Meny

.

Concorde Carver 841L

Smidig bjässe .

Concorde Carver är en serie som levt lite i skuggan av storasyskonet Charisma. Men nu är det slut med det. Modellen är fortfarande lillebror men kaxigare och med en helt egen, ungdomligare, stil.

 

Testad av Björn Genberg och Stefan Janeld

Text och foto Stefan Janeld

 

När Concorde presenterade nya Carver förra sommaren beskrevs den som en Charisma Light. Byggtekniken, elsystemet, chassiet, tillvalen – allt är lika. Skillnaden är att Carver saknar vattenburen golvvärme och har enklare snickerier – inte i solitt trä och med en fanér i folie. Carver kan dessutom köpas i ett enklare – läs klenare utrustat – utförande. Grundpriset hamnar strax över 1,7 miljoner, Charisma börjar på 1,9 miljoner. Man kan utrusta en Carver som Charisma, prisskillnaden minskar då och vitsen uteblir.

Lättkörd som få

Ståendes bredvid bilen upplevs den som en bjässe, men inte så bakom ratten. Överblicken är total med exakt koll på bilens hörn, dels för att man sitter högt över vägen och nära både sid– som vindruta, dels för att backspeglarna är tillräckliga och väl placerade och dels för att backkameran är stor och tydlig.

Den manuella lådan är ingen äkta automat men väl en robotiserad variant som växlar automatiskt. Fördelen är: snål som en manuell men man slipper växla.

Jag lägger i ”1Auto”, ger gas och svänger ut på vägen. Motorn varvar mer än jag önskar. Innan nästa växel hoppar i passerar motorn tretusen varv – det låter mer än vad bilen accelererar. Lättar jag på gasen sker växlingen snabbare liksom accelerationen. Jag lär mig kvickt tekniken. Motorn förfogar över 170 hästkrafter och 400Nm. Fartökningen är värdig snarare än rapp. Jag kör långfärdsavslappnat även på de ringlande vägarna i skogen utanför Kinna. Ojämnheter sväljs effektivt av hjulställen. Bakaxeln är luftfjädrad, det gör sitt till. I kurvor lutar bilen utåt mer än jag är van vid. Obehagligt? Nej men man känner att den har en mjukare chassisättning och högre tyngdpunkt än mindre husbilar. Färden är tyst, ordinär samtalston duger, det enda som väsnas är motorn vid gaspådrag. Från inredningen hörs inte det minsta knirr eller knarr.

Dagen är rejält blåsig, styv kuling vill jag påstå. Sidvinden grabbar tag i bilen, jag parerar med ratten för att hålla kursen.

När vi ska ställa upp bilen för att ta bilder manövrerar jag den på plats utan omtag. Ytan är inte stor och både jag och Björn reagerar på hur snävt bilen svänger runt. Den är 866 centimeter lång men vänder på knappa femton meter! En härligt smidig bjässe som ingen räds att ta in i tät trafikmiljö.

Jag förfogar över allt en modern komfortbilist kräver – luftkonditionering, farthållare, elspeglar, backkamera, GPS och en rejäl stereo som kan läsa musiken jag har på min USB-sticka. På säkerhetssidan får jag nöja mig med ABS och ett antispinnsystem. Airbags och ESP saknas. Så är det i de tyngre transportbilarnas värld där Carver har sina rötter.

Individuell invägning

Testbilens totalvikt är 7 200 kilo, standard är 6 500. Den extra lastvikten kan behövas. Det finns massor av plats att packa in prylar i. Garaget är enormt och tål 250 kilo. Bara det. Viktbegränsningen finns där för att värna om vägegenskaperna, det är dumt att överlasta. I det uppvärmda dubbelgolvet ryms tekniken och en hel del bra-att-ha saker. I bodelens utrymmen saknar vi blott linneskåp. Jo, kraven ökar i takt med storlek och prislapp.

Just detta exemplar får lasta 1 746 kilo. Hur vet vi det på kilot när? Concorde väger varje fordon innan leverans. Med den utrustning kunden beställt. Seriöst, blott fåtalet tillverkare bemödar sig med den viktiga detaljen.

Kompetent vinterbil

Bilen saknar vattenburen golvvärme. Men dubbelgolvet är uppvärmt så fossingarna lär inte frysa. Värmesystemet är vattenburet och draget ända fram till vindrutan. Luftspalter runt alla möbler, självklart, och utmed sängarna motar långa konvektorer kallras från rutorna. Hela VVS systemet inklusive tömningskranar bor i uppvärmda utrymmen.

Bakhjulsdriften ger säkert fäste vintertid och skulle det behövas finns diffspärr till bakaxeln att tillgå.

Vi Tycker

Concorde Carver 841L imponerar. Vilket den bör göra med en prislapp norr om två miljoner i testat utförande. Mest imponerar att den är så otroligt lättkörd. Vi uppskattar också att den är fri från uppenbara publikfrierier, snarast är den lyxig på ett återhållsamt och kompetent vis. Att möblerna är av enklare snitt än de dyrare syskonen märks inte; allt känns gediget och välgjord med god passform och skön känsla i beslagen. Ordning och reda på alla servicepunkter.

Men allt är inte frid och fröjd. Vi saknar avdelare in till sovrummet. När jag lägger mig före resten i sällskapet kan de andra inte gå på toa utan att störa. Dessutom, i en bil där elsystem och tankar är dimensionerade för långvarig fricamping, borde en extra toakassett vara standard.

Det är svårt att argumentera för den dyrare Charisma så länge man inte önskar bilgarage eller absolut kräver möbler i solitt trä och att golvet värms av vatten.

Det här är en bil för er som vill ha kvaliteten och kompetensen hos en fullsize Concorde men inte spendera mer än nödvändigt.

Fakta

Vi gillar

  • Lättkörd
  • Snäv vänddiameter
  • Stor dusch
  • Bra sängar
  • Gott om stuv
  • Konvektorer ända fram till vindrutan

 

Vi önskar

  • Skiljedörr mellan badrum och sovrum
  • Läslampor i sovrum och sittgrupp
  • Hall

 

Vi gillar inte

  • Ingenting
  •  

Utrustning testbil

ABS, antispinn, diffspärr bakaxel, luftfjädrad bakaxel höj- och sänkbar, ökad spårvidd fram, skinnratt, kyl, frys, ugn, El Powerpaket: 2 x Gelbatteri 165Ah 100A laddare och 2000W inverter, elmarkis 6 mtr, parabol 85 cm, 22”+24” TV, GPS med lastbilsprogramvara, backkamera, ljudsystem, halvskinnklädsel, langetterade mattor, Alde värme

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift