit sin elasticitet och trycks ihop. Bilen blir då helt stum fram. Med ACS är den olägenheten ett minne blott.

Körintryck

Styrresponsen är påtaglig. Bilen svänger in fortare och mer direkt. Det tar ett tag att vänja sig vid. För att få lugna kurvor måste man ta det lite nättare med rattutslaget.

Vid kraftig inbromsning niger bilen djupt, men kommer snabbt upp igen. Med den ökade fjädringsvägen upplevs bilen som mjuk i framvagnen, men är i realiteten hårdare: man ”gungar upp” snabbare än med Fiats original.

På ringlande väg är sidostabiliteten förbättrad vilket skänker en känsla av kontroll. I kurvorna tynger inte bilen ner yttre framhjulen lika mycket som med originalfjädringen, bilen tar kurvorna mer upprätt helt enkelt och det gör färden behagligare. Genomgående höll vi tio kilometer högre hastighet med ACS än med Fiat original – omedvetet.

En annan fördel med ACS är den ökade komforten. Ojämnheterna i vägen sväljs bättre och både körkänsla och komfort är mer personbilens än transportbilens. Särskilt ristningar och små ojämnheter från vägen filtreras bort av systemet. Bilen går mjukare på vägen och med bättre stabilitet. Det borde råda ett motsatsförhållande mellan ”mjukt” och ”stabilt” men så är inte fallet.

ACS i kombination med AL-KO:s ALC*-dämpare på bakaxeln ger husbilen nästan personbilskomfort.

Jag tycker

ACS gör större skillnad än jag förväntade mig. Särskilt imponerar den förbättrade styrresponsen och att man kan hålla en högre fart på kurvig väg. Nu är inte högre fart särskilt viktigt, men det vittnar om den förbättrade körkänslan och att känslan av trygghet ökat.

Under testet fanns inte möjlighet att köra alla kombinationer av ACS med och utan ALC* på bakaxeln och Fiat originalchassi i light och heavy utförande med och utan ACS. En exakt bedömning är därför svår att göra.

Det skilde även en del i körkänsla då testbilarna inte var av identiska modeller, det varierade en del i längd, vikt och fordonshöjd.

Kombinationen ALC* bak och ACS fram kostar en hygglig slant, omkring 23 000 kronor om det beställs från husbilstilverkaren i samband med köpet. Det är det värt, om du frågar mig. Man kan bara beställa den kombinationen på bilar med AL-KO chassi, ALC* passar inte på Fiats chassi.

Merkostnaden för ACS, jämfört med att byta till nya starkare fjädrar är cirka 6 000 kronor. Båda lösningarna ger förbättrad komfort, men ACS ger större komfortökning och den förbättrade styrresponsen är värd en hel del.

Hastighetsbegränsingen är 90 km/h på den här ringlande vägen. Med Fiats original hjulupphängning håller man igen i kurvorna när bilen börjar luta utåt. Med ACS infinner sig samma känsla först då man åker fortare än tillåtet. Att testet utfördes med helintegrerade husbilar är ingen slump, de är tyngre fram och gynnas mer av en kraftigare hjulupphängning fram än halvintegrerade.
Om du tittar noga ser du att den röda fjädern smalnar av längst upp. Det är alltså en progressiv fjäder. Först mjuk, sedan styvare. Det förklarar en del av att bilen upplevs både mjukare och stabilare under färd.
Med ACS. Det är gott om plats i det främre hjulhuset.
Fiats original fjäderben lämnar mindre plats i hjulhusen eftersom originalfjädern inte mäktar hålla den tunga fronten uppe. Dämparen har inte hela sitt tänkta spelrum att jobba med och funktionen blir lidande med sämre vägegenskaper och minskad komfort som följd.
I testbilarna låg en flaska med vatten på instrumentbrädan. Ett illustrativt sätt att visa hur mycket lugnare bilen uppträder med ACS. Med Fiat original hjulupphängning syntes vibrationerna tydligt i vattnet. Med ACS var vattnet betydligt lugnare.
På ett närliggande flygfält bjöds vi undanmanöverprov och körning i konbana med en bil försedd med ACS fram och standard AL-KO dämpare och fjädring bak. Den snabbare styrresponsen och ökade sidostabiliteten hjälper bilen att ta sig förbi hindren på ett odramatiskt vis. Föraren menade att han kunde åka 10 km/h fortare med ACS än Fiat original innan konerna var i fara. Hur fort man kan åka är mycket en fråga om körskicklighet. Vi journalister kördes i 55 km/h genom undanmanövern och 45 km/h i konbanan.
ACS monteras på en helintegrerad husbil på AL-KO:s fabrik i Kötz. Det kräver viss styrka och en hel del teknik. De fjäderben man demonterar sparas och sänds till AL-KO:s fabrik i Spanien där ACS byggs. Originaldämparen byggs där om och får en ny fjäderskrud innan den returneras som ett långt nytt ACS fjäderben. Recycling!
ACS monterat och klart! Tog under tio minuter, imponerande. Eftermontering på verkstad tar betydligt längre tid eftersom man först måste riva en del i förarhytten för att komma åt fjäderbenets övre fäste.

Fakta

Passar:

ACS kan beställas till alla nya Fiatbaserade husbilar och eftermonteras på Fiat Ducato  tillverkade 2007 eller senare, men allstå inte – med risk för att vara övertydlig – på föregångaren, kallad X244.

 

Versioner:

ACS går att få till både light och heavy chassier. ACS till lightchassi har 25 millimeter extra fjädringsväg och ACS till heavychassi har 40 millimeter extra fjädringsväg – allt jämfört med Fiat original och max framaxellast.

*ALC är en automatiskt nivåreglerande stötdämpare som passar på husbilar med AL-KO tvåaxlat chassi. Den inte bara reglerar nivån utan ger en förhöjd fjädringskomfort och körsäkerhet.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift