Meny

.

Concorde Carver 841L

Smidig bjÀsse .

Concorde Carver Àr en serie som levt lite i skuggan av storasyskonet Charisma. Men nu Àr det slut med det. Modellen Àr fortfarande lillebror men kaxigare och med en helt egen, ungdomligare, stil.

 

Testad av Björn Genberg och Stefan Janeld

Text och foto Stefan Janeld

 

NĂ€r Concorde presenterade nya Carver förra sommaren beskrevs den som en Charisma Light. Byggtekniken, elsystemet, chassiet, tillvalen – allt Ă€r lika. Skillnaden Ă€r att Carver saknar vattenburen golvvĂ€rme och har enklare snickerier – inte i solitt trĂ€ och med en fanĂ©r i folie. Carver kan dessutom köpas i ett enklare – lĂ€s klenare utrustat – utförande. Grundpriset hamnar strax över 1,7 miljoner, Charisma börjar pĂ„ 1,9 miljoner. Man kan utrusta en Carver som Charisma, prisskillnaden minskar dĂ„ och vitsen uteblir.

LÀttkörd som fÄ

StĂ„endes bredvid bilen upplevs den som en bjĂ€sse, men inte sĂ„ bakom ratten. Överblicken Ă€r total med exakt koll pĂ„ bilens hörn, dels för att man sitter högt över vĂ€gen och nĂ€ra bĂ„de sid– som vindruta, dels för att backspeglarna Ă€r tillrĂ€ckliga och vĂ€l placerade och dels för att backkameran Ă€r stor och tydlig.

Den manuella lÄdan Àr ingen Àkta automat men vÀl en robotiserad variant som vÀxlar automatiskt. Fördelen Àr: snÄl som en manuell men man slipper vÀxla.

Jag lĂ€gger i ”1Auto”, ger gas och svĂ€nger ut pĂ„ vĂ€gen. Motorn varvar mer Ă€n jag önskar. Innan nĂ€sta vĂ€xel hoppar i passerar motorn tretusen varv – det lĂ„ter mer Ă€n vad bilen accelererar. LĂ€ttar jag pĂ„ gasen sker vĂ€xlingen snabbare liksom accelerationen. Jag lĂ€r mig kvickt tekniken. Motorn förfogar över 170 hĂ€stkrafter och 400Nm. Fartökningen Ă€r vĂ€rdig snarare Ă€n rapp. Jag kör lĂ„ngfĂ€rdsavslappnat Ă€ven pĂ„ de ringlande vĂ€garna i skogen utanför Kinna. OjĂ€mnheter svĂ€ljs effektivt av hjulstĂ€llen. Bakaxeln Ă€r luftfjĂ€drad, det gör sitt till. I kurvor lutar bilen utĂ„t mer Ă€n jag Ă€r van vid. Obehagligt? Nej men man kĂ€nner att den har en mjukare chassisĂ€ttning och högre tyngdpunkt Ă€n mindre husbilar. FĂ€rden Ă€r tyst, ordinĂ€r samtalston duger, det enda som vĂ€snas Ă€r motorn vid gaspĂ„drag. FrĂ„n inredningen hörs inte det minsta knirr eller knarr.

Dagen Àr rejÀlt blÄsig, styv kuling vill jag pÄstÄ. Sidvinden grabbar tag i bilen, jag parerar med ratten för att hÄlla kursen.

NÀr vi ska stÀlla upp bilen för att ta bilder manövrerar jag den pÄ plats utan omtag. Ytan Àr inte stor och bÄde jag och Björn reagerar pÄ hur snÀvt bilen svÀnger runt. Den Àr 866 centimeter lÄng men vÀnder pÄ knappa femton meter! En hÀrligt smidig bjÀsse som ingen rÀds att ta in i tÀt trafikmiljö.

Jag förfogar över allt en modern komfortbilist krĂ€ver – luftkonditionering, farthĂ„llare, elspeglar, backkamera, GPS och en rejĂ€l stereo som kan lĂ€sa musiken jag har pĂ„ min USB-sticka. PĂ„ sĂ€kerhetssidan fĂ„r jag nöja mig med ABS och ett antispinnsystem. Airbags och ESP saknas. SĂ„ Ă€r det i de tyngre transportbilarnas vĂ€rld dĂ€r Carver har sina rötter.

Individuell invÀgning

Testbilens totalvikt Àr 7 200 kilo, standard Àr 6 500. Den extra lastvikten kan behövas. Det finns massor av plats att packa in prylar i. Garaget Àr enormt och tÄl 250 kilo. Bara det. ViktbegrÀnsningen finns dÀr för att vÀrna om vÀgegenskaperna, det Àr dumt att överlasta. I det uppvÀrmda dubbelgolvet ryms tekniken och en hel del bra-att-ha saker. I bodelens utrymmen saknar vi blott linneskÄp. Jo, kraven ökar i takt med storlek och prislapp.

Just detta exemplar fÄr lasta 1 746 kilo. Hur vet vi det pÄ kilot nÀr? Concorde vÀger varje fordon innan leverans. Med den utrustning kunden bestÀllt. Seriöst, blott fÄtalet tillverkare bemödar sig med den viktiga detaljen.

Kompetent vinterbil

Bilen saknar vattenburen golvvÀrme. Men dubbelgolvet Àr uppvÀrmt sÄ fossingarna lÀr inte frysa. VÀrmesystemet Àr vattenburet och draget Ànda fram till vindrutan. Luftspalter runt alla möbler, sjÀlvklart, och utmed sÀngarna motar lÄnga konvektorer kallras frÄn rutorna. Hela VVS systemet inklusive tömningskranar bor i uppvÀrmda utrymmen.

Bakhjulsdriften ger sÀkert fÀste vintertid och skulle det behövas finns diffspÀrr till bakaxeln att tillgÄ.

Vi Tycker

Concorde Carver 841L imponerar. Vilket den bör göra med en prislapp norr om tvÄ miljoner i testat utförande. Mest imponerar att den Àr sÄ otroligt lÀttkörd. Vi uppskattar ocksÄ att den Àr fri frÄn uppenbara publikfrierier, snarast Àr den lyxig pÄ ett ÄterhÄllsamt och kompetent vis. Att möblerna Àr av enklare snitt Àn de dyrare syskonen mÀrks inte; allt kÀnns gediget och vÀlgjord med god passform och skön kÀnsla i beslagen. Ordning och reda pÄ alla servicepunkter.

Men allt Àr inte frid och fröjd. Vi saknar avdelare in till sovrummet. NÀr jag lÀgger mig före resten i sÀllskapet kan de andra inte gÄ pÄ toa utan att störa. Dessutom, i en bil dÀr elsystem och tankar Àr dimensionerade för lÄngvarig fricamping, borde en extra toakassett vara standard.

Det Àr svÄrt att argumentera för den dyrare Charisma sÄ lÀnge man inte önskar bilgarage eller absolut krÀver möbler i solitt trÀ och att golvet vÀrms av vatten.

Det hÀr Àr en bil för er som vill ha kvaliteten och kompetensen hos en fullsize Concorde men inte spendera mer Àn nödvÀndigt.

Fakta

Vi gillar

  • LĂ€ttkörd
  • SnĂ€v vĂ€nddiameter
  • Stor dusch
  • Bra sĂ€ngar
  • Gott om stuv
  • Konvektorer Ă€nda fram till vindrutan

 

Vi önskar

  • Skiljedörr mellan badrum och sovrum
  • LĂ€slampor i sovrum och sittgrupp
  • Hall

 

Vi gillar inte

  • Ingenting
  •  

Utrustning testbil

ABS, antispinn, diffspĂ€rr bakaxel, luftfjĂ€drad bakaxel höj- och sĂ€nkbar, ökad spĂ„rvidd fram, skinnratt, kyl, frys, ugn, El Powerpaket: 2 x Gelbatteri 165Ah 100A laddare och 2000W inverter, elmarkis 6 mtr, parabol 85 cm, 22”+24” TV, GPS med lastbilsprogramvara, backkamera, ljudsystem, halvskinnklĂ€dsel, langetterade mattor, Alde vĂ€rme

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift